joi

18 aprilie, 2024

14 septembrie, 2016

drum-blocat-tiruriMai multe organizații patronale din transporturile rutiere (UNTRR, COTAR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM) au solicitat Parlamentului demiterea președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, pentru proasta administrare a pieței asigurarilor din România. Ei au acuzat lipsa de reacție a instituției pe care o conduce față de creșterea exagerată a tarifelor RCA, scumpire care face necompetitive firmele românești de profil.

Pentru a înțelege importanța cu totul excepțională pentru România a sectorului Transport rutier, care asigură circa 5% din PIB-ul țării, trebuie precizat că, pe primele șapte luni din acest an, soldul pozitiv din transporturile rutiere a fost echivalent cu circa șase șeptimi din soldul negativ al balanței de plăți.

Datele publicate de BNR în acest sens pentru 2016 și detaliate la nivelul transporturilor rutiere arată că rezultatele bune din acest sector acoperă aproape 40% din deficitul rezultat în urma importurilor de bunuri mai mari decât exporturile ( anul trecut acest indicator urcase la aproape 50%).


Iată cum se prezintă cele mai recente cifre referitoare la balanța de plăți, date din care rezultă clar poziția strategică ocupată în prezent de transportul rutier :

tabel
(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Se poate observa ușor cum excedentul din servicii a acoperit cu brio anul trecut (110%) și a încercat să acopere și anul acesta (89%) deficitul rezultat ca urmare a diferenței negative dintre bunurile exportate și cele importate. Deficit expandat ca urmare a creșterii semnificative a veniturilor populației, cu care producția internă nu a putut să țină pasul.

În cadrul serviciilor per total, se disting ca principal factor de susținere a acestui excedent-cheie transporturile iar transporturile rutiere au un sold pozitiv peste cel general consemnat de toate tipurile de transporturi. Altfel spus, transporturile rutiere sunt principalul factor care susține plusul din servicii, implicit echilibrul balanței de plăți, implicit echilibrul monedei naționale prin aportul valutar.

De altfel, deși oarecum neglijați din punct de vedere mediatic, se poate vedea cum transportatorii rutieri au adus în primele șapte luni din acest an încasări reprezentând cam 80% din sumele trimise acasă de ”căpșunari” .


Date fiind sumele tot mai consistente trimise acasă de străinii care lucrează sau au plasamente în România, statistica arată că transportatorii rutieri au adus pe netul sectorului lor un plus de peste 60% față de românii care lucrează tot în străinătate, dar nu pe TIR.

Așadar, dacă este vorba despre solicitările transportatorilor de reglementare strictă a tarifelor RCA, care le afectează serios costurile, atunci acestea sunt legate de stabilitatea financiară a întregii țări.
Pentru că altminteri, dacă unii dintre ei sunt împinși spre pierdere sau chiar faliment, prin eventuala diminuare a uni aport valutar de ordinul a patru miliarde de euro pe an efectele se pot propaga în lanț, în lipsa unei surse comparabile ca mărime de echilibrare a balanței de plăți care să poată fi mobilizată rapid.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: