CCR a declarat marţi neconstituţională legea care modifica articolul 1 alineatul (3) din OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.
Votul judecătorilor a fost în unanimitate pentru neconstituționalitate.
Intervenția pe respectivul articol permitea Guvernului să stabilească exceptarea unei companii de la aplicarea regulilor isntituite prin OUG 109, astfel încât managementul corporativ era practic desființat.
„Am admis această sesizare (…) în principal pentru încălcarea principiului bicameralismului.
Legea pleca de la iniţiator cu vreo trei excepţii de la aplicarea OUG, într-o Cameră s-au mai adăugat vreo 30 şi în altă Cameră s-a triplat numărul fără ca să fie trecute toate acestea prin ambele Camere.
Pe de altă parte, legea modificatoare cuprinde un text neconstituţional potrivit căruia Guvernul, la rândul lui, poate să adauge câte alte întreprinderi vrea ca să le excepteze de la prevederile legii corporative”, a declarat preşedintele Curţii, Valer Dorneanu, la finalul şedinţei de marți, citat de Agerpres.
Prezentăm integral comunicatul CCR:
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția și a constatat că Legea pentru modificarea art.1 alin.(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice este neconstituțională.
Pentru pronunțarea acestei soluții, Curtea a constatat, în esență, că legea examinată a fost adoptată cu încălcarea principiului bicameralismului, reținând, totodată, că dispozițiile art.I teza finală și ale art.II din aceasta, referitoare la mandatarea Guvernului de a emite hotărâri prin care să prevadă excluderea altor entități economice de la aplicarea regimului juridic prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.109/2011, contravin rolului constituțional al Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a țării, precum și regimului constituțional al hotărârilor de Guvern.
Obiecţia de neconstituţionalitate a fost formulată de 64 deputaţi liberali, care sesizau următoarele nereguli, confirmate de CCR:
Procedura de legiferare a fost afectată prin modul în care Legea pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a parcurs procesul legislativ.
Inițial propunerea legislativă, viza, conform expunerii de motive, instituirea unei norme derogatorii constând în exceptarea de la aplicarea dispozițiilor O.U.G. nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a Administrației Naționale de Meteorologie, deoarece aceasta are atribuții specifice unei instituții publice și nu unei societăți comerciale cu caracter corporatist.
În dezbaterea propunerii legislative din Senatul României au fost adăugate, prin amendament, un număr de 26 societăți comerciale și regii autonome cu capital de stat, lăsând fără conținut dispozițiile actului normativ a cărui modificare se realizează prin legea supusă criticii de neconstituționalitate.
Acțiunea neconstituțională a fost completată cu o nouă intervenție legislativă în Camera Deputaților unde, prin amendament parlamentar, au fost adăugate alte 63 societăți comerciale și regii autonome care au fost exceptate, astfel, de la aplicarea dispozițiilor O.U.G. nr.109/2011.
Potrivit art.61 alin.(1) coroborat cu art.58 alin.(3) teza I din Legea nr.24/2000 „modificarea sau completarea unui act normativ este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală ori caracterul unitar al acelui act sau dacă nu privește întreaga ori cea mai mare parte a reglementării în cauză;[…]” și „evenimentele legislative pot fi dispuse prin acte normative ulterioare de același nivel sau de nivel superior, având ca obiect exclusiv evenimentul respectiv[…]”.
Prin modalitatea de reglementare aplicată de legiuitor, obiectul de reglementare avut în vedere de inițiatori și detaliat în expunerea de motive a fost transgresat, conținutul legii, la finalul procedurii parlamentare, fiind diferit de ceea ce au avut aceștia în vedere.