13 iunie, 2022

Pe sectorul dunărean de 470 de kilometri dintre România și Bulgaria s-ar putea construi mai multe poduri, dar cele două țări încă nu au aceeași opțiune pentru cel dintâi, care s-ar putea adăuga la cel „istoric” (1954) dintre Giurgiu și Ruse și la cel mai nou (2013) dintre Calafat și Vidin.

Bulgarii și-ar dori un pod Ruse – Giurgiu 2, lângă cel făcut de sovietici pentru transporturile spre și dinspre fosta URSS. Ruse-Giurgiu 2 ar spori traficul spre București, dar românii văd mai bună soluția podului dintre Bechet și Oryahovo, care ar acoperi mai bine porțiunea de Dunăre rămasă fără pod, potrivit unor surse neoficiale citate de o analiză a agenției BTA, preluată de Agerpres.

Deocamdată, miniştrii Transporturilor Nikolai Sabev din Bulgaria şi Sorin Grindeanu din România au convenit, în 6 iunie 2022, ca studiile de fezabilitate pentru noile poduri peste Dunăre vor începe simultan în toate cele cinci locaţii posibile menţionate într-un memorandum de conectivitate semnat de cele două țări în martie 2019.


Cele cinci posibile locaţii pentru un viitor pod: la Oryahovo/Bechet, Nikopol/Turnu Măgurele, Svishtov/Zimnicea, Ruse/Giurgiu (lângă Podul peste Dunăre 1), sau Silistra/Călăraşi.

Malurile bulgare şi româneşti ale Dunării sunt conectate şi prin trei servicii de feriboturi, la Oryahovo/Bechet, Nikopol/Turnu Măgurele şi Svishtov/Zimnicea. Al patrulea serviciu de feribot va fi lansat între Ruse şi Giurgiu în baza unui acord semnat în prezenţa premierilor Kiril Petkov şi Nicolae Ciucă la Bucureşti, în 29 aprilie 2022.

Unde și când?

În 2007 potenţialii investitori şi-au arătat interesul pentru construirea de poduri la Oryahovo/Bechet şi Silistra/Călăraşi.

Strategia naţională de dezvoltare a României numeşte şapte locaţii posibile pentru viitoarele poduri peste Dunăre, dintre care unele vor fi în interiorul României, nu la graniţa cu Bulgaria, aminteşte site-ul Banker.bg într-un articol citat de BTA.


Locația Ruse – Giurgiu poate deveni atractivă, cel puțin pentru bulgari, grație proiectului unui drum expres între Ruse şi Veliko Trunovo, inclusiv un tunel prin lanţul muntos al Balcanilor. (Proiectul tunelului a început în sfârşit după ce contractele au fost semnate în 8 iunie 2022.)

În 4 ianuarie 2022, ministrul de Finanţe, Asen Vasilev, a dezvăluit un pachet de investiţii în infrastructură de 12 miliarde de leva pentru următorii patru ani. El a spus că o parte din bani vor fi folosiţi pentru finanţarea construcţiei a patru sau cinci poduri noi peste Dunăre între Bulgaria şi România.

În aceeași lună ianuarie 2022, ministrul bulgar al Dezvoltării Regionale şi Lucrărilor Publice, Grozdan Karadjov, a declarat că tot ceea ce poate face Guvernul său în mandatul de patru ani este să înceapă construirea unuia sau a mai multor poduri, fiecare dintre ele având nevoie de cel puţin şase ani pentru finalizare, dar contractele să nu fie contestate în instanţă.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: