Prin optimizarea tuturor costurilor și planul de restructurare ce urmează să fie pus în practică începând cu săptămânile următoare, compania Tarom ar trebui să revină la profit până în 2024, a declarat miercuri minsitrul Transporturilor, Lucian Bode.
Compania a încheiat anul 2019 cu pierderi de 190 de milioane de lei și estimează penrtu acest pierderi de peste 171 de milioane, la venituri totale de 1,51 miliarde lei, potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2019. Ultimul an cu profit la Tarom a fost 2007.
„Noi vrem ca, până în 2024, prin optimizarea tuturor costurilor, nu doar cu resursa umană, să ajungem cu compania Tarom pe profit”, a anunţat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, citat de Agerpres.
Vor fi disponibilizați 600 de angajați
Aproximativ 600 de angajaţi vor fi disponibilizați în cadrul programului de restructurare a companiei, dar nu vor fi vizați piloţi şi însoţitori de zbor.
Tarom are peste 1.900 de angajaţi, iar câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a fost stabilit la 7.835 lei, anul trecut.
Se vând ATR-urile vechi
„Acel plan de restructurare nu conţine doar restructurare de personal, vorbim şi optimizarea flotei, de reducerea costurilor cu combustibilul, de optimizări comerciale, de optimizarea unor rute. Planul de restructurare a fost transmis către Comisia Europeană, a fost prenotificată Comisia Europenă (…) Vor fi restructuraţi aproximativ 600 de angajaţi care vor primi salarii compensatorii, de la fiecare departament în parte. Dacă nu sunt zboruri de la Direcţia Operaţiuni zbor pentru că de acolo trebuie să reduci numărul de angajaţi. Eu am văzut acest plan. Nu sunt susţinătorul reducerii numărului de piloţi şi personal însoţitor pentru că o companie aeriană are nevoie în primul rând de această categorie de personal. Din toate segmentele vom reduce numărul de personal dar impactul pe bugetul Tarom, tot ce înseamnă fond de salarii, este undeva la 19%. Reducând cu 500 – 600 de angajaţi, vorbim de un impact de 5%”, a explicat ministrul Bode.
„Vrem să vindem aeronavele, suntem în proces de vânzare a aeronavelor ATR vechi, vrem să vedem ce se întâmplă cu Boeing Max pentru că am preluat un contract, un cartof fierbinte, s-a întâmplat şi nenorocirea din SUA şi nu ştim ce facem cu acest contract. Sunt multe probleme la Tarom, dar am încredere că această companie poate fi salvată şi trebuie salvată”, a precizat Lucian Bode.
Ajutorul de 37 de milioane euro primit în februarie s-a transformat în ajutor de restructurare
Compania a primit anul acesta, în contextul crizei coronavirus, mai multe ajutoare.
Ajutorul de salvare acordat în luna februarie, de 37 de milioane de euro, s-a transformat în ajutor de restructurare pentru că nu a putut fi returnat în şase luni, după cum a explicat ministrul.
De asemenea, săptămâna trecută, a fost adoptată în şedinţă de guvern o ordonanţă de urgenţă prin care se acordă ajutor de stat companiilor Tarom şi Blue Air pentru a-şi acoperi pierderile înregistrate în această perioadă generată de pandemie. Tarom a primit 317 de milioane lei, iar Blue Air – 300 de milioane.