Grupul PPE din Parlamentul European a adoptat săptămâna trecută documentul de poziție ”Mobilitate și Transport până și după 2030”, document întocmit de europarlamentarul român Marian Jean Marinescu, în calitate de coordonator al PPE pe politica europeană de transport.
”În viziunea noastră, transportul european trebuie să fie pregătit să facă față noilor realități socio-economice, tehnologice, de mediu, precum și cele privind sănătatea publică. Acest sector necesită investiții majore în noi modele de mobilitate, digitalizare, cercetare și inovare, surse alternative de energie și eficiență energetică”, declară Marian Jean Marinescu.
În Documentul de Poziție se afirmă concluziile PPE: ”Mobilitatea și transportul sunt condiții prealabile pentru prosperitate, bogăție și oportunități. Mobilitatea apropie cetățenii, în consecință toată Europa. Prin urmare, Grupul PPE se angajează să facă sistemul de transport european accesibil, fiabil, digital și durabil. Vrem să menținem costurile de transport pe gospodărie la nivelurile actuale, să creăm un Spațiu unic de transport european și să reducem poluarea și emisiile cu ajutorul progresului tehnologic, eficienței și investițiilor”.
Plecând de la premisa că libertatea de circulație în UE este un drept cetățenesc, PPE solicită Comisiei Europene să propună un cadru legislativ privind servicii multinodale, ”din ușă în ușă”, pentru achiziția de bilete, rezervarea și plata acestora.
Direcții sectoriale de dezvoltare
Principalele direcții de dezvoltare ale transportului european pe care PPE le propune pentru următorii 20 de ani sunt:
Pentru transportul aerian
adoptarea și implementarea Cerului Unic European 2+ pentru reducerea semnificativă și rapidă a emisiilor poluante
sprijin din partea Comisiei pentru ca producătorii de aeronave să își adapteze producția pentru zboruri europene electrice, pe distanțe scurte și fără escală
conectarea aeroporturilor cu orașe, prin trenuri de mare viteză
obligativitatea aeroporturilor de a folosi doar vehicule cu zero emisii poluante
în contextul actualei pandemii, coordonarea UE în ceea ce privește restricțiile de zbor și protocoalele de igienă și sănătate
includerea în Facilitatea de Recuperare și Reziliență a unui Proiect cu valoare europeană adăugată (EAV) pentru refacerea industriei aeronautice, prin înlocuirea flotelor actuale cu produse noi, sustenabile
Pentru transportul rutier
- aprobarea și încurajarea doar a investițiilor pentru completarea rețelei principale de coridoare europene – Core TEN-T
- oferirea de predictibilitate prin realizarea unei foi de parcurs pentru reducerea emisiilor generate de industria auto, bazată pe studii temeinice și care să includă un program european de reciclare a autovehiculelor
- continuarea investițiilor în cercetarea și inovarea dedicată combustibililor alternativi
- realizarea unei foi de parcurs pentru infrastructura rutieră, corelată cu cea pentru industria auto, care să asigure construcția de ”autostrăzi ale viitorului”, digitalizate, cu suficiente stații electrice de încărcare, stații pentru hidrogen, parcări securizate pentru transportul de mărfuri, suficiente grupuri sanitare
- taxele rutiere și cele non rutiere plătite de către cetățeni trebuie să fie folosite exclusiv pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii rutiere, pentru a spori siguranța călătorilor
Pentru transportul pe căi navigabile interioare
- reglementarea și promovarea folosirii transportului pe ape interioare, unul dintre cele mai puțin poluante, în vederea armonizării și standardizării navigării și echipamentelor
- finanțare dedicată din Fondurile de Coeziune, Facilitatea pentru Conectarea Europei, Facilitatea pentru Recuperare și Reziliență (RRF)
- demararea unui Proiect european cu valoare adăugată, finanțat prin RRF pentru navigabilitatea și conectarea multinodală a coridoarelor apelor interioare TEN-T
- finanțarea cercetării pentru comustibili alternativi, hidrogen, nave electrice și hibride pentru transportul pe căile navigabile interioare
Pentru transportul pe calea ferată
- mutarea transportului de marfă spre transportul feroviar
- realizarea unei foi de parcurs pentru implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar pentru coridoarele feroviare
- demararea unui Proiect european cu valoare adăugată pentru transportul feroviar, finanțat prin RRF
- armonizarea și standardizarea transportului feroviar, mai ales prin includerea unui sistem unic de semnalizare
- prioritizarea finanțării pentru conectarea în zonele regionale, de frontieră și a porturilor și aeroporturilor
- înființarea unui sistem european de management a traficului feroviar
Pentru transportul maritim
- echiparea porturilor europene cu prize electrice de încărcare și transformatoare pentru ca navele aflate la ancoră să nu mai folosească generatoarele pe bază de motorină
- promovarea transportului maritim de marfă pentru a reduce prezența vehiculelor de mare tonaj pe autostrăzi
Pentru transportul multinodal
- crearea unei rețele europene de transport maritim care să folosească potențialul generat de Pachetul pentru transport rutier, Zona unică europeană feroviară, transportul maritim pe distanță scurtă și NAIADES – programul Comisiei Europene pentru sprijinirea transportului navigabil pe apele interioare.
Argumentele demersului politic
PPE afirmă că fragmentarea pieței transporturilor nu poate fi depășită fără alinierea corectă a deciziilor naționale de infrastructură cu prioritățile politicii UE și punerea în aplicare a normelor europene existente. Armonizarea și standardizarea la nivel european, împreună cu deschiderea pieței, sunt măsuri obligatorii și urgente pentru un sector al transportului eficient al UE.
Provocarea principală pentru funcționarea pieței unice a transporturilor este aceea de a crea condiții de concurență loială și o legislație socială și de mediu adecvate, avertizează oficialii PPE.
”Strategia noastră ar trebui să ia în considerare diferențele dintre statele membre. Trebuie să propunem soluții care reduc decalajele în materie de proiecte de transport și care nu adâncesc disparitățile deja existente între regiunile dezvoltate și cele mai puțin dezvoltate ale Uniunii.
Noi, grupul PPE, credem că nu există o soluție unică de rezolvare a problemei, ci există soluții diferite pentru situații diferite”, declară europarlamentarul Marian Jean Marinescu.