joi

25 aprilie, 2024

27 noiembrie, 2014

Guvernul a elaborat o listă cu 115 proiecte de investiţii publice prioritare pentru bugetul pe anul viitor, care în următorii ani necesită fonduri totale de peste 63 miliarde lei, unele dintre proiecte având termene de finalizare mai mari faţă de cele anunţate oficial .

Proiectele au fost propuse spre a fi introduse în proiectul de buget pe 2015 de Secretariatul General al Guvernului (73 de investiţii), Ministerul Transporturilor (24), Ministerul Mediului (7), Ministerul Justiţiei (3), Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Economiei (câte două), Ministerul Culturii, Ministerul Dezvoltării Regionale, Ministerul Educaţiei şi Serviciul de Protecţie şi Pază (câte unul), iar valoarea cumulată şi actualizată a acestora depăşeşte, conform agenției Mediafax, cifra de 114,5 miliarde lei.

Potrivit legii, înainte de aprobarea bugetului, Ministerul Finanţelor este obligat să prezinte Guvernului lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate care urmează să fie finanţate prin bugetul de stat, proiectele fiind selectate în funcţie de oportunitate, justificare economică şi socială, suportabilitate financiară, perioada rămasă până la finalizare, angajamentele asumate de România cu instituţiile financiare internaţionale.

Autostrada Transilvania, termen 2018


Pentru tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, parte a autostrăzii Transilvania, pentru care termenul de finalizare a fost indicat de fostul ministru al Transporturilor Dan Şova ca fiind 2016, anul programat de terminare este 2017, iar pentru tronsonul Mihăieşti-Suplacu de Barcău, anunţat spre finalizare de aceeaşi sursă pentru 2017, data de finalizare din document este cu un an mai târziu, în 2018. Celelalte tronsoane ar trebui să fie încheiate în 2015 (Gilău-Nădăşelu), în 2016 (Târgu Mureş-Ogra şi Ogra-Câmpia Turzii) şi în 2017 (Nădăşelu-Mihăeşti).

Stadiul fizic de execuţie a întregii autostrăzi, începută în urmă cu zece ani, este de doar 20%, iar statul mai are de plătit, conform documentului, 6,1 miliarde lei, totul de la bugetul de stat.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu firma americană Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări şi a fost reziliat în mai 2013, iar pentru doar 52 kilometri realizaţi, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii, de 415 kilometri, statul român a plătit 1,2 miliarde de euro companiei americane.

Comarnic-Braşov, fără constructor, dar bugetat

Autostrada Bucureşti-Braşov rămâne pe lista proiectelor luate în calcul în bugetul de anul viitor, cu estimarea că tronsonul Ploieşti-Comarnic va fi terminat în 2019, iar tronsoanele Bucureşti-Ploieşti şi Comarnic-Braşov vor fi finalizate în 2016. La acest moment, contractul pentru construcţia în concesiune a tronsonului Comarnic-Braşov nu a fost încă semnat, din cauza discuţiilor încă nefinalizate între firma concesionară şi finanţatori, iar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, afirma că va stabili în această toamnă dacă sunt întrunite condiţiile de semnare a contractului, în caz contrar procedura urmând să fie reluată.


Autostrada, începută în 2007, are un stadiu fizic de execuţie de 31% şi mai necesită încă 5,9 miliarde lei, din care 2,6 miliarde lei din buget, în condiţiile în care 3,3 miliarde lei pentru Comarnic-Braşov ar trebui asigurate de către concesionar din surse proprii şi atrase.

Piteşti-Sibiu, fără finanţare

Tronsonul Piteşti-Sibiu, pentru care autorităţile au asigurat că va fi amenajat ca drum expres până în 2020, iar ulterior ca austradă, nu este luat în calcul la finanţare pentru anul viitor.

