Ministerul Sănătăţii (MS) a demarat pentru prima dată procedurile de achiziţii publice centralizate pentru mai multe categorii de medicamente care au o pondere însemnată în totalul costurilor suportate de fiecare dintre unităţile sanitare, respectiv medicamente antibiotice şi oncologice.
În cazul antibioticelor, lista propusă spre achiziţionare „cuprinde 24 de molecule, sub toate formele”, potrivit exprimării uzuale din comunicatul de joi al MS, citat de Agerpres. În cazul medicamentelor oncologice, ministerul va achiziţiona prin procedură centralizată alte „12 molecule, dintre cele mai utilizate în tratamentul pacienţilor oncologici”.
La estimarea cantităţilor necesare s-a ţinut cont de consumul comunicat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate „pe fiecare moleculă în parte, concentraţie şi formă farmaceutică”.
Pentru antibiotice, valoarea totală estimată a achiziţiei este între 122 și 161,5 milioane de lei fără TVA iar în cazul medicamentelor oncologice, valoarea totală estimată este cuprinsă între 714.200.791 lei fără TVA şi 872.914.240 de lei fără TVA.
„Achiziţiile publice centralizate demarate la nivelul Ministerului Sănătăţii pe parcursul ultimelor luni asigură economii la buget, precum şi calitatea produselor, transparenţă şi evitarea posibilelor fraude şi/sau discontinuităţi în aprovizionarea cu medicamente”, a declarat ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, conform sursei citate.
Achiziţiile publice centralizate de până acum au generat economii medii cuprinse între 25% şi 28%, iar economiile astfel realizate la nivelul unităţilor sanitare vor putea fi îndreptate către creşterea calităţii actului medical.
În fiecare an, fiecare unitate sanitară organizează sute de proceduri de achiziţii pentru cantităţi mai mari sau mai mici de medicamente. Problemele de capacitate administrativă cu care multe unităţi sanitare se confruntă şi cantităţile relativ mici de medicamente care sunt achiziţionate sunt motivele pentru rezultate suboptimale în cheltuirea banului public, se arată în comunicatul MS.
De asemenea, adaugă sursa citată, problemele constatate de-a lungul timpului de organele de control referitor la posibile fraude şi acte de corupţie constatate la nivelul mai multor unităţi sanitare (ex: caiete de sarcini întocmite necorespunzător, coduri CPV greşite, contracte în dezavantajul unităţilor sanitare publice şi în avantajul entităţilor private, calitatea inferioară a produselor achiziţionate) pot fi evitate prin mecanismul achiziţiilor publice centralizate.