La obiect

Începe anul școlar. O analiză prin comparație a corpului profesoral

Începe un nou an de școală, iar preocuparea generală este starea școlilor, începând de la toaletele din curte până la autorizațiile ISU. Începe școala și… Mai mult

08.09.2019

La obiect

Document / Ministerul Finanțelor – strategie de administrare a datoriei publice guvernamentale. Guvernul va orienta împrumuturile spre moneda națională

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, va informa luni guvernul în legătură cu strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale în perioada 2019-2021, document din care… Mai mult

08.09.2019

Interviu

Interviu: A Patra Revoluție Industrială și deglobalizarea. Surprinzătoarele avantaje, inclusiv militare, ale națiunilor mici

Textul de mai jos este un rezumat al interviului acordat CRONICILOR Curs de guvernare (publicație exclusiv print) nr. 97.  Colonelul Thomas X. Hammes, senior research fellow… Mai mult

06.09.2019

Chestiunea

Industria, Agricultura și Finanțele – contribuție zero la creșterea de 4,7% a PIB pe S1

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat valorile iniţiale de 4,7% brut şi 4,8% ajustat cu sezonalitatea pe primul semestru al anului… Mai mult

06.09.2019

Cronicile

Motorul de creștere: Ce exportă, de fapt, România

de Marin Pana 14.1.2014

Cea mai mare parte a exporturilor României și motorul dezvoltării economice în prezent o reprezintă bunurile intermediare.

Reprezentate de piese și subansamble incluse în produse finite comercializate ca fiind realizate în alte state, aceste bunuri intermediare cumulează circa 60% din exporturi. În cazul industriei auto, domeniu de succes cu mare expunere mediatică, ele ajung chiar la aproape două treimi din exporturi.

Interesant este că, deși cu o puternică bază de producție în România, mărcile Dacia și Ford nu sunt reprezentate pe măsură în preferințele consumatorilor autohtoni. Aceștia se orientează tot mai mult spre modele aduse din import în timp ce autoturismele fabricate la noi prezintă mai mult interes pentru consumatorii din alte state.

Asta deși prețul foarte bun din perspectiva pieței internaționale în cazul Dacia și calitatea relativ ridicată la un preț rezonabil în cazul Ford ar trebuui să conducă în mod strict logic la o dominație clară a mașinilor fabricate în țară pe piața internă. Explicația este că teoria avantajelor comparative a fost nuanțată între timp cu cea a specializării intraindustriale.

Prin specializare intraindustrială, țările pot să fabrice produse cu prețuri și caracteristici relativ similare destinate unor nișe de consum bazate pe preferințe mai sofisticate decât simplul calcul de preț și performanțe. România a prins din mers acest trend și a venit pe plan internațional atât pe zona de cost redus cât și pe cea de cost optim, apreciat de unii consumatori din țări mai dezvoltate.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Desigur, beneficiul maxim se poate obține în cazul comercializării sub siglă proprie a produselor finite, obținute în bună parte cu subansamble realizate la prețuri convenabile la uzinele din alte țări. Este ceea ce practică și uzinele occidentale care aduc din România o parte din piesele și subansamblele necesare pentru asamblarea produselor finite.

Dincolo de argumentele pro și contra schimburilor mai mult sau mai puțin profitabile pe plan internațional din perspectiva unor anumite țări, important este că România s-a integrat tot mai mult în lanțurile de producție ale concernelor multinaționale, care aduc locuri de muncă și stabilitate în plan economic.

(Citiți și: ”Dan Bucșa – UniCredit / Lipsa reformelor obligă industria să rămână ieftină”)

Mai mult, deși ponderea produselor intermediare este una ridicată, atât în total exporturi cât și în cazul industriei auto, trebuie remarcat ritmul de creștere mult mai ridicat (triplu chiar pe primele opt luni din 2013, potrivit datelor INS) al livrărilor de produse finite față de cel al subansamblelor, pieselor și accesoriilor.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

De subliniat ar fi și diversificarea produselor realizate în România, atât la nivelul întregii economii cât și la cel al industriei auto. Atât bunurile necuprinse în cele trei clase clasice (de capital, intermediare și de consum) cât și cele de la categoria ”alte mijloace de transport” marchează ritmuri de creștere mult peste media generală.

Mai puțin bună este diminuarea ușoară înregistrată pe segmentul bunurilor de capital, aducătoare nu doar de volum mai mare în exporturi dar și cu importanță strategică.

Una peste alta, traiectoria pe care a pornit România, de la ”croitorul” și ”cizmarul Europei” la ”mașinistul” continentului este firească, utilă și destul de abruptă în sens bun.

Dar ea trebuie să fie numai pasul spre crearea poziției de fabricant final, care să încorporeze cu valoare adăugată mare unele dintre cele mai performante și, evident profitabile, tehnologii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.1.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Parchetul General verifică toate dosarele de dispariție de persoane înregistrate în ultimii 10 ani

Vladimir Ionescu

Parchetul General derulează cea mai amplă operațiune de control din istoria Ministerului Public. Sunt verificate, a anunțat procurorul general interimar, Bogdan Licu, toate dosarele, instrumentate… Mai mult

Stiri

Guvern / 116 proiecte, în valoare de 2 miliarde de lei, vor fi finanțate prin Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat, marți, primele 116 proiecte finanțate prin Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), cu o valoare totală de circa două miliarde de… Mai mult

Stiri

Ana Birchall repetă: Ministerul Justiției nu susține funcționarea Secției Speciale ”în această formă”

Vladimir Ionescu

Grupul de lucru interministerial coordonat de Ministerul Justiției a ajuns la concluzii preliminare legate de Secția specială de investigare a magistraților. ”Sunt două concluzii destul… Mai mult

Stiri

Alegeri legislative în Israel – sondajele arată egalitatea principalelor 2 partide

Iulian Soare

Israelienii votează marţi în alegeri legislative dur disputate, în care se înfruntă premierul în exerciţiu Benjamin Netanyahu, aflat la putere de un deceniu, şi fostul… Mai mult

Digital

Guvernul a aprobat înfiinţarea Sistemului Informatic Naţional pentru Adopţie. Cost: 10 milioane euro

Razvan Diaconu

Guvernul a aprobat, marţi, prin hotărâre, înfiinţarea Sistemului Informatic Naţional pentru Adopţie (SINA), pentru operaționalizarea căruia va plăti 10 milioane euro. Sistemul ar urma să… Mai mult

Stiri

Senat / Comisia de buget aprobă taxarea temporară a pensiilor mai mari de 7.000 lei

Razvan Diaconu

Comisia de buget a Senatului a votat, marţi, un raport de admitere, cu amendamente, pentru propunerea legislativă care prevede taxarea pensiilor de peste 7.000 de… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, vizită de lucru în Statele Unite

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat marți, la începutul ședinței de Guvern, că duminică va începe o vizită în Statele Unite. Viorica Dăncilă a explicat că… Mai mult