Guvernul a aprobat miercuri mandatul de negociere al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu Comisia Europeană pentru Planul Național de Relansare și Reziliență.
Negocierile cu comisia Europeană încep oficial la data de 1 mai, fiind programate să dureze cel mult 2 luni (pentru toate cele 27 de planuri naționale care vor fi finanțate prin Mecanismul de Relansare și Reziliență).
„Am cerut ministerelor să se implice pentru a ne asigura că proiectele importante vor fi incluse în forma finală”, a declarat premierul Florin Cîțu în conferința de presă organizată la finalul ședinței de Guvern.
PNRR a fost prezentat în primă lectură în guvern pe data de 19 martie, săptămâna trecută s-a adoptat OUG cu cadrul de organizare, iar miercuri a fost adoptat memorandumul care stabilește mandatul de negociere, memorandum ce are atașată forma principială a PNRR – cu cei șase piloni și solicitări de finanțare de peste 41 de miliarde de euro, mai mari decât suma alocată României, de 29,2 miliarade euro.
(Citiți și: ”Document / Proiectele concrete din noua variantă oficială a PNRR ce urmează să fie aprobată de guvern. Obiectivele și cum se împart fondurile din alocări europene”)
În următoarele 3 săptămâni, dar și în interiorul perioadei de negociere, PNRR va fi ”populat” cu proiecte în limita decisă de Guvern. Procesul este unul complicat, pentru că toate proiectele propuse spre finanțare trebuie amplu fundamentate și însoțite de analize cost/beneficiu.
Un alt criteriu important este cel al maturității – toate proiectele acceptate trebuie finalizate în cel mult 5 ani. Din această perspectivă, ținând cont de constrângerile birocratice, este de așteptat ca PNRR să fie populat în special cu proiecte aflate deja în derulare.
În perioada de negociere, în baza unor analize tehnice, Comisia Europeană va decide ce proiecte va reține, atenție, în limita alocării de 29,2 miliarde euro.
(Citiți și: ”Comisarul Paolo Gentiloni despre PNRR: Așteptăm și ținte clare, estimări de costuri și de impact, sisteme de control”)
O caracteristică a PNRR – România solicită de departe cel mai mare buget pentru infrastructură rutieră de transport (28 % din alocare) între toate statele membre UE, acesta fiind și principala țintă a negocierilor în condițiile în care Comisia, pe considerente de mediu, nu favorizează simpla construcție de autostrăzi
Forma finală a PNRR, mai exact lista proiectelor specifice finanțate prin mecanismul european, va fi cunoscută doar la finalul procesului de negociere cu Comisia, abia la acel moment urmând ca PNRR să fie aprobat în Guvern.
Nu este însă ultima etapă, statele membre urmând să negocieze documentul convenit cu Comisia și în Consiliul UE. Procesul de negociere cu Consiliul se întinde pe alte 2 luni (iulie și august).
Responsabilitatea negocierii cu Consiliul va reveni Ministerului Finanțelor.