Proiecte hidrologice incerte

Amenajarea râului Săsar din municipiul Baia Mare, prevăzută într-o hotărâre de guvern din 2004 să fie încheiată în cel mult cinci ani şi pentru care localnicii insistă de mulţi ani din cauza inundaţiilor, este programată acum să fie terminată în 2020. Proiectul a fost iniţiat în urmă cu 14 ani şi are un stadiul fizic de execuţie de 21%, fiind necesare încă 99,7 milioane lei.

Modernizarea canalului navigabil Dunăre-Marea Neagră, inclusiv pentru înlocuirea echipamentelor vechi de aproape 40 ani, anunţată să fie încheiată în 2017, are ca dată de terminare “anul 2020 – în funcţie de alocaţii”. Totatul necesar de finanţare până la finalizare se ridică la 1,1 miliarde lei, totul din bugetul de stat.

Sediu pentru SPP

În schimb, noul sediu al Serviciului de Protecţie şi Pază (SPP), construcţie începută în 2008 şi care mai necesită încă 44,9 milioane lei, va fi terminat anul viitor. Stadiul fizic de execuţie este de 75%, iar valoarea totală a lucrării se ridică la 175,9 milioane lei, integral din bugetul de stat.

Planuri pentru extinderea reţelei de metrou

Pe lista proiectelor propuse pentru bugetul pe anul viitor au mai fost incluse, printre altele, cele privind magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Pantelimon început în 2008, cu tronsoanele Drumul Taberei-Universitate (stadiul fizic de execuţie 30,2%, total necesar de finanţare de încă 1,8 miliarde lei, din care 1,4 miliarde lei din bugetul de stat, şi dată programată a terminării în 2020) şi Universitate-Pantelimon (stadiu de execuţie 6,8%, necesar de încă 3,3 miliarde lei, din care 3,2 miliarde lei din buget, dată a terminării 2020),

Spre finanţare din bugetul pe anul viitor este propusă şi linia de metrou 1 Mai-Aeroportul Henri Coandă Otopeni, început în 2009, dar cu un grad fizic de execuţie de 1,70%, care necesită 5,1 miliarde lei, totul din bugetul de stat (propus însă spre finanţare din fonduri comunitare nerambursabile), anul programat pentru finalizare fiind 2020.

Proiecte noi

Pe lista proiectelor cu un stadiu fizic de execuţie zero şi care sunt propuse spre finanţare din bugetul pe anul viitor se află, printre altele, construcţia variantei de ocolire Târgu Mureş începută în septembrie 2014, construcţia autostrăzii Sebeş-Turda, construcţia variantei de ocolire Târgu Jiu începută în august 2014, construcţia variantei de ocolire Bacău începută în august 2014, reabilitare podurilor peste Dunăre începută în august 2013, autostrada de centură a Bucureştiului programată să înceapă în 2015, modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN1 în sate liniare şi puncte negre, încă fără ordin de începere, varianta de ocolire a municipiului Satu Mare, care va începe în iulie 2015, varianta de ocolire a municipiului Slatina, care va începe în iulie 2015, palatul de justiţie Mehedinţi, început în 2013 , extinderea secţiei de oncologie la Spitalul de Urgenţă Bucureşti, care va începe în iulie 2015.

Investiţii şi lupta anticorupţie

Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, a declarat, joi, referitor la investiţiile efectuate în acest an de Guvern, că execuţia bugetară pe ESA (unde deficitul nu este calculat pe baza plăţilor efective realizate într-un an, ci pe baza angajamentelor de plată şi a termenelor legale pentru achitarea obligaţiilor) arată mult mai rău decât cea pe cash, scăderea investiţiilor noi fiind de 55%.

Ionuţ Dumitru a semnalat că investiţiile publice au coborât la minimul ultimilor cinci ani şi a confirmat ipoteza că lupta anticorupţie a dus la încetinirea investiţiilor, lansată în urmă cu două săptămâni de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, arătând că autorităţile publice nu încep noi investiţii de frica Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

Misiunea comună de experţi ai Fondului Monetar Internaţional şi Comisiei Europene se va afla la Bucureşti în perioada 2-10 decembrie pentru a discuta cu autorităţile române proiectul legii bugetului pentru anul viitor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: