vineri

19 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

2 august, 2012

MAI a transmis CC două adrese, în prima confirmând cifra de 18.292.514 persoane cu drept de vot, iar în cea de a doua admiţând că nu îşi poate asuma veridicitatea acesteia, iar competenţa de verificare a listelor revine AEP, care spune însă că nu are date proprii care să indice numărul alegătorilor, însă a descoperit anul trecut 33.000 de morți pe listele de votare, relatează Mediafax.

În adresa din 1 august, MAI confirmă numărul alegătorilor anunţat înaintea referendumului de demitere a preşedintelui şi precizează că actualizarea datelor din listele electorale permanente este o responsabilitate a serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor, din subordinea autorităţilor publice locale.

Pe data de 2 august, MAI trimite la CCR o a doua adresă,  în care menţionează că în liste se pot regăsi persoane decedate sau cetăţeni care au plecat din ţară, ceea ce ar putea afecta numărul cetăţenilor din listele permanente.


Prezenţa persoanelor decedate pe listele electorale este explicată prin necomunicarea datelor de deces de către ofiţerii de stare civilă la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, neoperarea datelor de către serviciile de evidenţă a persoanelor, necomunicarea persoanelor decedate în străinătate de către familie sau de către autorităţile străine, neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă de către primari a obligaţiei de actualizare a listelor electorale permanente.

În ceea ce priveşte cetăţenii români care au plecat din ţară, MAI spune că aceştia au obţinut documente ale statului străin în care s-au stabilit, dar figurează încă în evidenţele din ţară întrucât nu şi-au reglementat statutul juridic faţă de statul român.

„Având în vedere cele prezentate mai sus, ca administrator al bazei de date, MAI nu îşi poate asuma veridicitatea numărului de persoane înscrise în listele electorale permanente, neavând instrumente legale suplimentare de control al datelor procesate de autorităţile publice locale. Conform prevederilor legale în vigoare, competenţa de verificare a acestora aparţine exclusiv Autorităţii Electorale Permanente. Astfel, datele de mai sus pot fi de natură să afecteze numărul total al cetăţenilor cu drept de vot înscrişi în listele electorale permanente”, se arată în adresa MAI.

AEP spune că a găsit 33.000 de morți pe listele de alegători în 2011

La rândul său, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a transmis Curţii Constituţionale că nu a avut atribuţii privind întocmirea şi actualizarea listelor electorale utilizate la referendumul din 29 iulie, acestea fiind întocmite de Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Bazelor de Date, care le-a comunicat Biroului Electoral Central.


AEP mai precizează că atribuţiile sale se referă la monitorizarea şi controlul modului de întocmire şi actualizare a listelor electorale permanente.

Monitorizarea se realizează prin urmărirea realizării de către primari, împreună cu serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanei, la termenele prevăzute de lege, a listelor electorale permanente, precum şi înaintarea acestora către judecătorii. Controlul modului de întocmire şi actualizare a listelor electorale permanente constă în verificarea, la primărie, a înscrierii menţiunilor de radiere sau adăugare în lisa electorală permanentă.

Prin actualizare se înţelege orice operaţiune care impune modificarea listei electorale permanente anterioare. Actualizarea are în vedere şi înscrierea în listă a persoanelor care au împlinit sau împlinesc vârsta de 18 ani până în ziua alegerilor, inclusiv.

„Menţionăm că AEP poate controla numai exemplarul din listele electorale permanente, tipărit şi semnat, conform legii, şi aflat fizic la sediul primăriei, fără a avea acces la Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor, evidenţă informatizată gestionată de Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date”, spune AEP.

AEP invocă un control făcut în 2011 la 1.241 de primării, unde a găsit peste 33.000 de persoane decedate neradiate din liste şi precizează că dispune numai măsuri de sancţionare, neavând atribuţii de a opera modificări în listele electorale, această atribuţie revenind exclusiv primarilor.

„Soluţionarea problemelor privind actualizarea cu acurateţe a listelor electorale permanente, astfel încât acestea să reflecte în mod fidel structura şi dimensiunea corpului electoral, îşi poate găsi rezolvarea prin unificarea legislaţiei electorale şi realizarea Registrului Electoral, ca instrument de integrare a mai multor surse primare de date deţinute în prezent de instituţiile statului român, respectiv Direcţia de Evidenţă a Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, Institutul Naţional de Statistică, Autoritatea pentru Cetăţenie, instanţele judecătoreşti, primarii, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, Direcţia Generală de Paşapoarte, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale statului român în străinătate, precum şi alte instituţii care gestionează date privind identitatea cetăţenilor români”, precizează AEP.

Pentru implementarea Registrului Electoral, proiect iniţiat de Autoritatea Electorală Permanentă, sunt necesare resurse umane şi financiare, de care în prezent instituţia noastră nu dispune, precum şi de o perioadă de timp cuprinsă între 1 şi 4 ani, apreciază AEP.

„În concluzie, până la operaţionalizarea Registrului Electoral, AEP nu deţine date proprii din care să rezulte numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente”, precizează Autoritatea.

Şi INS a transmis Curţii Constituţionale că rezultatele provizorii ale recensământului din 2011 au fost publicate în 2 februarie 2012, iar cele definitive vor fi făcute publice în semestrul al doilea al anului 2013 şi că rezultatele provizorii „nu permit dezagregarea pe grupe de vârstă, implicit a populaţiei în vârstă de 18 ani şi peste”.

„În sistemul statisticii oficiale din România nu există surse de date care să permită stabilirea numărului cetăţenilor români cu drept de vot, în sensul legislaţiei în vigoare, la data de 29 iulie 2012 sau la oricare altă dată calendaristică”, mai precizează INS.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: