marți

16 iulie, 2024

4 ianuarie, 2016

Ministerul-TransporturilorMinisterul Transporturilor devine organism intermediar în cadrul Programului operațional infrastructură mare 2014 – 2020 și preia de la Ministerul Fondurilor Europene structura și atribuțiile, potrivit unei Ordonanțe de Urgență publicate în Monitorul Oficial în ultima zi a anului 2015.

În cadrul ministerului se va înființa, prin preluare de la Ministerul Fondurilor Europene, o structură care va gestiona fuuncțiile de selecție și evaluare a proiectelor, monitorizarea implementării acestota, verfiicarea tehnică și financiară, verificarea achizițiilor publice pentru proiectele de transport.

Între cele două instituții se va încheia Acordul de delegare de funcții, în cel mult 30 de zile, precizează OUG, iar între timp se va modifica și Hotărârea de organizare și funcționare a Ministerului Transporturilor.


Ministerul Transporturilor, ca organism intermediar, va avea următoarele atribuții: îndeplinirea funcțiilor de programare, monitorizare tehnica, monitorizare financiara, verificare achiziții publice,informare si comunicare, stabilire nereguli precum şi ca gestionar al asistenţei tehnice aferente domeniului transport din cadrul programului menționat anterior.

Plata și reprezentarea în relaţia cu Comisia Europeană vor fi îndeplinite de autoritatea de management.

De asemenea, Ministerul Transporturilor preia, cu aceeași salarizare, personalul şi posturilor aferente Autorităţii de management pentru POS Transport – 108 posturi.

Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T) a avut un buget aprobat pentru perioada de programare 2007-2013 în valoare de 4,288 miliarde de euro după realocarea unei sume de aproximativ 120 milioane euro către Programul Operaţional Regional şi după ce în anul 2012 a fost decomisă suma de 137 milioane euro.

Argumentele pentru luarea acestei decizii:

  • Evoluţia sumelor absorbite în perioada de programare 2007-2013 a fluctuat de la un an la altul, ritmul absorbţiei medii anuale fiind destul de încetinit până în anul 2012, în valoare de aproximativ 459,3 milioane euro pentru o perioadă de 5 ani, (2007-2012), respectiv 80 milioane euro/an.
  • În perioada 2013-2014 ritmul mediu anual al absorbţiei a crescut la aproximativ 1,0 miliard euro/an, pentru ca în prezent (2015), ritmul mediu al absorbţiei să se reducă la cca. 175 milioane euro/an, ceea ce confirmă necesitatea preluării Autorităţii de management pentru POS Transport în cadrul Ministerului Transporturilor.
  • Prin promovarea unui cadru instituţional în care beneficiarii Programului Operaţional Sectorial Transport se află sub o singură coordonare – Ministerul Transporturilor – se vor evita sincopele şi riscurile înregistrate în cursul anului 2015 în pregătirea Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 pentru domeniul transporturilor, riscuri care se transpun în întârzieri în implementare şi costuri ulterioare (penalităţi pentru neconformare Directive, suspendare plăţi pentru neîndeplinire condiţionalităţi ex-ante, pregătire deficitară a portofoliului de proiecte prioritare şi întârzieri în demararea lucrărilor aferente).
  • Simplificarea procesului decizional dintre factorul tehnic de implementare şi coerenţa absorbţiei fondurilor comunitare la nivelul unei singure responsabilităţi.
  • Companiile beneficiare POS T vor avea o directă responsabilizare sub decizia unui singur ordonator principal de credite, iar colaborarea cu Ministerul Fondurilor Europene va creşte având în vedere că atât autoritatea de management cât şi beneficiarii vor comunica acestuia informaţii centralizate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: