Evaluarea preliminară a Consiliului Fiscal privind deficitul bugetar în 2020 indică riscuri semnificative de depășire a țintei din buget de 3,6% din PIB, reiese din opinia transmisă de instituție, miercuri. Starea bugetului public rămâne extrem de încordată din cauza insuficienței resurselor și presiunilor foarte mari actuale și viitoare, notează specialiștii instituției.
”Consiliul Fiscal identifică o posibilă sub-execuție (supra-evaluare) a veniturilor bugetare pe anul 2019 localizate cu precădere la veniturile nefiscale, dar și la TVA. Aceasta poate genera riscuri suplimentare privind realizarea veniturilor prognozate în anul 2020. În absența listei cu măsuri de politică fiscală și a impactului asociat acestora pentru anul 2020, CF are rezerve privind nivelul proiectat al unor agregate de venituri fiscale (supra-estimate la TVA, accize), precum și a majorării cu 60% a intrărilor anticipate din fonduri structurale și de coeziune de la UE al căror beneficiar final este sectorul public (de la 10,4 mld. lei în 2019, la 16,6 mld. lei în 2020)”, se arată în document.
Pe de altă parte, cheltuielile de investiții care includ ca surse de finanțare cheltuieli de capital și fonduri europene sunt estimate să crească cu circa 0,2 pp din PIB pe seama majorării substanțiale a proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile cu 0,6 pp din PIB.
În condițiile în care MFP anticipează o expansiune mai puțin rapidă a cheltuielilor de cofinanțare și neeligibile (raportul cheltuieli/venituri din FSC2 scade de la 1,7 în 2019 la 1,56 în 2020), bugetul estimează o majorare substanțială a cheltuielilor aferente proiectelor de investiții cu finanțare europeană (+8 mld. lei relativ la estimarea anului anterior). Execuțiile bugetare istorice consemnează în mod constant deviații considerabile de la sumele bugetate inițial ori în urma rectificărilor bugetare în sensul unor cheltuieli de investiții inferioare alocărilor inițiale.
MFP nu a trimis toate datele și nu a luat în calcul impactul unor proiecte din Parlament
Consiliul Fiscal susține că a fost necesară solicitarea unor documente suplimentare, dar și că Finanțele nu au reușit să le pună la dispoziție pe toate. Printre cele mai importante se numără anexa cu măsurile de politică fiscal-bugetară pe care le are în vedere Guvernul și impactul acestora.
”Datele solicitate MFP sunt în continuare doar parțial disponibile, o situație inedită comparativ cu anii anteriori, în special în ceea ce privește lipsa anexei privind măsurile de politică fiscal-bugetară și evaluarea impactului acestora”, se arată în opinia CF.
Construcția bugetară nu cuprinde, în mod surprinzător în opinia Consiliului Fiscal, elemente ce sunt într-o etapă finală a parcursului legislativ – cu referire la PL-x nr. 572/2019 (Proiect de Lege pentru modificarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal) care elimină supra-acciza la carburanți și supra-impozitarea contractelor part-time.
Astfel această inițiativă legislativă a fost aprobată în ambele Camere ale Parlamentului României aflându-se în etapa promulgării de către Președintele României. Mai mult, impactul acestui proiect nu este inclus nici în cadrul SFB, CF considerând riscantă această decizie, deoarece: (i) impactul bugetar asociat este aproximativ 0,4pp de PIB pentru prima (eliminarea supra-accizei) și aproximativ 0,1pp de PIB pentru cea de-a doua (eliminarea supra-impozitării contractelor part-time), (ii) acest impact este permanent propagându-se și în construcțiile bugetare viitoare, (iii) având în vedere că pierderea de venituri nerecunoscută este actualizată cu dinamica bazelor macroeconomice relevante, subdimensionarea deficitului este cu atât mai semnificativă.
Alte schimbări legislative posibile constau în:
- Proiectul privind reducerea cotei standard de TVA de la 19% la 16% și a cotei reduse de TVA pentru produse alimentare la 5% (PL-x nr. 597/2019 -Proiect de Lege pentru modificarea și completarea art.291 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal). Acesta se află într-un stadiu relativ avansat al parcursului legislativ, pierderea de venituri fiind considerabilă și permanentă;
- În cadrul măsurilor avute în vedere în SFB este și eliminarea taxei bancare din OUG 114/2018 și OUG19/2019 – aceasta fiind evaluată, în documentul menționat, la aproximativ 0,05% din PIB în 2020. Adoptarea acestei măsuri precum și eliminarea altor prevederi din legislația mai sus menționată reprezintă o potențială reducere suplimentară a veniturilor bugetare, ce ar putea crește semnificativ, ca impact, în urma abrogării prevederilor cu privire la domeniul comunicațiilor, energiei și jocurilor de noroc.
”Menționăm că în cadrul documentelor transmise de MFP nu se regăsește declarația de conformitate stipulată la art. 30 alin. 4 și 5. În consecință,CF nu poate exprima o opinie conform obligației instituită de art. 30 alin. 6”, se arată în concluzie.