sâmbătă

2 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

22 februarie, 2014

Circulara BNR trimisă băncilor doreşte să le impună acestora o mai mare transparenţă, pentru ca deponenţii să afle exact care sunt costurile şi cât vor primi la scadenţa depozitelor la termen deschise.

Banca Naţională a României (BNR) a solicitat de curând băncilor să respecte prevederile legale și să evite riscul reputațional, eliminând cazurile în care clienții retrag din depozitele la termen mai puțin bani decât au depus la constituirea acestor depozite, după ce s-au înregistrat mai multe situaţii de acest gen.

De asemenea, banca centrală le-a solicitat conducerilor instituţiilor de credit să comunice BNR, până la sfârşitul lunii februarie, măsurile luate în acest sens.


Şeful Direcţiei Supraveghere din banca centrală, Nicolae Cinteză, a explicat sâmbătă că BNR a intenţionat să impună prin respectiva circulară o mai mare transparenţă: „Unii au majorat comisioanele. La depozitele la trei luni, scăzând dobânzile, era foarte clar că principalul va fi diminuat. Personal, cred că a fost o chestie de păcăleală din partea băncilor. Din acest motiv am şi cerut: domne, vreau transparenţă”, a spus Nicolae Cinteză, citat de MEDIAFAX.

El a explicat că nu li se poate cere băncilor să-şi modifice strategia comercială, dar li se poate impune să fie mai transparente şi să-şi asume faptul că nu mai vor să atragă sume pe termen scurt.

„Băncile înlocuiesc linile de finanţare de la băncile-mamă cu resurse interne. Dar acolo vorbim de resurse pe termen mai lung. Şi atunci, le interesează resursele pe teremene mai lungi, nu pe trei luni. Este de înţeles, dar să fie transparenţi”, a declarat şeful Direcţiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteză.

Circulara BNR

“La nivelul Băncii Naţionale a României s-au primit o serie de sesizări care vizează aspecte privind modalitatea prin care unele instituţii de credit procedează la modificarea dobânzilor bonificate la sursele atrase la termen de la populaţie în sens descrescător concomitent cu majorarea nivelului comisioanelor practicate generând, astfel, situaţii în care suma care revine deponentului (depozit plus dobândă aferentă) la momentul lichidării este sub valoarea depozitului la data constituirii. Mai mult, astfel de informaţii au fost intens mediatízate”, se arată în circulara transmisă de BNR sistemului bancar.


Având în vedere cele menţionate mai sus, şi riscul reputaţional la care poate fí expusă instituţia dumneavostră de credit, în temeiul dispoziţiilor art.101 alin.2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm să întreprindeţi măsurile care se impun astfel încât să se asigure respectarea prevederilor legale aferente unei practici bancare prudente în relaţia cu clientela, acestea urmând să fie comunicate Băncii Naţionale a României până cel târziu la data de 28.02.2014″.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

De la mijlocul anului trecut, când BNR a reluat reducerea treptată a dobânzii, băncile comerciale au replicat o bună parte din mişcarea ratei de politică monetară în dobânzile practicate la depozite. Spre finalul anului trecut şi la începutul acestui an, când banca centrală a lăsat mai multă lichiditate în piaţă, dobânzile interbancare au coborât la minime istorice.

În condiţiile unor dobânzi între 2% şi 4,25% pe an la depozitele cu scadenţă la trei luni, dobânda încasată la un depozit de 1.000 de lei este de cele mai multe ori mai mică decât comisioanele de administrare lunare stabilite de unele bănci. În cazul în care deponentul nu retrage suma la data de scadenţă, majoritatea băncilor aplică un comision de 0,5%.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: