fbpx

Digital

Cloud-ul guvernamental – restanța esențială în digitalizarea administrației

Una dintre marile restanțe ale guvernului Orban în materie de digitalizare o reprezintă neadoptarea Legii cloud-ului guvernamental, componentă esențială pentru transformarea digitală a administrației românești.… Mai mult

17.01.2021

Analiză

Lecțiile ieșirii din criza precedentă, pentru criza actuală: istoria corelației PIB – salariu – inflație

În condițiile în care rezultatul economic este în scădere, cazul României anului 2020 (-5% pe primele trei trimestre), se pune problema sursei și a ritmului… Mai mult

17.01.2021

La obiect

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE. Evoluțiile din 2010 încoace și implicații

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE (valoare ajustată cu inflația), potrivit unei analize publicate de Eurostat.… Mai mult

15.01.2021

Chestiunea

Bugetul 2021: în căutarea unei consolidări fiscale fără șocuri

Bugetul pe anul 2021 reprezintă ora adevărului – atât pentru ieșirea din criza produsă de Covid și menținerea unei direcții de dezvoltare coerente, cât și… Mai mult

14.01.2021

Pe excedent, ca în 2007: Diferența față de 2007

de Marin Pana 26.11.2014

După primele zece luni din acest an, bugetul general consolidat a înregistrat un excedent de aproape două miliarde de lei (0,29% din PIB-ul estimat pentru 2014) și în creștere față de situația la 9 luni. Rezultatul este considerabil mai bun decât în aceeași perioadă a anului precedent, când s-a înregistrat un deficit de 1,21% din PIB.

Un sold pozitiv înainte cu două luni de finalul anului nu s-a mai înregistrat din anii 2006 – 2007 (vezi tabelul). Diferența dintre 2007 și 2014 este că atunci se făceau investiții și nu se plăteau pensii fără acoperire în colectarea contribuțiilor sociale iar acum s-a păstrat majorarea nejustificată a pensiilor de la finalul lui 2008 și nu se mai fac investiții.

Click pentru mărire

Rezultatul a fost obținut aproape exclusiv prin restrângerea cheltuielilor (de la 27,3% din PIB la 26,0% din PIB).

Pe partea de încasări, progresele au fost modeste, cu un spor de doar două zecimi de procent din PIB (de la 26,1% până la 26,3%). De reținut că veniturile fiscale s-au păstrat la 15,7% din PIB, contribuțiile de asigurări au crescut (de la 7% din PIB la 7,1% din PIB) iar veniturile nefiscale s-au diminuat de la 2,3% din PIB la 2,2% din PIB.

Click pentru mărire

Simplificat, în valori nominale, rezultatul bugetului general consolidat după primele zece luni din 2014 s-a îmbunătățit cu aproximativ nouă miliarde și jumătate de lei față de aceeași perioadă a anului precedent. Veniturile au crescut în termeni nominali cu aproape 11 miliarde lei, în timp ce cheltuielile au avansat (în premieră după luna februarie) cu peste un miliard de lei față de rezultatele din aceeași perioadă a lui 2013.

Practic s-a lucrat cu respectarea nivelului nominal de cheltuieli din anul anterior, de parcă nu am fi avut o lege a bugetului votată în Parlament și ar fi trebuit să ne ghidăm cheltuielile după cele din anul anterior.

Fapt pozitiv, majorarea veniturilor bugetare s-a produs și în termeni reali cu 5,3% (adică ajustat cu inflația medie anuală de 1,2% la o creștere nominală de 6,5%), peste creșterea PIB consemnată în prima jumătate a anului (+2,6%).

Pe partea de cheltuieli, diminuarea localizată pe zona cheltuielilor de capital s-a înjumătățit față de luna precedentă (-13,4%) iar cea a proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă a ajuns la o valoare cu o singură cifră (-8,1% în termeni nominali).

Au scăzut semnificativ ca pondere în PIB sumele alocate pentru proiecte cu finanțare rambursabilă ( de la 0,4% la 0,2% din PIB sau -41,5% în termeni nominali).

Click pentru mărire

Cea mai mare reducere în termeni de PIB s-a înregistrat la cheltuielile de capital, urmată de asistența socială și cheltuielile cu personalul bugetar. Subvențiile s-au păstrat la același nivel iar dobânzile achitate în contul datoriei publice s-au diminuat ușor.

De remarcat excedentul de aproape 0,3% din PIB menținut la bugetului centralizat al unităților administrativ-teritoriale (date fiind necesitățile comunităților locale și imperativul de a angaja lucrări astfel încât să mai fie timp pentru finalizarea lor). Acesta s-a majorat de două ori și jumătate, de la 804,3 milioane lei după primele 10 luni din 2013 la 1.947,3 milioane lei după primele 10 luni din 2014. Adică aproape exact excedentul consemnat per total buget consolidat al statului.

Pe partea celorlalte bugete importante în structura bugetului general consolidat, odată cu reducerea CAS la angajator, s-a diminuat gradul și așa relativ scăzut de acoperire a cheltuielilor din veniturile specifice stabilite la bugetul asigurărilor sociale (71%) și s-a păstrat nivelul de 83% la Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate.

Soldul negativ pe ambele bugete a însumat în primele zece luni un deficit primar de 2,1% din PIB, care a trebuit compensat prin subvenții de la bugetul de stat. Astfel, colectările insuficiente la bugetul asigurărilor sociale au necesitat subvenții de la bugetul de stat de peste 11 miliarde lei pentru a se asigura plata pensiilor. Alte 2 miliarde de lei au acoperit (nu în totalitate) necesitățile din sectorul sanitar.

Prin acest mecanism, în fapt, pensionarii își achită singuri o parte din pensie, iar asigurații din sistemul sanitar contribuie suplimentar față de sumele declarate transparent, prin impozite majorate excesiv. Deoarece banii colectați cu destinație precisă nu ajung, taxele sunt majorate artificial în alte domenii, pentru a avea de unde să se facă transferuri de la bugetul de stat către pensii și sănătate.

Subvențiile care au trebuit date către aceste domenii prin mecanismul descris mai sus au fost cauza directă a deficitului consemnat la nivelul bugetului de stat (care reprezintă ceva mai puțin de jumătate din bugetul general consolidat). Acest deficit a fost de 5.769,5 milioane lei sau 0,9% din PIB după primele zece luni ale anului în curs.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.11.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Cristian Popa (BNR): Riscul României: „Să nu ne ținem de cuvânt” privind consolidarea fiscală

Adrian N Ionescu

Există condițiile pentru ca România să reducă deficitul bugetar prin consolidare fiscală, și astfel să evite sancțiunea agențiilor de rating. Există însă și riscul „să… Mai mult

Stiri

Minuta BNR: Reducerea dobânzii de referință are ca scop să stimuleze economia în condițiile „consolidării bugetare”

Adrian N Ionescu

Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a decis reducerea dobânzi de referință, până la 1,25%, ca să stimuleze economia în condițiile „necesarei… Mai mult

Stiri

CFA România: Agențiile de rating nu vor descalifica România dacă Guvernul ia măsuri convigătoare de reducere a deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Agențiile de raing nu vor reduce nivelul ratingului de țară al României, dacă Guvernul va lua măsuri convingătoare pentru reducerea deficitului bugetar, au susținut analiștii… Mai mult

Stiri

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: Pandemia COVID-19 și viitoarea Strategie Națională de Sănătate 2021-2027 – oportunități pentru reforma sistemului de sănătate

Redacţia

Pandemia COVID-19 a reliefat încă o dată nevoile de reformă structurală ale sistemului de sănătate din România. Cheltuielile pentru sănătate, atât pe cap de locuitor,… Mai mult

Europa

Căderea rețelei electrice europene interconectate din 8 ianuarie a plecat de la o stație din Croația – raport ENTSO-E

Adrian N Ionescu

Declanșarea unui cuplaj de „protecție la supracurent”, la stația de transformare Ernestinovo din Croaţia, a provocat separarea în două zone a reţelei electrice europene interconectate,… Mai mult

Stiri

Disney+ blochează, ”din considerente rasiste”, accesul copiilor la filme precum Pisicile Aristocrate, Dumbo sau Peter Pan. Conturile pot fi accesate numai de către adulți

Razvan Diaconu

Platforma de streaming video Disney+ a blocat accesul copiilor sub 7 ani la vizionarea unor filme clasice de animaţie, precum „Pisicile aristocrate”, „Dumbo” sau „Peter… Mai mult

Stiri

ICCJ: Deschiderea unui cont pe o rețea de socializare folosind numele altei persoane este infracțiune

Vladimir Ionescu

Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că este infracţiune fapta unei persoane de a… Mai mult