fbpx

Chestiunea

Se lucrează la calea ferată UE – Orientul Mijlociu: își face România gară?

Exact la ora la care scriem aceste rânduri, o uriașă oportunitate de infrastructură feroviară trece pe sub nasul României cu o viteză mai mare decât… Mai mult

02.03.2021

La obiect

Statul, economia privată și cercul vicios al mizelor mici

(Textul de mai jos e o sumă de fragmente dintr-unul din cele 7 articole care compun coverul (sectiunea 5, din cele 10 secțiuni) numărului 91… Mai mult

01.03.2021

Chestiunea

Productivitatea muncii în industrie, mai mică cu 4,2% în 2020. Creștere record pe final de an, dar efectivul de salariați a scăzut cu aproape 60 de mii

În 2020, productivitatea muncii în industrie a scăzut cu 4,2% față de anul anterior, potrivit datelor publicate de INS. Valoarea anunțată initial pentru luna noiembrie… Mai mult

01.03.2021

Analiză

Nu doar datoria e problema, ci și prețul ei: 3 miliarde de euro dați pe dobânzi în anul 2020 și aproape 30 de miliarde de euro în ultimii 15 ani. Observații

România a cheltuit pentru dobânzile la datoria publică 3 miliarde de euro anul trecut și aproape 30 miliarde euro pe parcursul ultimilor 15 ani, potrivit… Mai mult

28.02.2021

Pe excedent, ca în 2007: Diferența față de 2007

de Marin Pana 26.11.2014

După primele zece luni din acest an, bugetul general consolidat a înregistrat un excedent de aproape două miliarde de lei (0,29% din PIB-ul estimat pentru 2014) și în creștere față de situația la 9 luni. Rezultatul este considerabil mai bun decât în aceeași perioadă a anului precedent, când s-a înregistrat un deficit de 1,21% din PIB.

Un sold pozitiv înainte cu două luni de finalul anului nu s-a mai înregistrat din anii 2006 – 2007 (vezi tabelul). Diferența dintre 2007 și 2014 este că atunci se făceau investiții și nu se plăteau pensii fără acoperire în colectarea contribuțiilor sociale iar acum s-a păstrat majorarea nejustificată a pensiilor de la finalul lui 2008 și nu se mai fac investiții.

Click pentru mărire

Rezultatul a fost obținut aproape exclusiv prin restrângerea cheltuielilor (de la 27,3% din PIB la 26,0% din PIB).

Pe partea de încasări, progresele au fost modeste, cu un spor de doar două zecimi de procent din PIB (de la 26,1% până la 26,3%). De reținut că veniturile fiscale s-au păstrat la 15,7% din PIB, contribuțiile de asigurări au crescut (de la 7% din PIB la 7,1% din PIB) iar veniturile nefiscale s-au diminuat de la 2,3% din PIB la 2,2% din PIB.

Click pentru mărire

Simplificat, în valori nominale, rezultatul bugetului general consolidat după primele zece luni din 2014 s-a îmbunătățit cu aproximativ nouă miliarde și jumătate de lei față de aceeași perioadă a anului precedent. Veniturile au crescut în termeni nominali cu aproape 11 miliarde lei, în timp ce cheltuielile au avansat (în premieră după luna februarie) cu peste un miliard de lei față de rezultatele din aceeași perioadă a lui 2013.

Practic s-a lucrat cu respectarea nivelului nominal de cheltuieli din anul anterior, de parcă nu am fi avut o lege a bugetului votată în Parlament și ar fi trebuit să ne ghidăm cheltuielile după cele din anul anterior.

Fapt pozitiv, majorarea veniturilor bugetare s-a produs și în termeni reali cu 5,3% (adică ajustat cu inflația medie anuală de 1,2% la o creștere nominală de 6,5%), peste creșterea PIB consemnată în prima jumătate a anului (+2,6%).

Pe partea de cheltuieli, diminuarea localizată pe zona cheltuielilor de capital s-a înjumătățit față de luna precedentă (-13,4%) iar cea a proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă a ajuns la o valoare cu o singură cifră (-8,1% în termeni nominali).

Au scăzut semnificativ ca pondere în PIB sumele alocate pentru proiecte cu finanțare rambursabilă ( de la 0,4% la 0,2% din PIB sau -41,5% în termeni nominali).

Click pentru mărire

Cea mai mare reducere în termeni de PIB s-a înregistrat la cheltuielile de capital, urmată de asistența socială și cheltuielile cu personalul bugetar. Subvențiile s-au păstrat la același nivel iar dobânzile achitate în contul datoriei publice s-au diminuat ușor.

De remarcat excedentul de aproape 0,3% din PIB menținut la bugetului centralizat al unităților administrativ-teritoriale (date fiind necesitățile comunităților locale și imperativul de a angaja lucrări astfel încât să mai fie timp pentru finalizarea lor). Acesta s-a majorat de două ori și jumătate, de la 804,3 milioane lei după primele 10 luni din 2013 la 1.947,3 milioane lei după primele 10 luni din 2014. Adică aproape exact excedentul consemnat per total buget consolidat al statului.

Pe partea celorlalte bugete importante în structura bugetului general consolidat, odată cu reducerea CAS la angajator, s-a diminuat gradul și așa relativ scăzut de acoperire a cheltuielilor din veniturile specifice stabilite la bugetul asigurărilor sociale (71%) și s-a păstrat nivelul de 83% la Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate.

Soldul negativ pe ambele bugete a însumat în primele zece luni un deficit primar de 2,1% din PIB, care a trebuit compensat prin subvenții de la bugetul de stat. Astfel, colectările insuficiente la bugetul asigurărilor sociale au necesitat subvenții de la bugetul de stat de peste 11 miliarde lei pentru a se asigura plata pensiilor. Alte 2 miliarde de lei au acoperit (nu în totalitate) necesitățile din sectorul sanitar.

Prin acest mecanism, în fapt, pensionarii își achită singuri o parte din pensie, iar asigurații din sistemul sanitar contribuie suplimentar față de sumele declarate transparent, prin impozite majorate excesiv. Deoarece banii colectați cu destinație precisă nu ajung, taxele sunt majorate artificial în alte domenii, pentru a avea de unde să se facă transferuri de la bugetul de stat către pensii și sănătate.

Subvențiile care au trebuit date către aceste domenii prin mecanismul descris mai sus au fost cauza directă a deficitului consemnat la nivelul bugetului de stat (care reprezintă ceva mai puțin de jumătate din bugetul general consolidat). Acest deficit a fost de 5.769,5 milioane lei sau 0,9% din PIB după primele zece luni ale anului în curs.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.11.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Senatul a respins un proiect de lege care obliga magistraţii să nu colaboreze, în secret, cu serviciile de informaţii

Razvan Diaconu

Senatul a respins, luni, în calitate de for decizional, propunerea legislativă de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, prin care se instituia… Mai mult

Stiri

Stocurile de uraniu ale CNU – aflată la un pas de lichidare – vor fi preluate de Nuclearelectrica

Alexandra Pele

Un proiect de Ordonanţă de Urgenţă propune aprobarea vânzării de către Statul român, prin Ministerul Energiei, a concentratelor tehnice de uraniu din stocul de siguranță… Mai mult

Stiri

Evergent Investments (SIF Moldova) își va plasa 40% din resurse în investiții de tip private equity

Adrian N Ionescu

SIF Moldova (SIF2, rebranduită Evergent Investments) va investi direct între 2 – 3 și 10 milioane de euro în companii din afara Bursei, prin operațiuni… Mai mult

Europa

Agenția Europeană a Medicamentelor, despre autorizarea în regim de urgență a vaccinului Sputnik: Este ca jucatul la ruleta rusească

Razvan Diaconu

Autorizarea în regim de urgență a vaccinului Sputnik V de către statele membre “se poate compara puţin cu ruleta rusească”, a declarat preşedinta consiliului de… Mai mult

Stiri

Legea bugetului de stat a fost promulgată

Razvan Diaconu

Administrația Prezidențială anunță luni că președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea bugetului de stat și Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021. Potrivit… Mai mult

Europa

Rainforest Foundation Norway / Două treimi din pădurea tropicală, distruse sau degradate

Iulian Soare

Vegetaţia densă a pădurii tropicale reprezintă cel mai mare rezervor de carbon captat, însă oamenii au distrus ori degradat două treimi din suprafaţa originală a… Mai mult

Europa

China vizează o creştere de 6% din PIB în 2021

Vladimir Ionescu

China şi-a stabilit un obiectiv de creştere de cel puţin 6% în acest an, a anunţat vineri prim-ministrul Li Keqiang, în pofida incertitudinilor create de… Mai mult