fbpx Modifică Setările

Chestiunea

De ce doar 34%: Situația absorbției fondurilor europene, după 6 ani și jumătate din exercițiul 2014-2020

Potrivit datelor oficiale, la 1 iunie 2020 (cele mai noi date disponibile pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene), rata generală de absorbție efectivă a Fondurilor europene… Mai mult

04.08.2020

Analiză

Ce și cât înseamnă, de fapt, majorarea cu 10% a punctului de pensie

Creșterea de 10% a punctului de pensie începând cu luna septembrie de la 1.265 lei la 1.391 lei ar echivala la nivel bugetar cu o… Mai mult

03.08.2020

La obiect

Cea mai mare economia a lumii a intrat oficial în recesiune. Scădere de 32,9% de PIB în trimestrul al doilea din 2020

Economia americană a înregistrat cel mai abrupt declin trimestrial de la cel de-Al Doilea Război Mondiale încoace, de la lansarea acestui set de date. Nici… Mai mult

30.07.2020

La obiect

Stadiul celor 85 de proiecte fazate de România pentru a nu pierde finanțarea europeană

România mai are trei ani și jumătate la dispoziție pentru a finaliza cele 85 de proiecte fazate din fonduri europene, aferente exercițiului bugetar 2014-2020, valoarea… Mai mult

29.07.2020

Investițiile publice în infrastructură băltesc în același haos organizatoric

de Adrian N Ionescu , 15.4.2020

Deși proiecte de  investiții publice de multe miliarde de euro își așteaptă startul, nu a fost lansată nici o licitaţie în ultimele săptămâni,  pentru atribuirea de contracte de execuţie sau de efectuare a studiilor tehnice /de fezabilitate, necesare investițiilor publice prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sau prin Compania Naţională de Investiţii (CNI) – potrivit datelor disponibile şi răspunsurilor la întrebările cursdeguvernare.ro.

Ambele companii ar trebui să fie vârfurile de lance ale campaniei statului de relansare a economiei prin investiții publice. Formal, reprezentanții lor declară că înțeleg importanța construcțiilor „ca motor al economiei”, dar companiile își desfășoară activitatea greoi.

Nici nu mai poate fi vorba de accelerarea procedurilor: CNI spune că „se depun toate eforturile astfel încât acestea să nu fie întârziate din motive imputabile nouă” și că termenele contractuale nu pot fi încălcate, iar CNAIR încă nu a răspuns la această problemă.

Activitatea a fost adaptată la restricțiile pandemiei, astfel încât, de pildă, CNI a „sistat recepțiile la terminarea lucrărilor pe toată durata stării de urgență”, invocând „prevederile ordonanțelor militare și protecția propriilor angajați ”.

Succese la zi

CNAIR vorbeşte de începerea lucrărilor la prima (şi cea mai uşoară) secţiune a autostrăzii Sibiu-Piteşti, de pildă, dar nu o poate face şi pentru celelalte secţiuni.

Dar „licitațiile pentru tronsoanele 4 și 5 (Tigveni-Curtea de Argeș, 10 km și Curtea de Argeș-Pitești, 30 km) lansate în martie 2019, respectiv iulie 2017, sunt încă nefinalizate. Sectoarele cele mai dificile, de munte (Boița-Cornetu, 31 km și Cornetu-Tigveni, 38 km) sunt în aer, neavând minimul de investigații de teren necesare”, potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură.

De asemenea, CNAIR se laudă cu primii 7 kilometri asfaltaţi din autostrada A7, care traversează Moldova de la Nord la Sud, dar de fapt, porțiunea vizată va fi noua centură a Bacăului.

CNI anunţă că încep lucrările la Cazinoul Constanţa, de pildă și își propune să păstreze „cel puțin media ultimilor șase ani” de 70 de obiective „finalizate și predate către beneficiari” anual, dar puține dintre proiecte sunt mai mari de 10 milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul său.

Doar costul modernizării celor câteva stadioane (incluse sau nu în circuitul Campionatului European de fotbal este de ordinul de mărime al zecilor de milioane de euro, printre proiectele companiei de investiții a statului, care – de altfel, nu este sigură pe numărul proiectelor sale și nici pe termenele lor:

„La aceste moment, la nivelul CNI există contractate și aflate efectiv în execuție aproximativ 300 de obiective de investiții. dintre acestea, aproximativ 150 ar avea termen contractual de finalizare anul 2020”, spune compania într-un răspuns la solicitările cursdeguvernare.ro.

(Descărcați AICI răspunsul CNI la întrebările cursdeguvernare.ro)

Și CNI și CNAIR au grijă să spună respectă rigorile impuse de ordonanțele militare. Contractorii CNAIR spun că lucrul continuă normal, dar invocă în videoconferințe distanțarea socială, iar CNI a dispus „măsuri speciale privind flexibilizarea programului de lucru, precum începerea programului decalat”.

Stadiul proiectelor este dependent de vechiul haos organizatoric

Procedurile pentru nenumărate loturi și subsecțiuni de autostradă sunt întârziate, suspendate sau chiar anulate din cauza numeroaselor inadvertențe ale proiectelor cu realitatea din teren sau cu normele în vigoare.

(Descărcați AICI  raportul CNAIR privind  Stadiul proiectelor în derulare)

Chiar și în cazul reușitei începerii lucrărilor la A1 Sibiu-Pitești, pe secțiunea citată mai sus, „evident, avem în continuare probleme birocratice, una stringentă fiind scoaterea din circuitul forestier a suprafețelor de pădure de pe lot”, remarcă Pro Infrastructura.

Mult dorita autostradă care să traverseze Carpaţii are deja o „istorie nefastă (…) Primul studiu de fezabilitate din 2008 a fost aspru criticat de specialiștii Comisiei Europene, în special pentru volumul extrem de redus de investigații de teren în zonele dificile de munte. Revizuirea studiului a fost contractată în 2015, însă s-a reziliat în 2017, fiind predată documentația doar pentru secțiunile ușoare (1 și 5)”.

La capitolul „Autostrăzi în pregătire – Obiective pentru care este in curs de elaborare documentatia de atribuire/ licitații lansate”, CNAIR postează estimări privind atribuirea contractelor care se opresc în 2018 (sic!) şi, pentru sectoarele dificile din A1 Sibiu – Piteşti, de pildă, se spune „documentaţie în curs de rectificare conform noilor condiţii de contract publicate în HG 1 / 2018”.

Mai mult, CNAIR ar încerca să scoată la licitaţie proiectarea şi execuţia la secţiunea 3 Cornetu-Tigveni fără revizuirea studiului de fezabilitate şi a studiilor geotehnice potrivit informaţiilor culese de 130km.ro.

Probleme similare se întâlnesc la toate autostrăzile la care procedurile au debutat. Exemple:

  • La autostrada de Centură Bucureşti este înregistrată oficial „Lipsa servicii de Consultanţă şi Verificatori de proiect” pe două loturi afarente Centurii Sud şi pe unul aferent Centurii Nord, ca şi nerealizarea exproprierilor, potrivit unui raport CNAIR datat „martie 2020”.
    • Reţeta procedurilor lente spune că atribuirea contractului de supervizare este estimată pentru iunie 2020, după ce deschiderea ofertelor a fost făcută în 2 octombrie 2019.
  • La A1, lotul Lugoj – Deva s-a deschis circulația pe lotul 3, cu restricții de viteză de 80 km/oră și de tonaj de 7,5 tone, potrivit 130km.ro
  • La A3, sectorul Iernut – Chețani, care era pe cale să devină un alt „muzeu” (finalizat și rămas închis) ar putea fi deschis, potrivit promisiunilor constructorului sectorului vecin, Chețani – Câmpia Turzii, că va finaliza nodul rutier de la Chețani până la sfârșitul lunii august, potrivit celei mai recente videoconferințe promoționale a CNAIR.
    • „Încă o autostradă “muzeu”, după vestitele exemple din ultimii ani (loturile 3 din A10 Sebeș-Turda și A1 Lugoj-Deva sau A3 Gilău-Nădășelu)”, punctează Pro Infrastructura.
  • La A3, două loturi din sectorul Suplacu de Barcăi – Biharia sunt blocate pentru că, într-un caz proedura a fost anulată și trebuie reluată licitația cu o nouă documentație, iar în celălalt rezultatul procedurii a fost contestat în instanță, iar un recurs ar fi trebuit să se judece în martie, potrivit raportului CNAIR.
    • „Aproape toate contestațiile din licitațiile marilor proiecte de infrastructură de transport derivă din documentațiile mediocre sau dezastruoase puse la dispoziție de statul român și din modul defectuos prin care marii beneficiari, în special CNAIR, se ocupă de aceste proceduri”, spune Pro Infrastructura.

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.4.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Ambasadorul SUA: Am cerut Parlamentului să acţioneze pentru combaterea traficului de persoane. Răspunsul lui Marcel Ciolacu este dezamăgitor

Vladimir Ionescu

Ambasadorul SUA la Bucureşti, Adrian Zuckerman (foto), a declarat vineri că a solicitat Parlamentului României să înăsprească legislaţia împotriva traficului de persoane. Legile românești în… Mai mult

Stiri

275 de milioane de lei pentru modernizarea a zece avioane MApN, contract semnat de Avioane Craiova

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, şi cel al Economiei, Virgil Popescu, au participat, vineri, la Avioane Craiova, la semnarea unui contract în valoare… Mai mult

Europa

Slovenia, al șaselea stat UE care semnează cu SUA un memorandum 5G

Iulian Soare

Secretarul de stat american Mike Pompeo şi ministrul de externe sloven Anze Logar au semnat joi o declaraţie ”despre securitatea reţelei 5G” și protejarea spaţiului… Mai mult

Stiri

Lituania va impune sancțiuni Belarus, cu sau fără susținerea UE

Iulian Soare

Lituania intenționează să impună sancțiuni Belarusului după acțiunile violente ale poliției contra protestatarilor care acuză autoritățile de fraudă electorală. „În primul rând, vrem să formăm… Mai mult

Stiri

Guvernul american acuză Universitatea Yale că discriminează candidații albi și asiatici

Iulian Soare

Departamentul american al Justiției a acuzat joi prestigioasa universitate Yale că încalcă drepturile civice practicând o discriminare împotriva candidaților albi și asiatici, anunță Daily Mail.… Mai mult

Stiri

MAE rus amenință România din cauza noilor relocări de trupe americane: Cântăriți minuțios riscurile și gândiți serios la consecinţe

Iulian Soare

Purtătoarea de cuvânt a Ministerului de Externe al Rusiei, Maria Zaharova (foto), a criticat în briefingul de presă de joi planurile SUA privind desfăşurarea inclusiv… Mai mult

Stiri

Alpha Bank România lansează aplicația Alpha Pay Online pentru plăți online mai sigure și mai simple

Vladimir Ionescu

Alpha Bank România a lansat noua aplicație Alpha Pay Online, cu ajutorul căreia plățile online efectuate la comercianții înrolați în 3DSecure vor deveni mai simple… Mai mult