Randamentul mediu al fondurilor de pensii din Pilonul 2 este de peste 2,7 ori mai mare decât rata medie inflaţiei (în termeni anualizaţi), din 20 mai 2008 încoace, de când a debutat acest sistem.
„Randamentul total realizat de toate fondurile de Pilon 2 de la start (20 mai 2008) și până la finele anului 2018 a fost de 127,1%, adică un randament mediu anualizat de 8,03% pentru toată perioada de funcționare a Pilonului 2”, spune un comunicat al Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR).
Indicatorul „este cu mult peste rata totală inflației din perioada analizată (36,3%), respectiv rata medie anualizată a inflației pentru exact aceeași perioadă (2,95%)”, mai spune sursa citată.
Din totalul celor 10,2 miliarde de euro, pe care cei 7 milioane de români participanţi la Pilonul 2 îi aveau la finele anului 2018 în fondurile de pensii private obligatorii, numai câştigul net reprezintă peste 1,5 miliarde de euro.
Această sumă este netă de toate comisioanele de administrare percepute, precizează APAR.
Precizările APAPR vin în contextul polemicii privind avantajele sistemului, declanşată de prevederile OUG 114, care a stabilit noi cerinţe de capital nesustenabile pentru societăţile de administare a fondurilor, legate inexplicabil de randamentele acestora.
Economistul şef al BNR a enunţat, luni, preocuparea pieței financiare autohtone privind pericolul ca administratorii fondurilor din Pilonul 2 să renunțe la acest tip de afacere în România.
(Citiţi şi Valentin Lazea, BNR: Înţeleg că administratorii fondurilor Pilon II vor să plece din România. Cine ar avea de suferit)
OUG 114 îi descurajează pe administratorii actuali ai fondurilor să-și continue activitatea, atâta vreme cât cele capitalul social cerut suplimentar, de circa 800 de milioane de euro, este două ori mai mare decât suma tuturor comisioanelor brute încasate în ultimii 11 ani și urmează să fie și mai mare decât comisioanle viitoare, sever ajustate de OUG 114.
Deciziile politice și randamentele pieței
APAPR amintește că deciziile politice influențează performanțele pe piețele financiare inclusiv pe cea a fondurilor de pensii, iar OUG 114 a produs „scăderi bruște și severe ale piețelor financiare din România, inclusiv a Bursei de la București, unde fondurile de pensii au investiții semnificative”.
„Performanțele fondurilor de pensii, în România și în lume, vor avea întotdeauna o anumită volatilitate, ele urmărind îndeaproape evoluția piețelor financiare și a economiei în ansamblu. Mai mult, aceste evoluții sunt puternic influențate nu doar de mediu economic, ci și de deciziile politice”, spune APAPR.
Căderea Bursei la apariția OUG 114/2018 „a fost unul din principalele motive pentru care anul 2018 a fost singurul an de la înființarea Pilonului II când randamentul la nivelul unui an a fost sub rata inflației”, remarcă APAPR.
„Chiar dacă performanța fondurilor de pensii se judecă exclusiv pe termen lung, graficul de mai sus prezintă performanța și inflația anuale, tocmai pentru a arată că, până și în urma unei astfel de analize atipice, performanța fondurilor de pensii raportată la inflație este una excepțională”, spune comunicatul APAPR.
„APAPR încearcă în această perioadă să găsim canale de comunicare şi dialog instituţional cu toate autorităţile relevante pentru a dezbate efectele negative ale OUG 114/2018 asupra Pilonului II. Sperăm ca dialogul instituţional cu decidenţii relevanţi să ducă la modificarea OUG 114/2018 în sensul reconsiderării cerinţelor suplimentare de capital pe baze economice sustenabile şi deci la dezvoltarea şi pe viitor a Pilonului II de pensii private în România, precum şi restabilirea încrederii pe pieţele financiare”, conchide APAPR.