La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

La obiect

Industria în PIB – în statele UE. Problemele de la productivitate în România

În 2018, industria și-a menținut, la limită, prima poziție între sectoarele economice ale UE din punct de vedere al valorii adăugate brute (VAB). Cu 19,1%,… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

Motorul de creștere: Ce exportă, de fapt, România

de Marin Pana 14.1.2014

Cea mai mare parte a exporturilor României și motorul dezvoltării economice în prezent o reprezintă bunurile intermediare.

Reprezentate de piese și subansamble incluse în produse finite comercializate ca fiind realizate în alte state, aceste bunuri intermediare cumulează circa 60% din exporturi. În cazul industriei auto, domeniu de succes cu mare expunere mediatică, ele ajung chiar la aproape două treimi din exporturi.

Interesant este că, deși cu o puternică bază de producție în România, mărcile Dacia și Ford nu sunt reprezentate pe măsură în preferințele consumatorilor autohtoni. Aceștia se orientează tot mai mult spre modele aduse din import în timp ce autoturismele fabricate la noi prezintă mai mult interes pentru consumatorii din alte state.

Asta deși prețul foarte bun din perspectiva pieței internaționale în cazul Dacia și calitatea relativ ridicată la un preț rezonabil în cazul Ford ar trebuui să conducă în mod strict logic la o dominație clară a mașinilor fabricate în țară pe piața internă. Explicația este că teoria avantajelor comparative a fost nuanțată între timp cu cea a specializării intraindustriale.

Prin specializare intraindustrială, țările pot să fabrice produse cu prețuri și caracteristici relativ similare destinate unor nișe de consum bazate pe preferințe mai sofisticate decât simplul calcul de preț și performanțe. România a prins din mers acest trend și a venit pe plan internațional atât pe zona de cost redus cât și pe cea de cost optim, apreciat de unii consumatori din țări mai dezvoltate.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Desigur, beneficiul maxim se poate obține în cazul comercializării sub siglă proprie a produselor finite, obținute în bună parte cu subansamble realizate la prețuri convenabile la uzinele din alte țări. Este ceea ce practică și uzinele occidentale care aduc din România o parte din piesele și subansamblele necesare pentru asamblarea produselor finite.

Dincolo de argumentele pro și contra schimburilor mai mult sau mai puțin profitabile pe plan internațional din perspectiva unor anumite țări, important este că România s-a integrat tot mai mult în lanțurile de producție ale concernelor multinaționale, care aduc locuri de muncă și stabilitate în plan economic.

(Citiți și: ”Dan Bucșa – UniCredit / Lipsa reformelor obligă industria să rămână ieftină”)

Mai mult, deși ponderea produselor intermediare este una ridicată, atât în total exporturi cât și în cazul industriei auto, trebuie remarcat ritmul de creștere mult mai ridicat (triplu chiar pe primele opt luni din 2013, potrivit datelor INS) al livrărilor de produse finite față de cel al subansamblelor, pieselor și accesoriilor.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

De subliniat ar fi și diversificarea produselor realizate în România, atât la nivelul întregii economii cât și la cel al industriei auto. Atât bunurile necuprinse în cele trei clase clasice (de capital, intermediare și de consum) cât și cele de la categoria ”alte mijloace de transport” marchează ritmuri de creștere mult peste media generală.

Mai puțin bună este diminuarea ușoară înregistrată pe segmentul bunurilor de capital, aducătoare nu doar de volum mai mare în exporturi dar și cu importanță strategică.

Una peste alta, traiectoria pe care a pornit România, de la ”croitorul” și ”cizmarul Europei” la ”mașinistul” continentului este firească, utilă și destul de abruptă în sens bun.

Dar ea trebuie să fie numai pasul spre crearea poziției de fabricant final, care să încorporeze cu valoare adăugată mare unele dintre cele mai performante și, evident profitabile, tehnologii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.1.2014

Lăsați un comentariu


Europa

OUG privind statutul cetățenilor britanici din România în cazul unui Brexit fără acord

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat în şedinţa de miercuri o Ordonanţă de Urgenţă privind regimul cetăţenilor din Marea Britanie în cazul unui Brexit fără un acord, a… Mai mult

Europa

Republica Moldova / Igor Dodon l-a desemnat premier pe un consilier prezidențial

Iulian Soare

La o zi după debarcarea premierului proeuropean Maia Sandu, președintele moldovean Igor Dodon l-a desemnat ca înlocuitor al acesteia pe unul dintre consilierii săi, Ion… Mai mult

Europa

UE – 13 noi proiecte de apărare: România participă la 5, și conduce 2 dintre acestea

Victor Bratu

Statele membre UE au aprobat marți demararea a 13 noi proiecte sub umbrela PESCO, în care Franța va juca un rol predominant care reflectă dorința… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Nu am mai avut vacanțe în ultimii 2 ani, am stat să păzesc țara de PSD

Vladimir Ionescu

În conferința de presă organizată miercuri, la sediul PSD, președintele a fost întrebat despre vacanțele sale și despre imaginea unei zile de muncă la Cotroceni.… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță participarea la o dezbatere electorală, dar nu cu Viorica Dăncilă

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat miercuri, de la sediul PNL, că săptămâna viitoare va participa la o dezbatere electorală la care interlocutori îi vor fi… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban a demis din guvern consilierii Vioricăi Dăncilă

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a anunţat miercuri, în debutul şedinţei de Guvern, că a mai demis încă un rând de reprezentanţi ai PSD. Din deciziile publicate… Mai mult

Stiri

Minuta BNR – Problemele principale: Incertitudinile investițiilor, creșterea defictului de cont curent, creșterea salariilor și pensiilor

Adrian N Ionescu

Dezbaterile de politică a consiliului de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) au relevat, în noi dimensiuni, aceleași probleme cu care se confruntă România… Mai mult