La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Ionuț Dumitru: Execuția bugetară trebuie corectată semnificativ în semestrul 2

de Ionut Dumitru 2.7.2012

Executia bugetara pe primele 5 luni ale anului scoate in evidenta un deficit bugetar (ca procent din PIB) doar usor mai mic decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului 2011 (1.19% din PIB in 2012 vs 1.28% din PIB in 2011), ceea ce arata ca riscurile in atingerea tintei de deficit bugetar pe intreg anul 2012 (2.2% din PIB vs 4.1% din PIB in 2011) sunt majore daca in a doua parte a anului nu se iau masuri semnificative de corectie.

De altfel, in Raportul anual pe 2011 al Consiliului Fiscal se avertiza cu privire la tinta de deficit bugetar pe 2012 ca „sunt persistente riscuri în ceea ce priveste atingerea acesteia, având în vedere revizuirea descendentã a proiectiei de crestere economica, precum si datele privind executia bugetarã la finele trimestrului întâi, în conditiile în care încadrarea în plafonul de deficit s-a produs pe fondul decalãrii în luna martie a plãtii trimestriale a impozitului pe profit, precum si a unei recrudescente a acumulãrii de arierate la nivelul bugetului de stat si al bugetelor locale”.

Executia bugetara cumulata la 5 luni arata ca problemele sunt localizate in special  pe  partea de cheltuieli bugetare.

Pe partea de venituri bugetare, acestea  au  crescut  in  primele  5  luni cu o rata anuala usor peste rata anuala  programata  pe  tot  anul  2012 (9.6% vs 8.3% programat pe tot anul 2012),  cu  evolutii mai bune in primele 5 luni decat asteptarile pe intreg anul 2012 la veniturile din impozit pe profit, impozitul pe venit si accize si  mai slabe la TVA.

In ceea ce priveste cheltuielile bugetare, acestea au crescut  in primele 5 luni cu o rata anuala semnificativ mai mare decat cea programata pe intreg anul 2012 (8.5% in primele 5 luni vs 2.4% programat pe intreg  anul  2012), in special datorita cresterii cu 11.7% a cheltuielilor cu  bunuri  si  servicii  (vs  2.2%  programat  pe  intreg  anul 2012) si a cresterii cheltuielilor de capital (finantate din resurse proprii) cu 33.1% (vs  o  scadere  de  -4.8%  programata  pentru  intreg  anul 2012).

Trebuie mentionat  ca ratele ridicate de crestere anuala a cheltuielilor de capital finantate din resurse proprii si a celor cu bunuri si servicii in primele 5 luni  au  fost  generate  in special in zona autoritatilor locale.

In plus, trebuie  mentionat  si  faptul  ca  se  planifica  initial  sa se produca o substitutie  a  cheltuielilor  de  capital finantate din resurse proprii cu absorbtie  de  fonduri europene, insa cheltuielile de capital finantate din surse proprii au continuat sa creasca foarte rapid.

In  acest  context,  daca  trendul  celorlalte  componente ale bugetului se mentine,  cheltuielile  de capital finantate din resurse proprii si cele cu bunuri  si  servicii trebuie sa scada semnificativ in a doua parte a anului 2012  fata  de  aceeasi  perioada a anului 2011 pentru a reveni la dinamica proiectata a acestora si a se atinge tinta de deficit bugetar.

Alternativ, ajustarile  trebuie  facute  la  alte componente ale bugetului, dar, in mod cert, acestea trebuie sa fie semnificative.

*
Ionuț Dumitru
este președintele Consiliului Fiscal și economist-șef la Raiffeisen Bank

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.7.2012

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult