Deficitul comercial pe luna octombrie 2019 a fost de 1.968,9 milioane euro, cu 0,9% mai mult față de aceeaşi lună a anului trecut și nou record negativ al tuturor timpurilor pentru România, potrivit datelor comunicate de INS. De reținut, această evoluție a avut loc pe fondul intrării din nou a exporturilor ușor în teritoriul negativ (-0,1%), după ce în septembrie dăduseră semne de revenire.
Cumulat pe primele zece luni ale anului, exporturile fob au însumat 58,18 miliarde de euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) 72,20 miliarde de euro. Astfel, deficitul comercial a depășit deja 14 miliarde euro, valoare cu 18,4% mai mare faţă de primele zece luni din 2018 (aproape dublu față de creșterea prognozată oficial a deficitului comercial pe 2019, de 9,9%).
Exporturile au avansat la cel mai mare nivel din ultimele douăsprezece luni și au rămas peste pragul de șase miliarde de euro. Gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate s-a diminuat ușor, până la 84,0%, valoare plasată îngrijorător la nivelul anilor de criză 2010-2012 (vezi tabelul).
Deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe a ajuns, după primele zece luni ale anului, la circa 6,4% din PIB-ul estimat pentru 2019. Pe trendul consemnat în anii anteriori, estimarea de 16,61 miliarde euro deficit (7,6% din PIB) oferită recent de Comisia Națională de Prognoză va fi depășită, pragul de 8% din PIB fiind în pericol pentru finalul anului.
Pe primele zece luni din 2019, schimburile cu țările din UE au fost de 44,7 miliarde euro la export și 53,9 miliarde euro la import (aproximativ 77% din total la exporturi şi 75% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 13,5 miliarde euro și importuri de circa 18,3 miliarde euro (23% din total la exporturi şi 25% la importuri).
Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 9,2 miliarde euro în schimburile cu ţările din UE şi de 4,8 miliarde euro pe relaţiile extracomunitare. De reţinut, ponderea în deficit a comerţului cu ţările din zona non-euro a fost de 34,3% din total, adică peste ponderea de circa 25% a acestui segment în totalul schimburilor externe.
Sectorul de mașini și echipamente de transport, în revenire
Din păcate, sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem pe sold pozitiv semnificativ) a revenit pe traiectoria descendentă din perioada iunie-august iar soldul schimburilor sectoriale a coborât la doar +644 milioane euro după +868 milioane euro la finele lunii septembrie și +777 milioane euro în august).
De o importanță strategică pentru susținerea balanței comerciale, excedentul pe segmentul de mașini și echipamente de transport a devenit tot mai redus. După ce a însemnat 17% la finele primului trimestru, 12% din soldul negativ al schimburilor externe la mijlocul anului iar acum mai înseamnă mai puțin de 5% după primele zece luni din 2019.
Deficitul pe zona de produse alimentare a depășit 1,5 miliarde de euro iar gradul de acoperire sectorial a importurilor din exporturile efectuate a fost de 72%, față de aproape 100% în urmă cu doar cinci ani. Totodată, combustibilii și lubrifianții au urcat, alături de grupa mare „alte produse manufacturate”, la 2,7 – 2,8 miliarde de euro deficit.
În fine, soldul negativ al schimburilor de produse chimice s-a apropiat de șapte miliarde de euro și a contabilizat în dreptul său aproape jumătate din totalul deficitului comercial. De unde și problema majoră cu care se confruntă echilibrarea comerţului exterior, dacă nu găsim alte domenii de producție care să compenseze golul imens lăsat de industria petrochimică.