vineri

29 martie, 2024

15 aprilie, 2020

Deși proiecte de  investiții publice de multe miliarde de euro își așteaptă startul, nu a fost lansată nici o licitaţie în ultimele săptămâni,  pentru atribuirea de contracte de execuţie sau de efectuare a studiilor tehnice /de fezabilitate, necesare investițiilor publice prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sau prin Compania Naţională de Investiţii (CNI) – potrivit datelor disponibile şi răspunsurilor la întrebările cursdeguvernare.ro.

Ambele companii ar trebui să fie vârfurile de lance ale campaniei statului de relansare a economiei prin investiții publice. Formal, reprezentanții lor declară că înțeleg importanța construcțiilor „ca motor al economiei”, dar companiile își desfășoară activitatea greoi.


Nici nu mai poate fi vorba de accelerarea procedurilor: CNI spune că „se depun toate eforturile astfel încât acestea să nu fie întârziate din motive imputabile nouă” și că termenele contractuale nu pot fi încălcate, iar CNAIR încă nu a răspuns la această problemă.

Activitatea a fost adaptată la restricțiile pandemiei, astfel încât, de pildă, CNI a „sistat recepțiile la terminarea lucrărilor pe toată durata stării de urgență”, invocând „prevederile ordonanțelor militare și protecția propriilor angajați ”.

Succese la zi

CNAIR vorbeşte de începerea lucrărilor la prima (şi cea mai uşoară) secţiune a autostrăzii Sibiu-Piteşti, de pildă, dar nu o poate face şi pentru celelalte secţiuni.

Dar „licitațiile pentru tronsoanele 4 și 5 (Tigveni-Curtea de Argeș, 10 km și Curtea de Argeș-Pitești, 30 km) lansate în martie 2019, respectiv iulie 2017, sunt încă nefinalizate. Sectoarele cele mai dificile, de munte (Boița-Cornetu, 31 km și Cornetu-Tigveni, 38 km) sunt în aer, neavând minimul de investigații de teren necesare”, potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură.


De asemenea, CNAIR se laudă cu primii 7 kilometri asfaltaţi din autostrada A7, care traversează Moldova de la Nord la Sud, dar de fapt, porțiunea vizată va fi noua centură a Bacăului.

CNI anunţă că încep lucrările la Cazinoul Constanţa, de pildă și își propune să păstreze „cel puțin media ultimilor șase ani” de 70 de obiective „finalizate și predate către beneficiari” anual, dar puține dintre proiecte sunt mai mari de 10 milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul său.

Doar costul modernizării celor câteva stadioane (incluse sau nu în circuitul Campionatului European de fotbal este de ordinul de mărime al zecilor de milioane de euro, printre proiectele companiei de investiții a statului, care – de altfel, nu este sigură pe numărul proiectelor sale și nici pe termenele lor:

„La aceste moment, la nivelul CNI există contractate și aflate efectiv în execuție aproximativ 300 de obiective de investiții. dintre acestea, aproximativ 150 ar avea termen contractual de finalizare anul 2020”, spune compania într-un răspuns la solicitările cursdeguvernare.ro.

(Descărcați AICI răspunsul CNI la întrebările cursdeguvernare.ro)

Și CNI și CNAIR au grijă să spună respectă rigorile impuse de ordonanțele militare. Contractorii CNAIR spun că lucrul continuă normal, dar invocă în videoconferințe distanțarea socială, iar CNI a dispus „măsuri speciale privind flexibilizarea programului de lucru, precum începerea programului decalat”.

Stadiul proiectelor este dependent de vechiul haos organizatoric

Procedurile pentru nenumărate loturi și subsecțiuni de autostradă sunt întârziate, suspendate sau chiar anulate din cauza numeroaselor inadvertențe ale proiectelor cu realitatea din teren sau cu normele în vigoare.

(Descărcați AICI  raportul CNAIR privind  Stadiul proiectelor în derulare)

Chiar și în cazul reușitei începerii lucrărilor la A1 Sibiu-Pitești, pe secțiunea citată mai sus, „evident, avem în continuare probleme birocratice, una stringentă fiind scoaterea din circuitul forestier a suprafețelor de pădure de pe lot”, remarcă Pro Infrastructura.

Mult dorita autostradă care să traverseze Carpaţii are deja o „istorie nefastă (…) Primul studiu de fezabilitate din 2008 a fost aspru criticat de specialiștii Comisiei Europene, în special pentru volumul extrem de redus de investigații de teren în zonele dificile de munte. Revizuirea studiului a fost contractată în 2015, însă s-a reziliat în 2017, fiind predată documentația doar pentru secțiunile ușoare (1 și 5)”.

La capitolul „Autostrăzi în pregătire – Obiective pentru care este in curs de elaborare documentatia de atribuire/ licitații lansate”, CNAIR postează estimări privind atribuirea contractelor care se opresc în 2018 (sic!) şi, pentru sectoarele dificile din A1 Sibiu – Piteşti, de pildă, se spune „documentaţie în curs de rectificare conform noilor condiţii de contract publicate în HG 1 / 2018”.

Mai mult, CNAIR ar încerca să scoată la licitaţie proiectarea şi execuţia la secţiunea 3 Cornetu-Tigveni fără revizuirea studiului de fezabilitate şi a studiilor geotehnice potrivit informaţiilor culese de 130km.ro.

Probleme similare se întâlnesc la toate autostrăzile la care procedurile au debutat. Exemple:

  • La autostrada de Centură Bucureşti este înregistrată oficial „Lipsa servicii de Consultanţă şi Verificatori de proiect” pe două loturi afarente Centurii Sud şi pe unul aferent Centurii Nord, ca şi nerealizarea exproprierilor, potrivit unui raport CNAIR datat „martie 2020”.
    • Reţeta procedurilor lente spune că atribuirea contractului de supervizare este estimată pentru iunie 2020, după ce deschiderea ofertelor a fost făcută în 2 octombrie 2019.
  • La A1, lotul Lugoj – Deva s-a deschis circulația pe lotul 3, cu restricții de viteză de 80 km/oră și de tonaj de 7,5 tone, potrivit 130km.ro
  • La A3, sectorul Iernut – Chețani, care era pe cale să devină un alt „muzeu” (finalizat și rămas închis) ar putea fi deschis, potrivit promisiunilor constructorului sectorului vecin, Chețani – Câmpia Turzii, că va finaliza nodul rutier de la Chețani până la sfârșitul lunii august, potrivit celei mai recente videoconferințe promoționale a CNAIR.
    • „Încă o autostradă „muzeu”, după vestitele exemple din ultimii ani (loturile 3 din A10 Sebeș-Turda și A1 Lugoj-Deva sau A3 Gilău-Nădășelu)”, punctează Pro Infrastructura.
  • La A3, două loturi din sectorul Suplacu de Barcăi – Biharia sunt blocate pentru că, într-un caz proedura a fost anulată și trebuie reluată licitația cu o nouă documentație, iar în celălalt rezultatul procedurii a fost contestat în instanță, iar un recurs ar fi trebuit să se judece în martie, potrivit raportului CNAIR.
    • „Aproape toate contestațiile din licitațiile marilor proiecte de infrastructură de transport derivă din documentațiile mediocre sau dezastruoase puse la dispoziție de statul român și din modul defectuos prin care marii beneficiari, în special CNAIR, se ocupă de aceste proceduri”, spune Pro Infrastructura.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: