Volumul pieței berii s-a menținut în 2020 la un nivel similar celui din anul anterior, înregistrând o ușoară creștere de volum de 0,5%, până la 16,75 de milioane de hectolitri, scăderile generate de industria ospitalității fiind compensate de creșterea consumului de acasă, reiese din rezultate anuale publicate marți de Asociația Berarii României.
Ponderea sectorului HoReCa în vânzările de bere a scăzut la 8% în 2020, de la 15% anul anterior. Înainte de pandemie, berea servită în sectorul ospitalității genera 443 milioane de euro în economia românească în vreme ce anul trecut, a generat doar puțin mai mult de jumătate, respectiv 241 milioane de euro.
Pierderile cauzate de închiderea HoReCa au fost compensate parțial de achizițiile din comerțul cu amănuntul, mutându-se consumul de bere acasă, precum și de faptul că a fost un an cu vreme bună. Totodată, presupunem că piața s-a menținut la nivelul anului anterior și datorită faptului că mulți români din afara țării, din cauza restricțiilor din statele unde își desfășurau activitatea, au revenit pentru o perioadă acasă, au stat alături de familie și și-au petrecut aici concediile”, a declarat Dragoș Constantinescu, președintele Asociației Berarii României.
În contextul COVID-19, românii au preferat ambalajele de unică folosință: sticlă nereturnabilă, plastic sau doză. Mixurile de bere și berile aromatizate au crescut cu 6%, în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%.
Pe fondul crizei sanitare, din dorința de a păstra distanțarea socială și de a evita călătoria necesară returnării ambalajelor, românii au optat în 2020 pentru ambalajele de unică folosință, fie că vorbim de sticlă sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, lucru datorat în mare măsură opririi sau diminuării activității în Horeca. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marchează o contra-tendință, după 5 ani de scădere constantă, în care a pierdut 9 p.p. din ponderea deținută între ambalaje”, a adăugat Julia Leferman, director general Asociația Berarii României.
Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței, sectorul de bere continuă să aibă un impact pozitiv semnificativ asupra economiei românești. Industria berii asigură la nivelul întregii țări, direct și indirect, un număr de aproape 61.000 locuri de muncă pentru români, acoperă exclusiv din producția locală aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României.
De asemenea, contribuțiile membrilor Berarii României la bugetul statului a înregistrat o tendință în creștere, acesta atingând doar anul trecut 289 milioane de euro. Nivelul contribuției cumulate din partea membrilor Asociației în ultimii 17 ani a depășit 4,17 miliarde de euro.
Eforturile investiționale ale producătorilor de bere membri ai Asociației s-au ridicat la 72,8 milioane de euro în 2020. Investițiile cumulate ale membrilor Berarii României în cei 17 ani de la înființarea Asociației au atins 1,7 miliarde de euro.
Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat să domine preferințele românilor și anul trecut, cu o pondere de 93,8%, în ușoară creștere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,2% din piață, iar categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. 1,6% din piață. Berea fără alcool a deținut o pondere de 1,4%. În ceea ce privește dinamica segmentelor în 2020, tendința de creștere înregistrată în ultimii ani de mixurile de bere și berile aromatizate s-a menținut, chiar dacă 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (față de peste 32% anul anterior), în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%.
Număru de producători de bere a crescut la 86 în 2020, față de 68 în 2019.