Pachetul de primăvară al Semestrului European - O lungă listă de recomandări pentru România - CursDeGuvernare.ro
duminică

17 octombrie, 2021

Pachetul de primăvară al Semestrului European – O lungă listă de recomandări pentru România

23 mai, 2018

Comisia Europeană a prezentat miercuri, la Bruxelles, recomandările specifice de țară, recomandări ce stabilesc orientările privind politica economică pentru statele membre pentru următoarele 12-18 luni.

Recomandările urmează să fie aprobate de către Consiliul Uniunii Europene.

În documentul care se referă la România, Comisia a emis 3  seturi de recomandări, solicitând autorităților de la București:

  • Să asigure respectarea recomandării Consiliului în vederea corectării deviației semnificative de la traiectoria de ajustare către obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO). Asigurați aplicarea integrală a cadrului fiscal. Sprijiniți conformarea voluntară și coslolidați colectarea impozitelor.
  • Finalizați reforma venitului minim de incluziune. Îmbunătățiți funcțiile dialogului social. Asigurați modul de stabilire al salariului minim pe baza unor criterii obiective. Îmbunătățirea calificările și asigurați furnizarea educației de calitate în masă, în special pentru romi și pentru copiii dinn zonele rurale. Îmbunătățiți accesul la sistemele de sănătate, inclusiv prin trecere la îngrijirea ambulatorie.
  • Creșteți predictibilitatea în procesul de luare a deciziilor prin aplicarea sistematică și eficientă a evaluării impactului de reglementare, prin consultări și prin implicarea părților interesate în conceperea și punerea în aplicare a reformelor. Îmbunătățiți pregătirea și modul de prioritizare al proiectelor mari de infrastructură, accelerați implementarea acestora, în special în sectoarele transport, deșeuri și ape uzate. Creșteți transparența și eficiența achizițiilor publice. Întăriți guvernarea corporativă a întreprinderilor de stat.

Lista de recomandări este justificată cu 24 de argumente. Referitor la deviația semnificativă de la MTO, Comisia reamintește:

  • Pe 16 iunie 2017, Consiliul a decis că România a înregistrat în anul 2016 o deviere semnificativă de la obiectivele pe termen mediu. Tot pe 16 iunie 2017, Consiliul a recomandat României să ia măsurile necesare că rata nominală de creștere a cheltuielilor publice nete primare nu depășească 3,3% în 2017, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 0,5% din PIB.
  • Pe 5 decembrie 2017, Consiliul a constatat că România nu a luat măsuri efective pentru a răspunde recomandărilor emise și a revizuit aceste recomandări de țară. Noile recomandări solicitau României să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata nominală de creștere a cheltuielilor publice nete primare nu depășește 3,3% în 2018, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 0,8% din PIB.
  • În baza previziunilor de primăvară 2018, Comisia a prognozat un deficit public de 3,4% și 3,8% din PIB pentru 2018 și 2019, peste valoarea de referință de 3% din PIB menționată de Tratatul de aderare.
  • În ansamblu, Consiliul consideră că, în 2018, sunt necesare alte importante măsuri pentru a respecta prevederile Pactului de Stabilitate și Creștere

(Descărcați AICI documentul care conține recomandările adresate României)

De precizat: Documentul elaborat de către Comisia Europeană, care vizează în mod normat aspecte și evoluții economice și sociale, conține și o referire distinctă la sistemul judiciar și lupta anticorupție (punctul 22 din argumentație).

”Evoluțiile din ultimul an au pus în discuție caracterul ireversibil și durabil al progreselor substanțiale ale României în ceea ce privește reformarea sistemului său judiciar și combaterea corupției la nivel înalt.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Independența judiciară este pusă sub semnul întrebării, se exercită presiuni asupra instituțiilor judiciare și asupra cadrului juridic referitor la combaterea corupției, iar rezolvarea restanțelor rămase este în continuare întârziat.


Punerea în aplicare a strategiei naționale anticorupție 2016-2020, care dezvoltă măsuri suplimentare de prevenire și combatere a corupției, progresează la nivel tehnic, dar este nevoie de un sprijin politic tangibil deoarece problemele legate de corupție și guvernanță în sectorul public persistă la toate nivelurile și se numără printre principalele provocări pentru mediul de afaceri.”

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr