La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Ministrul Dan Şova a semnat proiectul de HG prin care 13% din acţiunile Portului Constanţa trec la Primărie

de Victor Bratu 12.5.2014

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a semnat proiectul Hotărârii de guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acţiunile deţinute de stat în Portul Constanţa către autoritatea locală.

În ciuda avertismentelor lansate săptămâna trecută de preşedintele Traian Băsescu, ministrul Şova a explicat pe pagina sa de facebook că transferal acţiunilor “face parte din strategia Guvernului de descentralizare a unor unităţi ale infrastructurii din transport şi este o politică de tip european.”

Portul Constanța este unul comercial, însă importanța strategică a obiectivului, mai ales în actualul context regional, este evidentă.

Autorităţile portuare olandeze din Rotterdam încearcă de mai bine de 5 ani să realizeze investiţii în Portul Constanţa.

Argumentele lui Dan Şova

Ministrul Dan Şova a anunţat avizul său favorabil în legătură cu transferal de acţiuni către autorităţile locale din Constanţa duminică, la Antena 3.

Dan Şova a explicat duminică faptul că marile porturi ale lumii aparţin în integralitate autorităţilor locale şi că transferul se face cu raportarea prealabilă către Comisia Europeană. Toate argumentele ministrului spuse la Antena 3 au fost postate pe pagina sa de facebook (foto)

“Noi acţionăm în deplină legalitate şi cu respectarea tuturor restricţiilor pe care le are un stat membru al Uniunii Europene. Discutăm despre transferul de acţiuni asupra societăţii care administrează structura strategică, deci nu se atinge nimeni de ea ca să nu mai poată ancora o navă militară americană, cum spunea domnul Băsescu încercând să sperie lumea. Este o naivitate şi o copilărie.” a declarat Dan Şova.

Preşedintele Băsescu: “Ilegalitatea este majoră”

Preşedintele Traian Băsescu declara, pe 8 mai, că proiectul actual al Guvernului prevede transferul de acţiuni în condiţiile în care “nu există transfer gratuit de acţiuni, ci doar de active”, iar statul nu poate pierde pachetul majoritar al acţiunilor Portului Constanţa.

Şeful statului a mai avertizat că Portul Constanţa este unul strategic şi că nu poate fi acceptată comparaţia cu Portul Rotterdam, comparaţie folosită de guvernanţi pentru a motiva pierderea controlului asupra celui mai mare port românesc, deoarece portul olandez este privat de la înfiinţarea sa.

În opinia preşedintelui statului, pentru semnarea HG “vor fi delegaţi secretarii de stat, miniştrii vor fi plecaţi sau nu vor avea timp să semneze”.

“Ilegalitatea este majoră”, a mai spus şeful statului, care i-a sfătuit pe cei “împinşi să semneze” Hotărârea de guvern să nu o facă: “Să-l lase pe Victor Viorel Ponta să semneze”.

Soarta celui mai mare port din România a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.

Ce-i lipseşte Portului Constanţa, în afară de viziune şi investiţii

Marea problemă a portului Constanţa, dar şi a municipiului, în general, este că infrastructura care trebuie să-l deservească este subdezvoltată.

Componenta românească a coridorului IV PanEuropean este departe de finalizare iar modernizarea şi dezvolatrea reţelei locale feroviare este suspendată în prezent.

Proiectele de dezvoltare ale portului (digul de nord) sunt incerte, sau lipsesc (construcţia unui terminal de gaze naturale, care să deservească viitoarele exploatări maritime ale Exxon).

Citiţi şi “Constanţa: locul unde se ciocnesc interesele. Internaţionale”

Portul, reglementări precedente impuse de PSD

Într-o formă iniţială, un proiect de descentralizare al portului prevedea transferul spre autorităţile locale, dar PNL s-a opus, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL.

Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara, la finalul şedinţei Consiliului Local, că a discutat cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni.

Întrebat ce se va întâmpla dacă cei doi nu-şi vor ţine promisiunea, primarul Mazăre a răspuns: “Dacă nu, nu votează lumea! O să vedem dacă nu…. Deocamdată, şi-au luat angajamentul şi nu văd de ce nu ar face-o”.

Alexandru Mazăre, fratele primarului Constanţei, a reuşit, în 2008, împreună cu deputatul PSD Eduard Martin, să impună în Parlament primul transfer de acţinuni de acest gen. Prin acel act legislativ au fost trecute 20 la sută din acţiunile pe care ministerul Transporturilor le deţinea la Portul Constanţa la Consiliul Local Constanţa.

O propunere legislativă privind transferul unor acţiuni pe care statul le deţine la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa către autorităţile locale a mai fost iniţiată şi în octombrie 2012 de patru parlamentari PSD de Constanţa. Printre iniţiatori s-a numărat, din nou, senatorul Alexandru Mazăre.

Proiectul din 2012 conţinea următoarea distribuţie a acţiunilor la Portul Constanţa:

  • 51 la sută din acţiuni Consiliul Local Constanţa
  • 15 la sută – Consiliul Judeţean Constanţa
  • 2 la sută Consiliul local Mangalia
  • 3 la sută Consiliul local Năvodari
  • 4 la sută Consiliul local Agigea
  • 20 la sută Fondul Proprietatea
  • 5 la sută Ministerul Transporturilor

Ofertele olandeze au fost ignorate

Autorităţile olandeze încearcă de ani buni să încheie un parteneriat cu autorităţile statului roman care are ca obiect dezvoltarea Portului Constanţa.

Ultima tentativă s-a înregistrat în aprilie 2014, când ministrul Comerţului Exterior din Olanda i-a spus ministrului Dan Şova că Autoritatea Portului Rotterdam “îşi reiterază interesul de a participa, în calitate de partener strategic, la dezvoltarea Portului Constanţa”.

Informaţia a fost confirmată de un comunicat al Ministerului Transporturilor. Comunicatul detalia oferta olandeză pentru o investiţie în zona de Sud a Portului, prin Parteneriat Public-Privat.

Autorităţile olandeze invită la discuţii în mod frecvent oficiali ai CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, pentru a le prezenta diverse proiecte de dezvoltare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.5.2014

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult