Analiză

Problema bugetară a României: combinaţia toxică între veniturile „americane” şi cheltuielile „europene”

Intrată relativ recent în clubul economiilor de piaţă funcţionale, deşi are multiple probleme de dezvoltare ( nu doar economice) rămase în suspensie, România s-a uitat… Mai mult

12.05.2019

Chestiunea

”România merită o atenție mai mare, ceea ce vom face în următoarele săptămâni” – Declarațiile ”greilor” la final de summit

Președintele Klaus Iohannis, președintele Consiliului European, Donald Tusk, și președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, au susținut o conferință de presă comună la finalul summit-ului UE… Mai mult

09.05.2019

Evenimentul

Summit UE – Declarația de la Sibiu

La finalul sesiunii plenare a Summit-ului UE a fost dată publicității Declarația de la Sibiu. Aceasta conține cele 10 angajamente despre care cursdeguvernare.ro a scris… Mai mult

09.05.2019

Evenimentul

A început summit-ul UE de la Sibiu – cele mai semnificative momente și declarații

La sediul Primăriei Sibiu a început reuniunea informală a liderilor UE la care se vor trasa liniile generale ale agendei europene pe următorii 5 ani.… Mai mult

09.05.2019

Cronicile
Cronicile

Mugur Isărescu: În Zona Euro nu este loc pentru economiile cu probleme de competitivitate și piețe rigide

de Adrian N Ionescu 4.5.2017

Problema României nu este dacă va adopta moneda unică europeană, ci când va putea s-o facă fără riscul unor dezechilibre periculoase, spune Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), care nu scapă nici o ocazie pentru a sesiza carențele care mențin încă pericolele.

Zona monedei unice nu este un loc pentru economiile cu probleme de competitivitate sau cu piețe rigide, deci reformele structurale constituie o condiție prealabilă pentru succes”, a declarat Mugur Isărescu, joi, cu ocazia reuniunii Good Governance Summit de la Bucureşti.

Beneficiile adoptării euro nu sunt necondiţionate şi de aceea este important:

  • să se asigure o îndeplinire pe baze sustenabile a criteriilor de convergenţă nominală stabilite de Tratatul de la Maastricht,
  • să se atingă un anumit grad de convergență în termeni de PIB / capita, înainte de trecerea la euro
  • să existe instrumente instituționale care să poată prelua de la politicile monetare sarcina eventualelor corecții în cazul în care acestea sunt necesare – potrivit guvernatorului BNR.

Pentru asigurarea convergenţei reale, accentul principal ar trebui să se pună atât pe reducerea discrepanțelor dintre regiunile de dezvoltare ale României, cât și pe recuperarea decalajului României față de media europeană în privinţa PIB / capita, potrivit datelor prezentate de Mugur Isărescu.

Discrepanțele regionale

„Atât Comisia Europeană, cât şi FMI indică infrastructura slabă ca obstacol major în faţa creşterii economice. Carenţele infrastructurii care leagă între ele provinciile istorice duc la concentrarea investiţiilor la granița de vest și accentuează decalajele de dezvoltare”, amintește guvernatorul BNR.

Pe de altă parte, o evaluare recentă a FMI a arătat că creșterea anuală a potențialului PIB ar fi de 4,5% „cu condiția maximizării în mod adecvat a fondurilor europene”.

Tocmai în sectorul infrastructurii mari, însă, România „nu prea are investiții publice”, cu toate că „utilizarea fondurilor UE este asociată cu o investiție publică mai eficientă”.

Decalajele europene

În ciuda progreselor din ultimii 10 ani, România înregistrează cel mai mare decalaj al indicatorului PIB/ capita față de media europeană dintre țările central și est europene din afara Zonei Euro. Excepția Bulgaria nu este consolatoare.

 

Mai important, decalajul este mare și față de valorile înregistrate de țările care au aderat, în anul anterior aderării. Care țări, ulterior, nu au fost scutite de probleme

De asemeni un obiectiv strategic este reducerea semnificativă a discrepanţelor acestui indicator între regiunile de dezvoltare din România.

Totdată, România înregistrează cea mai mare discrepanţă din UE privind distribuţia regională a veniturilor.

Regiunile României se numără printre cele mai sărace din Uniunea Europeană, într-o diagramă a distribuției veniturilor. în termeni de PIB / capita, după standardele puterii de cumpărare (PPS).

Convergența nominală nu este infailibilă

Altfel, România îndeplineşte criteriile nominale, dar asigurarea sustenabilităţii acestei reuşite nu este fără lacune, mai ales în privinţa păstrării deficitului bugetar sub pragul de 3%.

„În perspectivă juridică, adoptarea euro este posibilă, pentru că, exceptând Anglia şi Danemarca, România nu are opţiunea de opt-out (opţiunea de a renunţa – n. r.) privind uniunea economică şi monetară. Aceasta înseamnă că România trebuie să adopte euro la un moment dat. Pentru România, problema este când, şi nu dacă”, a spus guvernatorul BNR.

Managementul procesului de adoptare a euro este lăsată la discreţia statelor, în ciuda angajamentului de jure în acest sens. După criză, însă, abordarea țărilor din afara Zonei Euro a devenit mult mai prudentă și nu au fost reînnoite termenele de adoptare după ce au fost depășite cele asumate inițial.

Ce spun marile țări din est

Din 2007 încoace, cinci state au adoptat euro, Slovenia (2007), Slovacia (2009), Estonia (2011), Letonia (2014), și Lituania (2015), dar acestea sunt sunt ţări mici, au o situaţie geopolitică diferită de a României şi un nivel de convergenţă reală diferit.

Ţările mai mari ca Polonia, Republica Cehă, Ungaria şi România au devenit mult mai prevăzătoare. Guvernatorul BNR a invocat, în context, declarațiile unor oficiali importanți, care au spus că:

  • „Nu se pune problema dacă acceptăm adoptarea euro, ci care să fie agenda adoptării cu bine” – Bohuslav Sobotka, premierul Republicii Cehe, octombrie 2016.
  • „Ungaria nu poate aborda serios aderarea la Zona Euro, până când dezvoltarea medie a țării nu va atinge 90% din nivelul țărilor euro – Viktor Orbán, premierul Ungariei, aprilie 2013.
  • „Pur și simplu este mai sigur să nu te grăbești să intri într-o casă care a ars când încă iese fum. Câtă vreme Zona Euro are probleme cu unii din proprii membri, nu așteptați de la noi să aderăm cu entuziasm” – Marek Belka, guvernatorul Băncii Naționale a Poloniei, iulie 2015.

„Buna guvernanță”

În fine, guvernatorul BNR a și glosat pe tema eficacității politicilor economice și monetare, în acord cu tematica sumitt-ului, livrând, totodată, anumite mesaje către mediul guvernamental.

Fără să ajungă la o ipostază discreționară, politicile economice trebuie formulate și implementate într-o manieră flexibilă”, a spus Mugur Isărescu. Relaxarea fiscală și creșterile de salarii operate în ultimii doi ani au fost deseori acuzate că nu sunt serios fundamentate de economişti şi analişti.

Guvernatorul a amintit „buna guvernanță presupune mai mult decât aplicarea mecanică a manualelor, în vreme ce realitatea de zi cu zi se dovedește mai complexă decât își imaginează teoreticienii”.

Cât privește politicile monetare, criza globală a arătat vulnearbilitatea cunoștințelor și faptul că teoria și „politicile monetare sunt încă foarte departe de a fi o știință”, deși „au fost făcute progrese remarcabile în ultimele decade”, a conchis Mugur Isărescu.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.5.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

www.oprestefrauda.ro – site web unde pot fi semnalate tentativele de fraudare a alegerilor sau referendumului

Vladimir Ionescu

Președintele PNL, Ludovic Orban, a anunțat marți lansarea unui site web – www.oprestefrauda.ro – unde pot fi semnalate orice tentative de fraudă sau boicot a… Mai mult

Stiri

Vicepremierul Viorel Ștefan, numit la Curtea Europeană de Conturi pentru un mandat de 6 ani

Razvan Diaconu

Vicepremierul Viorel Ștefan a fost numit membru al Curții de Conturi Europene pentru un mandat care va începe la 1 iulie 2019 și se va… Mai mult

Stiri

Războiul cu WC-ul din fundul curții: OUG pentru acordarea a 20.000 lei, nerambursabili, locuitorilor din Moldova care nu au acces la apă și canalizare

Vladimir Ionescu

Locuitorii din Moldova ar urma să beneficieze de sprijin financiar nerambursabil în valoare de 20.000 pentru îmbunătățirea condițiilor de locuire din gospodării, precum și de… Mai mult

Europa

Ungaria nu poate restricționa vânzarea de terenuri către cetățeni din alte state membre – decizie CJUE

Iulian Soare

Restricţiile impuse de Ungaria cu privire la achiziţionarea de terenuri arabile de către cetățeni din alte state membre încalcă drepturile prevăzute de legislaţia europeană, a… Mai mult

Stiri

CCR a respins inițiativa cetățenească de alegere a primarilor în două tururi

Vladimir Ionescu

Judecătorii CCR au respins marți inițiativa cetăţenească pe tema alegerilor primarilor în două tururi. Potrivit comunicatului oficial, motivul respingerii este legat de numărul de semnături… Mai mult

Europa

UE operaționalizează prima flotă de aeronave pentru combaterea incendiilor de pădure

Iulian Soare

Comisia Europeană a lansat marți prima flotă de aeronave pentru combaterea incendiilor de pădure din sezonul care urmează – șapte avioane și șase elicoptere vor… Mai mult

Europa

Consiliul UE / A fost interzisă utilizarea obiectelor de plastic de unică folosință

Vladimir Ionescu

Consiliul UE a adoptat marți măsurile pentru reducerea deșeurilor marine provenite de la cele zece articole din plastic de unică folosință care se găsesc cel… Mai mult