Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

de Vladimir Ionescu , 15.9.2019

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la bugetele publice.

Primele observații pe textul proietului de Lege:

  • se reincriminează ca infracțiune neplata în termen de 30 de zile de la data legală de plată a sumelor datorate pentru taxele reținute la sursă;
  • pedepsele pentru infracțiunea de evaziune fiscală ar urma să fie mai mici decât în prezent

Reincriminarea întârzierilor la plată pentru taxele reținute la sursă

Este reincriminată așa-numita reținere la sursă, de la fostul art. 6 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, articol declarat neconstituțional de CCR, în 2015.

Articolul a fost reformulat, pentru a evita criticile de neclaritate ale Curții. Contribuabilii vor putea determina, în mod rezonabil, care este conduita sancționată prin normele de incriminare propuse.

Textul articolului 6:

Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 6 ani reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, ori, după caz, nereţinerea sau neîncasarea, în cel mult 30 zile de la termenul scadent prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.

Taxele și impozitele prevăzute în Anexă, pentru neplata cărora se va aplica pedeapsa cu închisoarea:

  • impozitul pe dividente
  • impozitul pentru veniturile din activități independente
  • impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală
  • impozitul pe venitul din salarii și asimilate salariilor
  • impozitul pe veniturile din arendă
  • impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi
  • impozitul pe veniturile sub formă de dividente
  • impozitul pe veniturile din premii și jocuri de noroc
  • impozitul pe venituri impozabile obținute din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului
  • impozitul pe veniturile din pensii
  • impozitul pe veniturile din alte surse
  • impozitul pe veniturile obținute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică și o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II și III din Codul fiscal
  • contribuția de asigurări sociale
  • contribuția de asigurări sociale de sănătate
  • impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți
  • impozitul datorat pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimodiul personal
  • contribuția la Fondul pentru mediu

Pedepse cu închisoarea mai blânde pentru evaziunea fiscală

Pedeapsa maximă de la evaziune fiscală (art.9) scade de la 8 la 7 ani:

“constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 ani la 7 ani şi interzicerea unor drepturi stabilirea cu rea-credinţă de către contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor, având ca rezultat obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursări sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări datorate bugetului general consolidat.

Pentru forme agravante:

  • dacă prejudiciul este între 100.000 și 500.000 de euro, limitele speciale se majorează cu o treime
  • dacă prejudiciul este peste 500.000 de euro, limitele speciale ale pedepsei cresc cu jumătate

Alte noutăți:

  • Dezincriminare – în cazul prejudiciilor mici, de până la 10.000 de euro, achitate integral, fapta nu va mai fi pedepsită cu închisoarea, ci doar cu amendă.
  • În cazul prejudiciilor între 10.000 și 1000.000 de euro, acoperite integral pe parcursul urmăririi penale sau a procesului, este introdusă și posibilitatea amenzii.

Aceste două prevederi se aplică și în cazul dosarelor aflate pe rol, în care a avut deja loc primul termen de judecată.

Dacă o persoană a beneficiat de amendă (pentru prejudiciu mai mic de 10.000 sau, al doilea caz, pentru prejudiciu sub 100.000 de euro) și recidivează în termen de 5 ani, ea nu mai poate fi sancționată decât cu închisoarea.

Ce precizează legea actuală în legătură cu evaziunea fiscală:

  • Infracțiunea de evaziune fiscală (art. 9 din legea specială) este pedepsită numai cu închisoarea, de la 2 la 8 ani în cazul unui prejudiciu de până la 100.000 euro, de la 7 la 13 ani pentru un prejudiciu de până la 500.000 euro și de la 9 la 15 ani pentru un prejudiciu mai mare de 500.000 euro.
  • În cazul achitării sumelor solicitate de către partea civilă în procesul penal până la primul termen de judecată, limitele de pedeapsă se reduc la jumătate.

”Nu e scopul nostru ca în cazul în care se constată o abatere de la lege să trimitem în puşcărie acei oameni de afaceri (…) Eu, ca stat, trebuie să recuperez acel prejudiciu”, declara Eugen Teodorovici în luna mai, cînd anunța că proiectul va fi elaborat până la sfârșitul lunii iulie.

(PROIECTUL POATE FI DESCĂRCAT AICI)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Dacia la al șaptelea record anual de vânzări în Europa. În creștere cu 5,1% în toată lumea

Adrian N Ionescu

Vânzările mondiale de autoturisme şi utilitare marca Dacia au crescut anul trecut cu 5,1% până la 736.570 unităţi,  și au înregistrat în 2019, pentru al… Mai mult

Europa

Investiţiile BERD în România au scăzut cu 174 mil euro în ultimii doi ani

Adrian N Ionescu

România a coborât 3 locuri până pe poziția a 10 în topul celor mai mari plasamente ale Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), după… Mai mult

Stiri

Marcel Vela: Cartea electronică de identitate va fi şi card de sănătate

Vladimir Ionescu

Noile cărţi de identitate vor fi şi carduri de sănătate, a anunțat vineri ministrul de Interne, Marcel Vela. Un regulament al Uniunii Europene obligă autoritățile… Mai mult

Stiri

Vlad Voiculescu și-a lansat candidatura pentru București

Razvan Diaconu

Fost ministru al Sănătăţii din Guvernul Cioloş, Vlad Voiculescu și-a lansat vineri candidatura pentru Primăria Capitalei și proiectul ”Bucureşti, capitala oamenilor buni”. Prezent la eveniment,… Mai mult

Europa

Fost înalt oficial UE, suspectat de spionaj în favoarea Chinei – anchetă germano-belgiană

Iulian Soare

Vestea declanșării unei investigații asupra unui fost înalt oficial UE suspectat de spionaj în favoarea Chinei trimite unde de șoc în cercurile interconectate de lobbyiști,… Mai mult

Stiri

Proiect pentru reglementarea circulației trotinetelor electrice

Vladimir Ionescu

Ministerul de Interne a elaborat un proiect prin care circulația pe trotuar a trotinetelor electrice va fi interzisă și care stabilește vârsta minimă a conducătorului… Mai mult

Europa

Economia chineză a avut cea mai slabă creştere din ultimii 29 de ani, în 2019

Iulian Soare

A doua cea mai mare economie a lumii semnalează apropierea de vârful ciclului economic global, prin reducerea avansului produsul intern brut (PIB) de la 6,8%… Mai mult