11 februarie, 2020

ONG-ul ”Moldova vrea autostradă” a transmis luni o scrisoare deschisă la Bruxelles prin intermediul căreia solicită înalților oficiali europeni ”să ia în considerare derularea unui proiect pilot, în Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, de finanțare directă a unui proiect major de infrastructură în cea mai defavorizată regiune a UE, sub managementul unei unități speciale a Comisiei Europene”.

În condițiile în care este anticipată o scădere a fondurilor alocate Dezvoltării Regionale și Coeziunii, asociația transmite și solicitarea de a ”reconsidera planurile financiare care produc efecte asupra bunăstării a 3,3 milioane de cetățeni europeni, care trăiesc într-o zonă din care lipsesc total autostrăzile, efectul fiind severa subdezvoltare.”

Demersul organizației apare în contextul în care Comisia Europeană intenționează să crească implicarea cetățenească în deciziile UE.


Potrivit unui comunicat emis de ”Moldova vrea autostradă”:

În data de 10.02.2020, cu scopul pe de o parte de a atrage atenția oficialilor europenei asupra nevoilor regiunii de Nord-Est si, pe de alta parte, de a impulsiona forțele politice romanești cu reprezentare la Bruxelles prin euro-parlamentari, pentru a aborda cu forță și eficacitate negocierile din cadrul CE si PE asupra arhitecturii finanțărilor care se vor acorda în perioada 2021- 2020 pentru infrastructura statelor membre, ”Moldova VREA Autostrada” a transmis o scrisoare deschisa cu titlul

”Finanțarea autostrăzilor – prioritate pentru cetățenii României în următorul buget european (2021-2027)” către:

  • Adina VĂLEAN, comisar pentru mobilitate și transport,
  • Elisa FERREIRA, comisar pentru coeziune și reforme
  • Karima DELLI, președintele Comitetului TRAN din Parlamentul European,
  • Membrii Comitetului TRAN din Parlamentul European,
  • Membrii Parlamentului European și toți europarlamentarii români.

În această scrisoare am evidențiat lipsa elementelor de infrastructură rutieră moderne în regiunea de Nord-Est, impactul negativ asupra dezvoltării economice și vieții locuitorilor, necesitatea identificării  și asigurării de surse de finanțare pentru infrastuctura rutieră și în perioada programatică 2021-2027, astfel încât UE să asigure dezvoltarea coezivă a regiunilor sale, precum și posibile abordări inovative ale infrastructurii de transport din Moldova.


Asociațiile civice din Moldova – în principal ”Moldova vrea autostradă” și ”Împreună pentru A8- derulează de 3 ani campanii susținute pentru demararea unor proiecte importante de infrastructură în regiune, care să ”lege” Moldova de restul țării. Ca efect al acestor presiuni, Parlamentul a adoptat, iar președintele Iohannis a promulgat, în noiembrie 2018, o lege care obligă statul să construiască ”Autostrada Unirii” – Tg.Mureș-Iași-Ungheni.

După adoptarea legii, asociațiile se așteptau ca lucrările să demareze rapid, dar documentația nu este finalizată, iar fondurile alocate proiectului sunt insuficiente. După schimbarea guvernului PSD, noul guvern, astăzi demis, a promis că lucrările vor demara în 2021.

Mulțimea adunată în Piața Unirii ca să asculte oficialitățile venite să marcheze Ziua Unirii a ridicat drapele tricolore, dar și pancarte cu mesaje adresate politicienilor: “Moldova nu vrea să fie periferia ignorantă a României”, “Faceți drumuri şi spitale, tăiați pensiile special”, Centralismul sărăceşte Moldova”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: