Premierul Marcel Ciolacu s-a întâlnit vineri cu premierul maghiar Viktor Orban, ocazie cu care a discutat despre aderarea României la spațiul Schengen și cu frontierele terestre. În plus, premierul Ciolacu spune că s-a convenit și realizarea unui proiect strategic – o legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București.
La întâlnirea dintre premierul Marcel Ciolacu și Viktor Orban, care a avut loc vineri dimineața la Vila Lac, a participat și liderul UDMR Kelemen Hunor, potrivit informațiilor publicate de premier pe pagina de Facebook.
„Am convenit să începem studiile de fezabilitate privind realizarea unui proiect fanion la nivel bilateral – legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, un proiect strategic, de interes regional, cu impact la nivelul rețelelor feroviare din regiunea Europei Centrale.
Ungaria deține Președinția Consiliului UE în acest semestru, iar, în această calitate, România se bazează pe acțiunea onestă a Ungariei pentru consolidarea Agendei strategice europene. Totodată, i-am mulțumit Prim-ministrului Viktor Orban pentru susținerea fără echivoc a aderării României la spațiul Schengen și cu frontierele terestre”, anunță Marcel Ciolacu.
Legătura feroviară Budapesta–București, temă recurentă în discuțiile Ciolacu – Orban
Subiectul liniei ferrate de mare viteză a mai fost discutat de prmierii Ciolacu și Oban exact în urmă cu un an, tot într-o întâlnire privată cu ocazia participării premierului maghiar la școala de vară de la Băile Tușnad.
(Citește și: ”Marcel Ciolacu, prânz privat cu Viktor Orban la București”)
În iulie 2023, Marcel Ciolacu lua prânzul cu Viktor Orban înainte ca acesta să meargă la Băile Tușnad. ”Cei doi premieri au discutat despre inițierea unui proiect comun de infrastructură care să aibă un impact economic semnificativ pentru ambele țări”, transmitea guvernul după întâlnire.
Proiectul de infrastructură menționat în comunicat este cel al unei legături feroviare de mare viteză Budapesta – București, care nu a avansat după discuțiile din 2023.
Legătura feroviară Budapesta–București, restanța României din TEN-T
Comisia Europeană a cerut în 2021 ca liniile feroviare majore de pasageri aflate pe rețeaua TEN-T ( pe care trenurile ar trebui să circule cu minim 160 km/h) să fie finalizate.
TEN-T este o rețea de transport feroviar, căi navigabile interioare, rute maritime pe distanțe scurte și drumuri la nivelul UE. Conectează 424 de orașe mari cu porturi, aeroporturi și terminale feroviare. Un astfel de traseu traversează și România, deocamdată pe hârtie: linia de mare viteză București-Budapesta.
(Citește și: ”Interviu Marian-Jean Marinescu / „Rail Capacity” – sau cum se chinuie Uniunea Europeană să-și interoperabilizeze rețeaua de cale ferată. Unde e România pe harta Rail”)
***