joi

25 aprilie, 2024

28 noiembrie, 2018

Metrorex și salariații săi sunt departe de performanțele companiilor similare din celelalte capitale ale Europei Centrale și de Est (ECE), potrivit unei analize în urma căreia devin greu de explicat cererile sindicale oficiale de la Bucureşti.

În vreme ce companiile de metrou din Varşovia, Budapesta şi Praga fac profit, Metrorex ar fi falimentară fără subvenţia de la stat.

Totodată la Metrorex forţa de muncă este remunerată mai bine şi supradimensionată faţă de celelalte capitale, spune o analiză semnată de Iancu Guda, președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România.


Rezultatele comparației dintre cele patru comapnii sunt:

  • Fără subvenții, Metrorex înregistrează pierderi de 55% din cifra de afaceri, in timp ce firmele similare din regiune au marje de profit net remarcabile: +16% la Budapesta ), 10% la Praga, 5% la Varșovia și 11% în medie.
  • Metrorex are cu 20% mai mulți angajați (63) pentru fiecare km de linie metrou, și de 3 ori mai mult decât Budapesta (20 angajați / km).
  • Salariul mediu net / angajat la Metrorex este de 1.144 euro / lună (7.555 lei brut), este cel mai mare din regiune (+9% față de media companiilor din celelalte capitale, 1.040 euro).
  • Salariu mediu net la Metrorex este dublu față de media națională, în vreme ce la companiile de metrou din celelalte capitale este 38% peste media națională din țara respectivă
  • Productivitatea angajaților – Metrorex este de aproape trei ori mai mică decât media capitalelor de referință, în termeni de cifră de afaceri / angajat (31.600 euro/ an, faţă de 87.300 euro/ angajat / an). Este de 6 ori sub media înregistrată de angajații rețelei de metrou din Budapesta.

 

În schimb, compania este în urmă cu investițiile, ceea ce face ca viteza medie înregistrată de trenurile Metrorex să fie de 22,5 km / oră, mult sub media capitalelor de referință (31 km / oră).

(Contra) performanțe


Metroul pare să facă față orelor de vârf și probabil că salariații săi cunosc mai multe detalii despre condițiile în care fac față. Totuși, cifrele despre compania lor și despre felul cum aceasta îi plătește sunt nemilioase:

Rețeaua metroului din București de 30 metri / 1.000 locuitori , nivel aproape identic cu media capitalelor folosite ca și referință (29,19 metri / 1.000 locuitori) , dar veniturile obținute sunt mult mai mici, chiar și cu scuza contribuției mult mai modesta a turismul în București.

Mai mult, situația companiei nu a înregistrat îmbunătăţiri semnificative între 2013 şi 2017:

  • circa 40% din veniturile acestei companii provin din subvenții de la stat și din alte venituri din exploatare (cum ar fi chiriile mult mai mici pe spaţiile comerciale monopol sindical și care constituie miza disimulată a conflictului „de muncă”de la Metrorex);
  • compania înregistrează pierderi din exploatare în creștere (cifra de afaceri – veniturile din vânzarea de bilete) în ultimii trei ani şi pierderi nete de 358 mil. lei (aprox. 77 mil. euro). Nu a făcut profit în ultimul deceniu. Pierderile cumulate din ultimii 5 ani sunt de 600 mil. Lei;
  • ponderea cheltuielilor cu salariile în totalul cheltuielilor de exploatare a crescut de la 44% (în 2013) la 50% (în 2017), în condițiile în care salariul mediu brut / angajat în 2017 a fost de 7.555 Lei (în creștere cu 12% față de 2016, și dublu față de media din economie).

Majorarea salariului mediu cu 42%, cerută de sindicat, ar tripla media națională , potrivit analizei citate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: