duminică

26 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

12 mai, 2014

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a semnat proiectul Hotărârii de guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acţiunile deţinute de stat în Portul Constanţa către autoritatea locală.

În ciuda avertismentelor lansate săptămâna trecută de preşedintele Traian Băsescu, ministrul Şova a explicat pe pagina sa de facebook că transferal acţiunilor “face parte din strategia Guvernului de descentralizare a unor unităţi ale infrastructurii din transport şi este o politică de tip european.”

Portul Constanța este unul comercial, însă importanța strategică a obiectivului, mai ales în actualul context regional, este evidentă.


Autorităţile portuare olandeze din Rotterdam încearcă de mai bine de 5 ani să realizeze investiţii în Portul Constanţa.

Argumentele lui Dan Şova

Ministrul Dan Şova a anunţat avizul său favorabil în legătură cu transferal de acţiuni către autorităţile locale din Constanţa duminică, la Antena 3.

Dan Şova a explicat duminică faptul că marile porturi ale lumii aparţin în integralitate autorităţilor locale şi că transferul se face cu raportarea prealabilă către Comisia Europeană. Toate argumentele ministrului spuse la Antena 3 au fost postate pe pagina sa de facebook (foto)

“Noi acţionăm în deplină legalitate şi cu respectarea tuturor restricţiilor pe care le are un stat membru al Uniunii Europene. Discutăm despre transferul de acţiuni asupra societăţii care administrează structura strategică, deci nu se atinge nimeni de ea ca să nu mai poată ancora o navă militară americană, cum spunea domnul Băsescu încercând să sperie lumea. Este o naivitate şi o copilărie.” a declarat Dan Şova.

Preşedintele Băsescu: “Ilegalitatea este majoră”


Preşedintele Traian Băsescu declara, pe 8 mai, că proiectul actual al Guvernului prevede transferul de acţiuni în condiţiile în care “nu există transfer gratuit de acţiuni, ci doar de active”, iar statul nu poate pierde pachetul majoritar al acţiunilor Portului Constanţa.

Şeful statului a mai avertizat că Portul Constanţa este unul strategic şi că nu poate fi acceptată comparaţia cu Portul Rotterdam, comparaţie folosită de guvernanţi pentru a motiva pierderea controlului asupra celui mai mare port românesc, deoarece portul olandez este privat de la înfiinţarea sa.

În opinia preşedintelui statului, pentru semnarea HG “vor fi delegaţi secretarii de stat, miniştrii vor fi plecaţi sau nu vor avea timp să semneze”.

“Ilegalitatea este majoră”, a mai spus şeful statului, care i-a sfătuit pe cei “împinşi să semneze” Hotărârea de guvern să nu o facă: “Să-l lase pe Victor Viorel Ponta să semneze”.

Soarta celui mai mare port din România a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.

Ce-i lipseşte Portului Constanţa, în afară de viziune şi investiţii

Marea problemă a portului Constanţa, dar şi a municipiului, în general, este că infrastructura care trebuie să-l deservească este subdezvoltată.

Componenta românească a coridorului IV PanEuropean este departe de finalizare iar modernizarea şi dezvolatrea reţelei locale feroviare este suspendată în prezent.

Proiectele de dezvoltare ale portului (digul de nord) sunt incerte, sau lipsesc (construcţia unui terminal de gaze naturale, care să deservească viitoarele exploatări maritime ale Exxon).

Citiţi şi „Constanţa: locul unde se ciocnesc interesele. Internaţionale”

Portul, reglementări precedente impuse de PSD

Într-o formă iniţială, un proiect de descentralizare al portului prevedea transferul spre autorităţile locale, dar PNL s-a opus, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL.

Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara, la finalul şedinţei Consiliului Local, că a discutat cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni.

Întrebat ce se va întâmpla dacă cei doi nu-şi vor ţine promisiunea, primarul Mazăre a răspuns: “Dacă nu, nu votează lumea! O să vedem dacă nu…. Deocamdată, şi-au luat angajamentul şi nu văd de ce nu ar face-o”.

Alexandru Mazăre, fratele primarului Constanţei, a reuşit, în 2008, împreună cu deputatul PSD Eduard Martin, să impună în Parlament primul transfer de acţinuni de acest gen. Prin acel act legislativ au fost trecute 20 la sută din acţiunile pe care ministerul Transporturilor le deţinea la Portul Constanţa la Consiliul Local Constanţa.

O propunere legislativă privind transferul unor acţiuni pe care statul le deţine la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa către autorităţile locale a mai fost iniţiată şi în octombrie 2012 de patru parlamentari PSD de Constanţa. Printre iniţiatori s-a numărat, din nou, senatorul Alexandru Mazăre.

Proiectul din 2012 conţinea următoarea distribuţie a acţiunilor la Portul Constanţa:

  • 51 la sută din acţiuni Consiliul Local Constanţa
  • 15 la sută – Consiliul Judeţean Constanţa
  • 2 la sută Consiliul local Mangalia
  • 3 la sută Consiliul local Năvodari
  • 4 la sută Consiliul local Agigea
  • 20 la sută Fondul Proprietatea
  • 5 la sută Ministerul Transporturilor

Ofertele olandeze au fost ignorate

Autorităţile olandeze încearcă de ani buni să încheie un parteneriat cu autorităţile statului roman care are ca obiect dezvoltarea Portului Constanţa.

Ultima tentativă s-a înregistrat în aprilie 2014, când ministrul Comerţului Exterior din Olanda i-a spus ministrului Dan Şova că Autoritatea Portului Rotterdam “îşi reiterază interesul de a participa, în calitate de partener strategic, la dezvoltarea Portului Constanţa”.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Informaţia a fost confirmată de un comunicat al Ministerului Transporturilor. Comunicatul detalia oferta olandeză pentru o investiţie în zona de Sud a Portului, prin Parteneriat Public-Privat.

Autorităţile olandeze invită la discuţii în mod frecvent oficiali ai CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, pentru a le prezenta diverse proiecte de dezvoltare.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: