marți

16 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

3 martie, 2015

ongVIVREUn număr de 75 de ONG-uri și de reprezentanți ai unor mari companii din România se numărau, marți, pe lista celor care au semnat o scrisoare deschisă adresată conducerii Ministerului Finanțelor, prin intermediul căreia se solicită menținerea actualului cadru legislativ în materia sponsorizărilor.

ONG-urile afirmă că preconizata modificare a Codului Fiscal, care ar prevede deducerea sponsorizărilor din baza impozabilă și limitarea deducerii la un plafon de 200.000 Euro, ar afecta dramatic veniturile a mii de organizații neguvernamentale, spitale, universități, școli, muzee.

Într-un comunicat transmis marți seară către cursdeguvernare.ro, Ministerul Finanțelor explică modificările și face câteva precizări – proiectul aflându-se în dezbatere publică.


Prezentăm mai jos atât scrisoarea ONG-urilor semnatare, cât și precizările ministerului :

„Scrisoare deschisă adresată Ministerului Finanțelor Publice

Domnului Ministru Darius Vâlcov,
Domnului Secretar de Stat Dan Manolescu,

Am luat cunoștință, cu profundă îngrijorare, despre inițiativa de modificare a Codului Fiscal care prevede înlocuirea creditului fiscal pentru sponsorizările acordate (prin care companiile pot redirecționa 20% din impozitul pe profit către organizații neguvernamentale) cu deducerea sponsorizărilor din baza impozabilă (transformarea lor în cheltuieli deductibile) și limitarea deducerii la un plafon de 200.000 Euro.


Introducerea unui plafon de deductibilitate va reduce volumul sponsorizărilor oferite de companii, 84% din sumă va fi suportată de acționari din profitul net și numai 16% de stat prin deductibilitate, față de 100% suportată de stat astăzi, prin credit fiscal.

Această modificare ar avea un impact negativ major asupra a doi actori sociali extrem de importanți pentru viața socială și economică a României:

1. Ar penaliza marile companii, care realizează profit și care fac sponsorizări de care beneficiază preponderent organizații neguvernamentale și institutii publice din domenii ca sănătate, educație, protecție socială, artă și cultură.

O analiză a numai șapte mari companii din România indică faptul că s-ar pierde aproape șase milioane de Euro care sunt investite de aceste companii în comunități din România.

Inițiativa propusă nu numai că ar penaliza cele mai profitabile companii, dar ar transmite un mesaj demoralizator privind implicarea socială și responsabilitatea socială a acestora, în contradicție cu recomandările și directivele europene privind raportarea non financiară a implicării sociale și cu inițiativele strategice ale Națiunilor Unite prin programul Global Compact.

2. Ar afecta dramatic veniturile a mii de organizații neguvernamentale, spitale, universități, școli, muzee din toate domeniile de activitate. Sponsorizările reprezintă pentru acestea o sursă semnificativă de venituri nu numai pentru servicii de bază dar și pentru programe inovatoare, de avangardă. Organizații care schimbă în bine fața României ar fi nevoite să își limiteze sau chiar să închidă anumite servicii sociale pe care le oferă. Cele șapte mari companii menționate anterior afectează pozitiv, prin sponsorizările oferite, peste 250.000 de beneficiari

Majoritatea resurselor provenite din sponsorizările marilor companii, cele mai afectate, sunt îndreptate către domenii precum sănătate, protecție socială, educație, protecția mediului, domenii în care statul face oricum eforturi de a acoperi nevoile esențiale.

În concluzie, propunem menținerea actualului sistem de credit fiscal care oferă beneficii firmelor bine administrate, care generează profit și implicit contribuții majore la bugetul de stat, și îmbunătățirea acestuia prin ridicarea plafonului la un nivel mai înalt, acesta fiind restrictiv pentru IMM-uri, iar uneori chiar și pentru companiile mari.

Cu stimă,”

Semnatarii sunt:

  • Dana Pîrțoc, CEO, Asociația pentru Relații Comunitare
  • Flavia Popa, Secretar General, BRD Groupe Societe Generale
  • Angela Galeța, Director, Fundația Vodafone
  • Mona Nicolici, Manager Sustenabilitate, OMV Petrom
  • Kinga Daradics, CEO& Country Chairman, MOL Romania
  • Corina Vasile, Director Comunicare si Relatii Publice, Raiffeisen Bank
  • Laszlo Potozky, CEO, Fundația pentru Parteneriat
  • Mario Demezzo, Director Național, Habitat for Humanity
  • Mugurel Mărgărit, Director Executiv, Fundația Principesa Margareta a României
  • Magor Csibi, Director Program, WWF România
  • Roxana Vitan, Director Executiv, Romanian American Foundation
  • Ionuț Sibian, Director Executiv, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
  • Oana Gheorghiu, Dăruiește Viață
  • Gabriela Alexandrescu, Președinte executiv, Salvați Copiii România
  • Alex Popa, Director, Asociația Inima Copiilor
  • Alex Pădureanu, Director Executiv, Hospice Casa Speranței
  • Cristina Damian, Director Executiv, United Way România
  • Gabriel Bădescu, Director, Centrul pentru Studiul Democrație
  • Anca Ștefan, Președinte, Asociația REACT
  • Gabriel Petrescu, Director executiv, Fundația pentru o Societate Deschisă
  • Cristian Ispas, Director Național, Fundația Special Olympics
  • Sînziana Dobre, Director Programe, CeRe
  • Mircea Toma, Agenția de Monitorizare a Presei Active Watch
  • Diana Certan, COO, Fundația Noi Orizonturi
  • Gabriela Achihai, Președinte, Fundația de Sprijin Comunitar Bacău
  • Patrick Ouriaghli, Director, Ateliere Fără Frontiere
  • Ruxandra Sasu, Director executiv, Fundația PACT
  • Anna Cristina Burtea, Director Executiv, Fundația Inima de Copil
  • Alina Kasprovsky, Director Executiv, Fundația Comunitară București
  • Ioana Șandor, Director Executiv Fundația Comunitară Oradea
  • Bereczky Kinga, Director Executiv, Fundația Comunitară Covasna
  • Isabela Alexe, Director Executiv, Fundația Comunitară Prahova
  • Ciprian Ciocan, Director executiv, Fundația Comunitară Sibiu
  • Simona Șerban, Fundația Comunitară Cluj
  • Gal Sandor, Director Executiv, Fundația Comunitară Mureș
  • Iolanda Stăniloiu, Director, Federația Fundațiilor Comunitare din România
  • Rozália Csáki, director executiv, Fundația Comunitară Odorheiu Secuiesc
  • Mihai Căprioară, director executiv, Fundația Comunitară Bacău
  • Dorin Sava, director executiv, Fundația Comunitară Alba
  • Oana Mitea, director executiv, Fundația Comunitară Țara Făgărașului
  • Ciprian Păiuș, director executiv, Fundația Comunitară Iași
  • Dragoș Zaharia, Președinte, Asociația SM Speromax Alba
  • Petruța Stănescu, Director Executiv, Asociația Hercules
  • Cristian Ispas, Director General, Motivation România
  • Andreea Buzec, Director Executiv, FPDL
  • Diana Prodan Păiuș, Director Executiv, Fundația Serviciilor Sociale Bethany, președinte Federația VOLUM
  • Amedeea Enache, Director Executiv, Fundația Estuar
  • Simona CAROBENE, Director executiv, Fundaţia Dezvoltarea Popoarelor
  • Shajjad Hadier Rizvi, Președinte și Fondator Asociația Little People România, Președinte Duke of Edinburgh Award Foundation
  • Milena Prună, Președinte, Asociația Autism Transilvania
  • Radu Moțoc, Vicepreședinte, Asociația Techsoup România
  • Ionuț Soleanicov, Director General, Teach for Romania
  • Andrei Țărnea, Director, Institutul Aspen România
  • Pop Edita, Președinte, Asociația Ecologic
  • Maria Culescu, Președinte fondator, Asociatia M.A.M.E.
  • Popa Horațiu, Președinte, Asociatia Ecouri Verzi
  • Strat Elena Daniela, Director Executiv, Fundația Împreună
  • Angela Achițăi, Președinte Executiv, Fundația „Alături de Voi”
  • Sergiu Sebesi, Președinte, Asociația CSR Nest
  • Radu Meiroșu, GEAC
  • Laura Marin, Președinte, Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst
  • Sorina Nihta, Președinte, Centrul de Voluntariat Reșița
  • Dana Cavaleru, Director Executiv, HR Management Club
  • Daniel Sorescu, Fundația Pestalozzi
  • Orban Katalin Zsuzsanna, CEO, Fundația Orban
  • Andreea Iatu, Asociația Autism Baia Mare
  • Tincuța Apăteanu, Președinte, Asociația Edusfera
  • Lica Ion, Director Executiv, ASCHFR
  • Dana Niculescu, Director, Opportunity Associates Romania
  • Nicoleta Fotiade, Asociația MediaWise
  • Florentina Loloiu, Gala Societății Civile
  • Magda Camanaru, Comisia ONG si FONSS

Precizările Ministerului de Finanțe:

În legatură cu informațiile publicate de dvs. în urma scrisorii deschise din partea ONG-urilor, cu referire la proiectul Codului fiscal, Ministerul Finanțelor Publice face următoarele precizări:

Proiectul Codului fiscal se află în dezbatere publică. Acesta poate suferi modificări și ajustări în urma unor îmbunătățiri venite din partea tuturor zonelor implicate. Totodată, la MFP au ajuns peste 1000 de propuneri din partea multor instituții, ceea ce nu înseamnă că toate au fost aprobate sau introduse în proiectul de Cod Fiscal.

Astfel, în ceea ce privește mecanismul prezentat în scrisoarea deschisă de către ONG-uri, facem mențiunea că acesta nu este cel prezentat pe site-ul oficial al MFP și nici nu este una dintre variantele de lucru sau care să urmeze să fie introduse în Codul Fiscal.

Varianta propusă și lansată în dezbatere publică pe site-ul oficial al MFP, presupune considerarea cheltuielilor cu sponsorizarea ca fiind nedeductibile la calculul profitului impozabil, dar pentru sumele respective se acordă credit fiscal din impozitul pe profit datorat de contribuabili, la nivelul valorii minime dintre următoarele:
1. valoarea calculată prin aplicarea a 3 la mie la cifra de afaceri; pentru situaţiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul «cifra de afaceri» această limită se determină potrivit normelor;
2. valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.

Pentru stimularea sponsorizărilor, indiferent de situația financiară a contribuabilului, mecanismul prevede și reportarea sumelor care nu sunt scăzute din impozitul pe profit, la momentul efectuării sponsorizării, în următorii 7 ani consecutivi.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: