miercuri

14 august, 2024

18 aprilie, 2022

Inflația tot mai mare și incertitudinile legate de tensiunile geopolitice au dublat creșterea afacerilor din comerțul angro în 3 ani. Ritmul creșterii cifrei de afaceri din comerţul angro în primele două luni din 2022 s-a majorat de mai mult de două ori în comparație cu creșterea din primele două luni din 2019. Creșterile se raportează la aceleași perioade din anii anteriori.

Afacerile din comerțul cu ridicata au crescut cu 25,6%, în perioada 1 ianuarie -28 februarie 2022 faţă de perioada similară din 2021, dar crescuseră cu numai 10,5% în primele două luni din 2019 față de ianuarie – februarie 2018, conform datelor în serie ajustată sezonier în termeni nominali, anunţate luni Institutul Naţional de Statistică (INS).

Anul 2019 nu a fost marcat nici de pandemie nici de război și poate fi considerat ultimul an normal – cel puțin până când normalitatea va fi redefinită.


Atunci, ca și acum, cea mai bănoasă afacere s-a dovedit comerțul de animale vii și produse agricole brute. Pe acest segment creșterea a fost mai mult decât triplă în seriile ajustate sezonier: peste 70% în primele două luni din 2022, față de aproape 27% în aceeași perioadă din 2019.

Cea mai mare afacere: comerțul de animale vii și produse agricole brute

În  2022, a contat cel mai mult creşterea cifrei de afaceri din comerțul angro produselor agricole brute şi al animalelor vii (+56,9% în serie brută și 70% în serie ajustată), urmată de cea:

  • din activităţile de intermediere în comerţul cu ridicata (+52,9% și 50,2%),
  • a comerţului cu ridicata specializat al altor produse (+52,8% și 49,3%),
  • a comerţului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (+24,9% și 25,7%),
  • a comerţului cu ridicata nespecializat (+21,9% și 22,8%),
  • a comerţului cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri (+12,6% și 17,3%),
  • a comerţului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor şi al tutunului (+8,4% și 11,8%) şi
  • a comerţului cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii (+1,9% și 2,9%).

Este remarcabil faptul că, în acest clasament, afacerile comerciale angro cu alimente nu au fost cele mai bănoase, desi consumatorii finali au fost cei mai afectați. În România.

Cât privește comerțul angro cu cereale, de pildă, sau cu animale vii are o component externă mai puternică decât cea internă.


Sunt de asemenea relevante, pentru sporul indus de inflație în anii pandemiei, creșterile pe sectoare mult mai mici din primele două luni ale anului 2019 în comparație cu cele din 2022 față de aceeași perioadă din anii anteriori.

În februarie 2022 față de februarie 2021, comerțul cu animalele vii a cedat întâietatea intermedierilor

Cifra de afaceri din comerțul angro (fără cel auto-moto) a crescut februarie / februarie 2022 cu 29% în serie brută și cu 26,2% în serie ajustată. Creșterile din 2019 au fost de 14,5%, respoectiv 12,9%.

Față de luna precedentă, creșterea a fost de 12,1%, respectiv cu 2,3% în seria ajustată pe primele două luni din 2022 și, respectiv, de 13,8% și 2,6%, în aceeași perioadă din 2019.

În februarie 2022 față de februarie 2021 cifra de afaceri din comerţul cu ridicata a crescut, în serie brută în termeni nominali, pe ansamblu, cu 29,0%, datorită creşterii cifrei de afaceri din:

  • activităţile de intermediere în comerţul cu ridicata (+54,9%),
  • comerţul cu ridicata specializat al altor produse (+53,7%),
  • comerţul cu ridicata al produselor agricole brute şi al animalelor vii (+41,1%),
  • comerţul cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (+26,7%),
  • comerţul cu ridicata nespecializat (+20,9%),
  • comerţul cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri (+12,9%) şi
  • comerţul cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor şi al tutunului (+10,3%).
  • Comerţul cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii a scăzut cu 3,8%.

Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna februarie 2022, comparativ cu luna februarie 2021, a crescut, în termeni nominali, pe ansamblu, cu 26,2%.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: