Comisia pentru achiziţionarea unui avion destinat zborurilor speciale, inclusiv deplasărilor preşedintelui sau ale altor demnitari, a devenit operaţională, aceasta urmând să facă demersuri astfel încât aeronava oficială a statului să fie cumpărată anul acesta.
Potrivit deciziei publicate în Monitorul Oficial, comisia este responsabilă inclusiv cu elaborarea proiectului de act normativ pentru asigurarea finanţării achiziţiei.
CSAT a aprobat în martie cumpărarea unei prime aeronave oficiale, în viitor, potrivit declarațiilor făcute la momentul respectiv de ministrul Dan Costescu, flotila specială urmând să crească, ”potrivit practicii europene”, la 3-5 aeronave.
Administrația Prezidențială nu mai are la dispoziție o aeronavă oficială pentru deplasări din 2013, după o îndelungată dispută între primii oameni în stat la acea dată, premierul Victor Ponta și președintele Traian Băsescu.
Comisia trebuie să găsească soluția financiară
Comisia va fi condusă de ministrul Transporturilor şi va avea în componenţă reprezentanţi ai Cancelariei premierului, ai Preşedinţiei, ai Ministerului Finanţelor, MApN, MAE, ANAP, SRI, SIE, STS, RA-APPS şi ai Autorităţii Aeronautice Civile Române.
Conform deciziei publicate în Monitorul Oficial, comisia are ca obiectiv promovarea memorandumului prin care este supus aprobării CSAT „formatul pentru constituirea, în mod etapizat a capabilităţii aeriene destinate zborurile speciale, cu precizarea etapelor de implementare şi a măsurilor necesare pentru operaţionalizarea primei etape, începând cu 1 ianuarie 2017”.
Comisia va coordona activităţile legate de implementarea formatului aprobat, acestea incluzând elaborarea proiectului de act normativ pentru asigurarea finanţării achiziţiei unei aeronave în cursul anului 2016, pentru a fi promovat de către autoritatea contractantă.
Tot comisia este cea care va elabora procedura specială de achiziţie, astfel încât aeronava să fie cumpărată în cursul anului 2016.
Şedinţele comisiei vor avea loc la sediul Ministerului Transporturilor, fiind convocate de preşedintele acesteia sau la solicitarea motivată a unuia dintre membri. Secretariatul tehnic va fi asigurat tot de Ministerul Transporturilor. Cvorumul de lucru este de două treimi, iar deciziile se adoptă cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
Membrii comisiei sunt desemnaţi de conducătorii instituţiilor care fac parte din acest for, aceştia putând fi însoţiţi şi de experţi. Fiecare instituţie membră are câte un reprezentant, excepţie făcând Ministerul Apărării Naţionale, care va avea trei reprezentanţi.
Comisia va avea 15 membri: ministrul Transporturilor, şeful Cancelariei primului-ministru, un consilier de stat de la Administraţia Prezidenţială, un secretar de stat din Ministerul Finanţelor, unul din Ministerul de Externe, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, câte un specialist de la SRI, SIE şi SPP, directorul STS, directorii generali ai RA-APPS şi ai Autorităţii Aeronautice Civile Române, iar din partea MApN vor fi şeful Statului Major General, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene şi şeful Departamentului pentru Armamente.
Membrii acesteia au un termen de cinci zile pentru a-şi aproba propriul regulament de organizare şi funcţionare.
De asemenea, conform deciziei publicate în Monitor, îşi încetează aplicabilitatea decizia similară a fostului premier Victor Ponta. Vechea decizie stabilea că şef al comisiei este şeful Cancelariei primului-ministru şi nu includea reprezentanţi ai Preşedinţiei, STS, SPP şi ai ANAP, iar MApN avea un singur reprezentant.