Analiză

Mai ceva ca Făt-frumos: Deficitul de cont curent – dublat într-o singură lună, datoria externă sare brusc și mult peste suta de miliarde de euro

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după primele patru luni ale anului curent , un deficit de 2,306 miliarde de euro, adică 0,77%… Mai mult

18.06.2019

Digital

România digitalizată: plătești online, apoi mergi la ghișeu ca să dovedești plata

În ciuda nevoii disperate de bani la buget, cu un deficit bugetar care s-a dublat în doar o lună, Fiscul preferă offline-ul cand vine vorba… Mai mult

18.06.2019

Chestiunea

Noul Cod Administrativ: de la ”noua metodă de baronizare” la interesul cetățeanului. Prevederile controversate

“Codul administrativ trebuie adoptat”, a declarat miercuri premierul Viorica Dăncilă, după ce a anunțat amânarea aprobării acestuia prin OUG. Proiectul conține aproximativ 300 de pagini,… Mai mult

17.06.2019

La obiect

”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei.” Atunci s-a tranșat și soarta României

Textul de mai jos e o înșiruire de fragmente din articolul ”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei”, apărut în revista – exclusiv print… Mai mult

17.06.2019

Cronicile

Ministrul Dan Şova a semnat proiectul de HG prin care 13% din acţiunile Portului Constanţa trec la Primărie

de Victor Bratu 12.5.2014

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a semnat proiectul Hotărârii de guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acţiunile deţinute de stat în Portul Constanţa către autoritatea locală.

În ciuda avertismentelor lansate săptămâna trecută de preşedintele Traian Băsescu, ministrul Şova a explicat pe pagina sa de facebook că transferal acţiunilor “face parte din strategia Guvernului de descentralizare a unor unităţi ale infrastructurii din transport şi este o politică de tip european.”

Portul Constanța este unul comercial, însă importanța strategică a obiectivului, mai ales în actualul context regional, este evidentă.

Autorităţile portuare olandeze din Rotterdam încearcă de mai bine de 5 ani să realizeze investiţii în Portul Constanţa.

Argumentele lui Dan Şova

Ministrul Dan Şova a anunţat avizul său favorabil în legătură cu transferal de acţiuni către autorităţile locale din Constanţa duminică, la Antena 3.

Dan Şova a explicat duminică faptul că marile porturi ale lumii aparţin în integralitate autorităţilor locale şi că transferul se face cu raportarea prealabilă către Comisia Europeană. Toate argumentele ministrului spuse la Antena 3 au fost postate pe pagina sa de facebook (foto)

“Noi acţionăm în deplină legalitate şi cu respectarea tuturor restricţiilor pe care le are un stat membru al Uniunii Europene. Discutăm despre transferul de acţiuni asupra societăţii care administrează structura strategică, deci nu se atinge nimeni de ea ca să nu mai poată ancora o navă militară americană, cum spunea domnul Băsescu încercând să sperie lumea. Este o naivitate şi o copilărie.” a declarat Dan Şova.

Preşedintele Băsescu: “Ilegalitatea este majoră”

Preşedintele Traian Băsescu declara, pe 8 mai, că proiectul actual al Guvernului prevede transferul de acţiuni în condiţiile în care “nu există transfer gratuit de acţiuni, ci doar de active”, iar statul nu poate pierde pachetul majoritar al acţiunilor Portului Constanţa.

Şeful statului a mai avertizat că Portul Constanţa este unul strategic şi că nu poate fi acceptată comparaţia cu Portul Rotterdam, comparaţie folosită de guvernanţi pentru a motiva pierderea controlului asupra celui mai mare port românesc, deoarece portul olandez este privat de la înfiinţarea sa.

În opinia preşedintelui statului, pentru semnarea HG “vor fi delegaţi secretarii de stat, miniştrii vor fi plecaţi sau nu vor avea timp să semneze”.

“Ilegalitatea este majoră”, a mai spus şeful statului, care i-a sfătuit pe cei “împinşi să semneze” Hotărârea de guvern să nu o facă: “Să-l lase pe Victor Viorel Ponta să semneze”.

Soarta celui mai mare port din România a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.

Ce-i lipseşte Portului Constanţa, în afară de viziune şi investiţii

Marea problemă a portului Constanţa, dar şi a municipiului, în general, este că infrastructura care trebuie să-l deservească este subdezvoltată.

Componenta românească a coridorului IV PanEuropean este departe de finalizare iar modernizarea şi dezvolatrea reţelei locale feroviare este suspendată în prezent.

Proiectele de dezvoltare ale portului (digul de nord) sunt incerte, sau lipsesc (construcţia unui terminal de gaze naturale, care să deservească viitoarele exploatări maritime ale Exxon).

Citiţi şi “Constanţa: locul unde se ciocnesc interesele. Internaţionale”

Portul, reglementări precedente impuse de PSD

Într-o formă iniţială, un proiect de descentralizare al portului prevedea transferul spre autorităţile locale, dar PNL s-a opus, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL.

Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara, la finalul şedinţei Consiliului Local, că a discutat cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni.

Întrebat ce se va întâmpla dacă cei doi nu-şi vor ţine promisiunea, primarul Mazăre a răspuns: “Dacă nu, nu votează lumea! O să vedem dacă nu…. Deocamdată, şi-au luat angajamentul şi nu văd de ce nu ar face-o”.

Alexandru Mazăre, fratele primarului Constanţei, a reuşit, în 2008, împreună cu deputatul PSD Eduard Martin, să impună în Parlament primul transfer de acţinuni de acest gen. Prin acel act legislativ au fost trecute 20 la sută din acţiunile pe care ministerul Transporturilor le deţinea la Portul Constanţa la Consiliul Local Constanţa.

O propunere legislativă privind transferul unor acţiuni pe care statul le deţine la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa către autorităţile locale a mai fost iniţiată şi în octombrie 2012 de patru parlamentari PSD de Constanţa. Printre iniţiatori s-a numărat, din nou, senatorul Alexandru Mazăre.

Proiectul din 2012 conţinea următoarea distribuţie a acţiunilor la Portul Constanţa:

  • 51 la sută din acţiuni Consiliul Local Constanţa
  • 15 la sută – Consiliul Judeţean Constanţa
  • 2 la sută Consiliul local Mangalia
  • 3 la sută Consiliul local Năvodari
  • 4 la sută Consiliul local Agigea
  • 20 la sută Fondul Proprietatea
  • 5 la sută Ministerul Transporturilor

Ofertele olandeze au fost ignorate

Autorităţile olandeze încearcă de ani buni să încheie un parteneriat cu autorităţile statului roman care are ca obiect dezvoltarea Portului Constanţa.

Ultima tentativă s-a înregistrat în aprilie 2014, când ministrul Comerţului Exterior din Olanda i-a spus ministrului Dan Şova că Autoritatea Portului Rotterdam “îşi reiterază interesul de a participa, în calitate de partener strategic, la dezvoltarea Portului Constanţa”.

Informaţia a fost confirmată de un comunicat al Ministerului Transporturilor. Comunicatul detalia oferta olandeză pentru o investiţie în zona de Sud a Portului, prin Parteneriat Public-Privat.

Autorităţile olandeze invită la discuţii în mod frecvent oficiali ai CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, pentru a le prezenta diverse proiecte de dezvoltare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.5.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Branduri de ţară – Top global: România urcă 20 de locuri în 5 ani pentru frumusețea naturală, cultura și gastronomia sa

Adrian N Ionescu

România a urcat pe locul 42 din cele 75 de țări incluse în FutureBrand Country Index ediția 2019, mai sus cu 20 de poziții față… Mai mult

Stiri

Legea pensiilor – adoptată: impactul bugetar în anul electoral este de 5 miliarde de euro

Razvan Diaconu

Camera Deputaților a adoptat, cu 197 de voturi pentru, niciun vot împotriva și 70 de abțineri, legea pensiilor, reexaminată după ce a fost declarată parțial… Mai mult

Europa

Tabloul de bord privind Inovarea: România se distanțează de UE, Estonia devine inovator puternic, Uniunea depășește SUA

Mariana Bechir

Tabloul Inovării în UE 2019 confirmă consolidarea contraperformanțelor României: rămâne statul membru cu cel mai mic scor, cea mai mare scădere față de 2011 și… Mai mult

Europa

Republica Moldova / Judecătorii Curții Constituționale au demisionat “in corpore”

Iulian Soare

Toți judecătorii Curții Constituționale din Moldova au demisionat miercuri, anunță un comunicat al acestei instituții de la Chișinău: Astăzi, 26 iunie 2019, judecătorii Curții Constituționale… Mai mult

Stiri

Renate Weber – noul Avocat al Poporului

Vladimir Ionescu

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a votat, miercuri, numirea fostului europarlamentar Renate Weber (foto) în funcția de Avocat al Poporului. Mandatul are o… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a invitat-o pe Maia Sandu în România, săptămâna viitoare

Vladimir Ionescu

Președintele României, Klaus Iohannis, a invitat-o pe premierul Republicii Moldova, Maia Sandu, la București. Anunțul a fost făcut de către prim-ministrul statului vecin. ”Astăzi am… Mai mult

Stiri

CCR declară constituţională legea de repatriere a rezervei de aur

Adrian N Ionescu

Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu 7 voturi ”pentru” și 2 voturi ”împotrivă” sesizarea depusă de PNL în legătură cu legea care obligă Banca… Mai mult