joi

25 aprilie, 2024

3 mai, 2023

Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, proiectul de lege ce stabilește că la o adresă pot fi înregistrate cu cartea de identitate cel mult de zece persoane. Legea pleacă la promulgarea, aceasta fiind camera decizională.

Legea a fost elaborată după ce Ministerul de Interne a descoperit adrese la care locuiau sute de persoane. Într-un caz din Iași erau înregistrate aproape 2.000 de persoane.

Aceste cazuri de luare în spațiu sunt folosite fie ca adresă pentru firme fantomă, fie ca rezidență pentru cei care doresc să obțină în mod ilegal cetățenia română, fie pentru a crește numărul alegătorilor de la locale în favoarea unui candidat. În ultimii ani s-a dezvoltat și viza de flotant în alt cartier pentru a putea înscrie copilul la o școală foarte apreciată (cazuri tot mai numeroase, în București).


Ce prevede legea:

  • „Nu poate fi înscrisă în actul de identitate adresa de domiciliu dacă în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor sunt înregistrate mai mult de 10 persoane la adresa respectivă. Limita nu se aplică în cazul titularului unui drept locativ asupra imobilului situat la adresă sau membrilor familiei extinse. Prin familie extinsă să înţelege titularul dreptului locativ, soţul, soţia acestuia, rudele titularului şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv”.
  • Nerespectarea acestei prevederi se sancţionează cu amendă de la 75 lei la 150 lei.
  • „Persoanele defavorizate care nu pot face dovada adresei de domiciliu, aceasta se înscrie în baza adeverinţei eliberate de către unitatea administrativ-teritorială din care rezultă adresa la care se stabileşte domiciliul”.
  • „De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cererea pentru eliberarea cărţii electronice de identitate se soluţionează de către orice serviciu public comunitar de Evidenţă a Persoanelor, indiferent de locul de domiciliu sau reşedinţa persoanelor fizice”.
  • Cei care găzduiesc alte persoane care nu au înscrise în actul de identitate adresa la care locuiesc efectiv, după trecerea termenelor prevăzute, vor avea obligaţia de a se prezenta împreună cu acestea la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, în vederea exprimării consimţământului de primire în spaţiu, cu excepţia cazurilor în care persoanele locuiesc în interesul serviciului sau în scop turistic. În textul în vigoare, această obligaţie este stabilită în cazul în care persoanele găzduiesc alte persoane, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile.
  • Persoanele care, din diferite motive, locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate vor fi obligate ca, în termen de 15 zile de la mutare, să solicite la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor schimbarea domiciliului sau înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei şi să ceară înscrierea în cartea de imobil. Persoanele care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate doar să ceară în acest termen înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă.

Acordarea ilegală a cetățeniei române

Un raport din 2020 al Corpului de Control al Ministerului Justiției atrăgea atenția asupra „vulnerabilităților la adresa siguranței naționale” generate de modul în care este acordată cetățenia română de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie (ANC).

Documentul arăta că există un sistem paralel de înregistrare a cererilor și nu se este verfiicată autenticitatea actelor depuse de solicitanți.

În acest caz, Parchetul General a deschis un dosar in rem (cu privire la faptă) acordarea „peste rând” a cetățeniei române mai multor persoane din Rusia, Belarus, Ucraina și Republica Moldova.


În perioada august-octombrie 2019, inspectorii Corpului de Control al ministrului Justiției au analizat aleatoriu mai multe dosare de cetățenie depuse între 2017 și 2019 și au verificat modul în care se înregistrează și se soluționează cererile, se depun memorii la conducere și se țin audiențele.

„S-a constatat că site-ul de programări online este de multe ori supraîncărcat cu cereri ale acelorași persoane, care se programează de mai multe ori succesiv, cu consecința blocării accesului altor solicitanți. Pentru locurile rămase astfel libere prin neprezentarea solicitanților care realizează înregistrări multiple se prezintă avocații cu memoriile mai sus arătate”, se arată în raportul Corpului de Control.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: