Oamenii de afaceri cer eliminarea a 7 obstacole fiscale în calea dezvoltării economice. Florin Pogonaru, AOAR: Oamenii de afaceri sunt tratați ca infractori, nu există preocupare pentru interconectarea bazelor de date - CursDeGuvernare.ro
marți

26 octombrie, 2021

Oamenii de afaceri cer eliminarea a 7 obstacole fiscale în calea dezvoltării economice. Florin Pogonaru, AOAR: Oamenii de afaceri sunt tratați ca infractori, nu există preocupare pentru interconectarea bazelor de date

21 aprilie, 2016

pogonaruLupta anticorupție le-a dat încredere antreprenorilor locali că pot face afaceri și fără a avea relații la primărie sau la Guvern. Pe de altă parte, ei resimt o presiune din partea autorității fiscale care i-ar judeca și pe cei corecți prin prisma celor care încalcă legea, a declarat joi Florin Pogonaru (foto), președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

”În ultima perioadă, în mediul de afaceri, mai ales la nivelul micilor antreprenori se simte energie, se simte credința că pentru a reuși nu mai trebuie să ai nu știu ce legături la primărie, la Guvern. Spiritul acesta s-a tradus într-un oarecare optimism. Vestea proastă este că inclusiv acești antreprenori când vor să facă afaceri sesizează că sunt imediat suspectați că sunt infractori. Mentalitatea aceea că omul de afaceri e bișnițar, că omul de afaceri fură s-a întărit în ultima vreme, sigur, și sub presiunea unor evenimente nefericite, foarte tare”, susține Pogonaru.

”O parte din vină aparține legislației contradictorii, iar o parte din vină aparține ANAF-ului care a creat un sistem ce nu încurajează depistarea adevăraților evazioniști, prin interconectarea bazelor de date și tehnici ce data-mining ce ar permite studierea comportamentelor infracționale, unde se întâmplă, cum se întâmplă, de ce se întâmplă și așa mai departe”.


Cu toate că în ministerul Finanțelor și la ANAF există oameni pro-business, Pogonaru crede că ei sunt îngropați într-un sistem de funcționari publici care cer planuri de afaceri și dosare voluminoase pe care nu se va uita nimeni niciodată în loc să muncească să creeze baze de date.

”Intră într-un sistem care omoară orice fel de inițiativă. Inventăm tot felul de comisii de tăiat hârtii ca să înlăturăm orice formă de birocrație, uitând că trăim într-o lume modernă în care nu tăiatul hârtiilor e pe primul plan. E important, dar nici pe departe nu e primul plan – ci conectarea bazelor de date între instituțiile statului. Este suspect și probabil că explicația se găsește în faptul că mulți și-ar pierde locurile de muncă dacă bazele de date între instiuțiile statului ar fi conectate”, spune șeful AOAR.

”Există o disperare generală cum nu am mai văzut niciodată. Pur și simplu s-au întâmplat prea multe, prea multe legi, prea multe cerințe, prea multe dosare, prea multe drumuri la ANAF”, a precizat Anca Vlad, vicepreședinte AOAR și președintele grupului Fildas (farmaciile Catena).

Problemele identificate de mediul de afaceri

  • Formularul 088

Răspunsul mediului de afaceri la formularul 088 a fost de sta pe loc, pentru a nu se trezi în situația de a rămâne fără cod de TVA în urma analizei de risc realizată de ANAF pe baza unor criterii secrete. În prima zi, programul ANAF a retras codul de TVA a 50 de companii, printre care și un mare distribuitor de utilități la nivel național.


Potrivit reprezentanților mediului de afaceri, un criteriu de risc ar fi prezența unui pensionar în consiliul de administrație al companiei.

”ANAF-ul a constatat că evaziunea la TVA se face prin înregistrarea unor firme pe numele de pensionari sau pe nume de boschetari. Ca atare, ANAF-ul spune că orice firmă care are în consiliul de administrație un pensionar este penalizată și este penalizată sever, riscând să își piardă codul de TVA pentru că un pensionar este periculos. Dacă aveți ghinionul și eu l-am avut să vă mutați sediul firmei în aceeași clădire, de la un etaj la altul (…) automat treci la completarea formularului 088, unde nu știi care sunt criteriile de risc, nu știi că dacă ai pensionari poți s-o pățești, nu știi că nu are nicio importanță că acea firmă funcționează de 20 de ani. De 20 de ani a depus la Fisc toate documentele necesare. Întâmplător, este o firmă care timp de 20 de ani a făcut profit și care până la urmă a rămas fără cod TVA”, a declarat Florin Pogonaru, președinetele AOAR.

  • Creșterea exponențială a birocrației în sarcina contribuabililor

ANAF ar solicita un volum de informații mult mai extins odată cu intrarea în vigoare a noului Cod Fiscal și de Procedură Fiscală, dar și a celor circa 50 de ordine emise în 2016. Printre măsurile ce îi încurcă pe antreprenori se numără:

1. Declararea fiecărui număr și dată a facturilor anulate și stornate – o solicitare problematică pentru companiile din retail care lucrează cu multe bonuri și facturi.

2. Cotele de TVA și casele de marcat – lipsa sistemelor tehnologice.

”Nu există programe în casele de marcat care să împartă TVA-ul pe cote. (…) Orice bon într-un minimarket are și un șervețel și un măr și atunci trebuie să împarți mărul într-o parte, șervețelul într-o parte. Până acum se raporta TVA-ul acumulat. Casele de marcat sunt făcute confrom legii și dau ce zice legea”, a explicat Anca Vlad.

Potrivit unor surse din piață, costurile companiilor de IT pentru modificarea programelor folosite de casele de marcat din România s-ar ridica la câteva milioane de euro.

”Acest efort de ajustare a unor astfel de sisteme informatice depășește capacitatea financiară și cred, depășește și posibilitățile de natură tehnică pe care le avem”, a explicat Ana Bobircă, vicepreședinte AOAR, atrăgând atenția că Fiscul se așteaptă ca mediul de afaceri să răspundă în timp real noilor reglementări, în timp ce timpul de reacție al ANAF-ului continuă să fie îndelungat.

Bobircă spune că efectele decalajului între așteptările ANAF și realitatea din teren se traduce prin ”creșterea costurilor din toate părțile – odată costul administrativ al ANAF, apoi costul operațional al afacerilor și de fapt singurul lucru care rezultă de aici este faptul că antreprenorii devin specialiști în fiscalitate, devin foarte buni consultanți fiscali fără să vedem și efectul invers, adică abordarea antreprenorială a ANAF”.

3. Memoriile caselor de marcat trebuie păstrate timp de 10 ani. Deteriorarea acestora este sancționată cu o amendă de 11.000 de euro și poate fi considerată o faptă de natură penală.

În trecut, memoriile caselor de marcat (un retailer are nevoie de un astfel de dispozitiv cam o dată la două luni) erau trimise ANAF-ului care le stoca pentru o perioadă de 10 ani. Acum responsabilitatea stocării revine companiilor, care nu știu în ce condiții trebuie păstrate aceste memorii pentru a putea fi consulate, la nevoie, peste 10 ani.

Memoriile sunt o plăcuță metalică având o prelungire de plastic pentru care nu se primește garanție la magazinele ce o comercializează. Similar, rolele de casă trebuie păstrate pentru o perioadă de 2 ani, în condițiile în care după un an acestea devin ilizibile.

  • Dobânzi usturătoare

Companiile au ajuns să se ”bată” pentru ca inspectorii fiscali să vină mai repede și mai des în control din cauza dobânzilor foarte ridicate ce se percep în cazul în care sunt stabilite sume suplimentare de plată.

În situația în care un contribuabil constată că a greșit spre exemplu, calcul TVA el poate depune o declarație rectificativă, plătind o dobândă de 40% pe an pentru sumele suplimentare datorate bugetelor statului. În situația în care neconcordanța este descoperită după câțiva ani, în cadrul unei inspecții fiscale, spre exemplu, valoarea penalităților plătite de companii este usturătoare, spun reprezentanții mediului de afaceri.

”N-a găsit nici intern sau extern, n-a găsit auditorul și a găsit controlul fiscal – ca să știți de ce ne batem noi să ne vină mai repede și mai des controlul fiscal – după 5 ani. La cât credeți că se ajunge să plătești pentru o greșeală de TVA? Cred că e mai mult de 200% pentru că vine și cu acumulări, plăteșit de trei ori suma”, a explicat Anca Vlad.

  • Dosarele prețurilor de transfer

AOAR susține introducerea unei legislații privind consolidarea fiscală a grupurilor românești, astfel încât doar companiile multinaționale să fie nevoite să întocmească dosarul prețurilor de trasfer, un document costisitor (de la câteva mii de euro pentru firmele mici, până la sute de mii de euro pentru companiile mari).

”Consolidarea fiscală există în toată lumea. Nici în Anglia, nici în Franța nu se fac dosare de prețuri de transfer pentru aceleași grupuri înregistrate și care își consolidează TVA-ul, profitul cu pierderile și așa mai departe. Cu actualul ministru de Finanțe am avut discuții și ni s-a spus că ar avea impact fiscal și ca atare dat fiind că sunt alte măsuri prioritare în anul acesta nu se introduce nici anul acesta consolidarea grupurilor românești. Deci toată lumea creează o birocrație imensă și extrem de dureroasă privind prețurile de transfer în care nu există experiență din partea Fiscului”, a explicat Pogonaru, adăgând că ”ajungem din nou la situația în care îi controlăm, îi sancționăm pe cei mici și nu ne uităm unde ar trebui să ne uităm, la multinaționalele care tot timpul pierderi prin prețurile de transfer”, a precizat Pogonaru.

  • Legile fiscale din România descurajează inițiativa privată
Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

În doar patru luni, ANAF a emis 50 de ordine, la care se adaugă legislația fiscală ce numără 1.500 de pagini.

  • Excesul de executări silite și popriri

În cazul instituirii unei popriri, procedura actuală poate bloca activitatea contribuabilului. În cazul în care contribuabilul are 10 conturi la 10 bănci diferite, acestuia i se va restricționa accesul și chiar i se pot trage banii din fiecare dintre cele 10 conturi. Până la clarificarea situației, care poate fi reală sau nu, societatea este privată de lichidități și plătește o sumă multiplicată de numărul de conturi deschise la diferite bănci, arată AOAR.

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. 1.In toata lumea, „capitalul financiar/bancar/industrial” conduce economic tarile, prin politicienii „alesi” de nucleul asociat de oameni de afaceri.Numai oamenii de afaceri stiu de ce au nevoie intr-o economie, pentru ca ea sa functionaze bine.Ori la noi, lucrurile stau pe dos: economia romaneasca fiind confiscata de 26 de ani, de politico-birocratia de partid!
    2.In lipsa unitatii si „constiintei” de clasa (bogata si medie), birocratia politica va conduce Romania citeva decenii, spre dezastrul oamenilor de afaceri si a populatiei!Fara UNITATE, cu un numar mare de asociatii ale patronatului si mai ales, fara nuclee de cercetare stiintifica economica, pe care ar putea-o avea o SINGURA „A.O.A.R.”, nu-i de mirare, ca politico-birocratia isi face de cap!Este adevarat, ca la fel ca in politica, nici o conducere de asociatie a oamenilor de afaceri, nu si-ar pierde functia si avantajele ei,in folosul unitatii…
    3.In toata lumea, schimbarea pozitiva a fost construita si impusa clasei politice, de la feudalismul tirziu incoace – exclusiv de oamenii de afaceri.Politico-birocratia nu are nici un interes de a realiza cererile oamenilor de afaceri, fiindca nu cistiga din asta, decit sa mearga bine o economie si apoi sa fie „incalecata” si condusa de elita financiara bancara si industriala.Asa ca, politico-birocratia se fereste de tot ceace-i normal si corect in administrarea unei tari! AOAR, AmCham, Consiliul oamenilor de afaceri, Asociatia investitorilor straini,a siderurgistilor, etc., au astazi aceleasi cereri ca si cu ani de ani de zile in urma, dar lucrurile s-au inrautatit pentru zona lor, in loc sa se simplifice si imbunatateasca.
    4.Fara ca ASOCIATIILE oamenilor de afaceri sa se UNIFICE, intr-o forma juridica reprezentativa pentru toti antreprenorii romani – incit sa poata raspunde prin actiuni legale, de fronda sau juridice – constitutionale, (dovedite prin expertize), plingerile lor vor fi identice si peste un deceniu si la fel de nerezolvabile.
    La „asimetria” cu care trateaza politicii-birocrati, clasa antreprenoriala, aceasta trebuie sa raspunda cu forta ORGANIZATORICA!
    Forta ei sta in doua lucruri distincte:a.)UNITATEA intr-o singura organizatie nationala capabila sa adopte pozitii de forta si punere in intirziere a Guvernelor pentru a lua masuri tehnice-stiintifice, propuse de antreprenoriat;B.Crearea unui nucleu propriu de cercetare stiintifica si economica pe doua paliere, primul juridic, pentru a gasi/crea forme de a obliga Guvernele si Parlamentul, de a lua masurile economice stiintifice si echilibrate propuse.Al doilea palier – cel mai dificil, este de a construi un NUCLEU propriu de cercetare stiintifica economica, capabil sa realizeze proiecte de dezvoltare economica si industriala nationala, cu desfasurare pe termen scurt, mediu si lung.
    Antreprenoriatul dobindeste astfel viziune, directie de actiune si orizont de evolutie, iesind din starea de subordonare de azi, impunind ca PROIECTELE ECONOMICE STIINTIFICE sa configureze viitorul parcurs al economiei, prin transpunerea lor in norme de executia ministeriala, in programe de guvernare, in norme, juridice, etc.
    Fara ca antreprenorii sa se organizeze intr-o uniune nationala de forta si asteapta pasivi, multumindu-se ca economia sa mearga cum o da Domnul, ei ramin prinsi si pe mai departe in latul politico-birocratic din ce in ce mai strins – spre a fi tot mai storsi de bani, pe masura ce economia si industria se degradeaza, urmare a lipsei de 8 ani a oricaror investitii straine!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. 1.In toata lumea, „capitalul financiar/bancar/industrial” conduce economic tarile, prin politicienii „alesi” de nucleul asociat de oameni de afaceri.Numai oamenii de afaceri stiu de ce au nevoie intr-o economie, pentru ca ea sa functionaze bine.Ori la noi, lucrurile stau pe dos: economia romaneasca fiind confiscata de 26 de ani, de politico-birocratia de partid!
    2.In lipsa unitatii si „constiintei” de clasa (bogata si medie), birocratia politica va conduce Romania citeva decenii, spre dezastrul oamenilor de afaceri si a populatiei!Fara UNITATE, cu un numar mare de asociatii ale patronatului si mai ales, fara nuclee de cercetare stiintifica economica, pe care ar putea-o avea o SINGURA „A.O.A.R.”, nu-i de mirare, ca politico-birocratia isi face de cap!Este adevarat, ca la fel ca in politica, nici o conducere de asociatie a oamenilor de afaceri, nu si-ar pierde functia si avantajele ei,in folosul unitatii…
    3.In toata lumea, schimbarea pozitiva a fost construita si impusa clasei politice, de la feudalismul tirziu incoace – exclusiv de oamenii de afaceri.Politico-birocratia nu are nici un interes de a realiza cererile oamenilor de afaceri, fiindca nu cistiga din asta, decit sa mearga bine o economie si apoi sa fie „incalecata” si condusa de elita financiara bancara si industriala.Asa ca, politico-birocratia se fereste de tot ceace-i normal si corect in administrarea unei tari! AOAR, AmCham, Consiliul oamenilor de afaceri, Asociatia investitorilor straini,a siderurgistilor, etc., au astazi aceleasi cereri ca si cu ani de ani de zile in urma, dar lucrurile s-au inrautatit pentru zona lor, in loc sa se simplifice si imbunatateasca.
    4.Fara ca ASOCIATIILE oamenilor de afaceri sa se UNIFICE, intr-o forma juridica reprezentativa pentru toti antreprenorii romani – incit sa poata raspunde prin actiuni legale, de fronda sau juridice – constitutionale, (dovedite prin expertize), plingerile lor vor fi identice si peste un deceniu si la fel de nerezolvabile.
    La „asimetria” cu care trateaza politicii-birocrati, clasa antreprenoriala, aceasta trebuie sa raspunda cu forta ORGANIZATORICA!
    Forta ei sta in doua lucruri distincte:a.)UNITATEA intr-o singura organizatie nationala capabila sa adopte pozitii de forta si punere in intirziere a Guvernelor pentru a lua masuri tehnice-stiintifice, propuse de antreprenoriat;B.Crearea unui nucleu propriu de cercetare stiintifica si economica pe doua paliere, primul juridic, pentru a gasi/crea forme de a obliga Guvernele si Parlamentul, de a lua masurile economice stiintifice si echilibrate propuse.Al doilea palier – cel mai dificil, este de a construi un NUCLEU propriu de cercetare stiintifica economica, capabil sa realizeze proiecte de dezvoltare economica si industriala nationala, cu desfasurare pe termen scurt, mediu si lung.
    Antreprenoriatul dobindeste astfel viziune, directie de actiune si orizont de evolutie, iesind din starea de subordonare de azi, impunind ca PROIECTELE ECONOMICE STIINTIFICE sa configureze viitorul parcurs al economiei, prin transpunerea lor in norme de executia ministeriala, in programe de guvernare, in norme, juridice, etc.
    Fara ca antreprenorii sa se organizeze intr-o uniune nationala de forta si asteapta pasivi, multumindu-se ca economia sa mearga cum o da Domnul, ei ramin prinsi si pe mai departe in latul politico-birocratic din ce in ce mai strins – spre a fi tot mai storsi de bani, pe masura ce economia si industria se degradeaza, urmare a lipsei de 8 ani a oricaror investitii straine!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr