joi

25 aprilie, 2024

24 februarie, 2022

Marian-Jean Marinescu, eurodeputat PNL, președintele Intergrupului Cer și Spațiu

Săptămâna trecută Comisia Europeană a venit cu două noi programe importante pentru politica spațială a Uniunii. Cele două propuneri, așteptate de ceva vreme atât de către Parlamentul European, cât și de către industrie vin sub forma unui Regulament privind Programul pentru Conectivitatea Securizată a Uniunii, pentru perioada 2023-2027 și a unei Comunicări privind Managementul Traficului Spațial.

Era și timpul ca aceste noi programe să fie lansate de Comisie și să accelerăm procesul, pentru că trebuie să admitem că UE a fost prea lentă în comparație cu celelalte puteri spațiale și cu sectorul privat. Dacă vrem ca UE să conteze ca o reală putere spațială, trebuie să ne grăbim. Iar în acest context, am salutat declarația comisarului Breton, care în cadrul Conferinței spațiale europene din ianuarie, a anunțat că pentru Sistemul de comunicații globale securizate al UE Comisia contează pe statele membre și pe Parlamentul European să acționeze rapid și să încheie negocierile într-un an. Este deja un fapt cunoscut, că Parlamentul European și, de asemenea, Intergrupul Cer și Spațiu (Sky and Space) au susținut întotdeauna legislația spațială, așa că există toate șansele ca acest dosar să aibă un parcurs rapid în PE. Dacă vom avea întârzieri, acestea vor apărea în Consiliu, acolo unde pozițiile statelor membre sunt mai greu de armonizat.

Acest program nou propune realizarea unui sistem securizat de comunicații prin satelit al Uniunii, care să asigure furnizarea de servicii de comunicații prin satelit la nivel mondial, securizate, flexibile și reziliente, pentru entitățile guvernamentale ale Uniunii și ale statelor membre. În contextul în care ne confruntăm cu niveluri tot mai mari de amenințări hibride și cibernetice și cu înmulțirea dezastrelor naturale, instituțiile guvernamentale au din ce în ce mai multă nevoie de soluții de comunicare securizate.


Noul sistem de comunicare va acoperi golurile de capacitate și capabilități pentru serviciile guvernamentale de comunicații prin satelit. În plus, programul va permite furnizarea de servicii comerciale de comunicații prin satelit de către sectorul privat. Astfel de servicii comerciale ar permite în special disponibilitatea în bandă largă de mare viteză și ar contribui la o conectivitate fără întreruperi în întreaga Uniune, eliminând zonele moarte și sporind coeziunea pe teritoriile statelor membre.

În ce privește Managementul Traficului Spațial (STM), am spus de multe ori că este o necesitate și ar fi trebuit să fie gata cu ani în urmă. Cu mai mult de 30 000 de sateliți suplimentari care urmează să fie lansați în viitorul apropiat, să sperăm că vom avea în continuare unde să ne lansăm sateliții. Mă bucur să văd că proiectul meu pilot privind STM, depus cu ani în urmă, s-a încheiat și este punctul de plecare al Comunicării CE privind STM.

Urmează ca cele două propuneri să intre în dezbaterea parlamentară, în primul rând în comisia de specialitate pentru acest domeniu, și anume Comisia ITRE. În plus, Intergrupul Sky and Space din Parlamentul European, al cărui președinte sunt va dedica următoarea întâlnire proiectului privind Managementul Traficului Spațial. Mă aștept ca aceste două dezbateri să fie un moment de clarificări din partea Comisiei și de contribuții concrete din partea industriei spațiale europene și, desigur, din partea colegilor mei din Parlamentul European.

Pentru ca aceste două programe noi, precum și pentru ca toate programele noastre spațiale să fie eficiente, finanțarea este o condiție cheie. Momentan, Managementul Traficului Spațial a venit de la Comisie sub forma unei comunicări, ceea ce înseamnă că nu sunt încă fonduri alocate.


Dar, pentru toți cei interesați este evident că pentru a ne putea îmbunătăți capacitatea tehnologică avem nevoie de fonduri. Trebuie să recunoaștem că implementarea unui STM european este o provocare imensă, care necesită o finanțare adecvată. Nu este o veste încurajatoare faptul că în Comunicarea sa privind STM, Comisia nu menționează o soluție clară de finanțare.

În ceea ce privește Programul pentru Conectivitatea Securizată a UE, Comisia a propus un buget de 1 600 milioane EUR din 2023 până în 2027, dar, din păcate bugetul este format din reduceri ale altor programe: 260 milioane EUR din Programul Spațial al Uniunii; 150 milioane EUR din Instrumentul  pentru vecinătate, dezvoltare și cooperare internațională (NDICI), 400 milioane EUR din Fondul European de Apărare (FED), 440 milioane EUR din cadrul Programului Europa Digitală (DEP), 200 milioane EUR din componenta digitală a Facilității pentru Conectarea Europei (CEF) și alte realocările de fonduri.

Sunt convins că în Parlament vom reuși să îmbunătățim propunerile făcute de Comisie și că vom putea oferi UE măsurile și finanțarea necesare pentru a-și câștiga autonomia ca un adevărat jucător internațional în spațiu.

***

Marian-Jean Marinescu (PNL, România) este coordonatorul grupului PPE pentru politica europeană de transport și președinte al Inter-grupului ”Cer și Spațiu” din Parlamentul European. Actualmente, activitatea sa parlamentara se desfășoară în comisiile TRAN, CONT, ITRE si ENVI si in comisia speciala pentru lupta împotriva cancerului- BECA. Membru al Parlamentului European din 2007, Marian-Jean Marinescu a fost vicepreședintele Grupului PPE pentru două legislaturi, președintele Grupului PPE ”Bugete și Politici Structurale” si coordonatorul grupului PPE ”Cadrul Financiar Multianual 2021-2027”.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: