fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Martie 2020: Salarii majorate, inflația stabilă, dar avansul puterii de cumpărare a coborât la cel mai mic nivel din ultimii doi ani

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna martie 2020 a fost de 5.386 lei, cu 143 de lei sau 2,7% mai… Mai mult

12.05.2020

Analiză

Cele mai recente date definitive privind PIB-ul pe regiuni în România. Implicații pentru adoptarea euro

România figurează ca PIB/locuitor exprimat în euro la nivelul de doar 35% din media UE27, potrivit datelor prelucrate post-Brexit și publicate recent de Eurostat pentru… Mai mult

11.05.2020

Analiză

Deficitul comercial a crescut cu peste 50% în martie – acoperirea importurilor cu exporturi a coborât sub nivelul din 2010

Deficitul comercial pe luna martie 2020 a fost de 1,85 miliarde euro, cu peste 50% mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

11.05.2020

La obiect

Eurostat: Economia României, pe locul 13 în UE. Am depăşit Grecia, Portugalia și Cehia

Economia României se situează pe locul 13 în UE şi reprezintă 1,6% din economia Uniunii, conform datelor publicate de Eurostat pentru anul 2019 privitor la… Mai mult

08.05.2020

Inflaţia logistică: Cum se pierde în drumul spre raft ceea ce câştigăm la producţie

de Marin Pana 15.3.2012

Între fabrică şi raft, produsul nu se mută instant. El trebuie ambalat, condiţionat, încărcat, transportat, descărcat, păstrat, aşezat etc. Toate acestea costă, şi costă mai mult la noi decât în alte ţări. Ceea ce explică în bună parte nivelul mai ridicat al preţurilor la anumite produse.

Concentrarea dezbaterilor referitoare la inflaţie aproape exclusiv asupra producţiei, cu costuri de materii prime, muncă şi utilaje, şi desfacerii, cu reclamă, concurenţă etc., eludează un factor foarte important ca pondere în preţ, factor care poate face diferenţa între “ieftin” şi “scump”.

Explicaţia primară pentru pentru aceste costuri ridicate o constituie infrastructură slabă. Statele occidentale au o o infrastructura mult mai performantă decât cea de la noi. Nu doar autostrăzi, dar şi căi ferate, porturi maritime şi interioare portuara, rutiera, cat si coridoarele logistice de interior, porturi interioare cu instalaţii performante.

La problemele de infrastructură se adaugă numărul mare de intermediari care se interpune între compania producătoare şi raftul magazinului. Majoritatea producătorilor şi importatorilor care operează în România apeleaza la distribuitori, care, la rândul lor, folosesc alţi intermediari pentru trimiterea produselor in magazine, ceea ce duce la creşterea preţurilor la consumator.

Dublu faţă de Occident

Per total, rezultatul este că nivelul mediu al costurilor logistice în preţul produselor din România este în jur de 10%, comparativ cu 5% în Occident.

Soluţiile se cunosc, dar nu sunt aplicate corespunzător. Ele sunt reducerea numărului de intermediari şi externalizarii activităţii de transport şi logistică.

Externalizarea serviciilor de logistică a adus în Marea Britanie o reducere a costurilor pe produs de la 7,5% din cifra de afaceri la circa 2,5%. Aplicarea metodelor performante de logistică permite, totodată, reducerea nivelului de stocuri cu 30-40% şi timpul de circulaţie a producţiei cu 25-40%.

Dar pentru aceasta, sunt necesare investiţii în parcuri auto cat şi în softuri logistice, o organizare mult mai performantă a livrărilor. Activităţi ce pot fi desfăşurate mult mai eficient de firme specializate decât de fiecare firmă pe cont propriu. În SUA, se spune că fiecare dolar investit în perfecţionarea sistemului logistic aduce o sută de dolari în plus la cifra de afaceri.

Ori, cele mai multe companii producătoare sau importatoare din România se ocupa singure de logistică. Mai puţin de 10% din firmele de pe piaţa românească şi-au externalizat activitatea de logistică, comparativ cu 80% în Franţa. De aici rezultă un dezavantaj net, dar şi o oportunitate strategică pentru diminuarea treptată a costurilor, implicit a preţurilor la raft şi a inflaţiei.

Dată fiind şi poziţia geografică strategică a ţării, dezvoltarea infrastructurii şi implementarea unor politici favorabile în domeniul logisticii ar putea amplifica semnificativ creşterea economică a României, reducând simultan preţurile şi, ajutând consistent, procesul de dezinflaţie.

Un exemplu simplu: apa minerală

Cel mai bun exemplu de produs de costuri logistice majore îl reprezintă apa minerală. Mai puţin de 2% din preţul de raft, situat la peste 2 lei este dat de preţul la îmbuteliere. Cel mai mult costă ambalarea şi transportul. Cu sticla de plastic PET la un preţ de 0,3-0,4 lei şi costul transportului la un nivel similar.

În plus, apa minerală are prostul obicei de a îngheţa iarna, cu riscul de a expanda şi a strica ambalajul, şi de a fi afectată de statul în soare vara, după care nu ar mai trebui consumată din motive de sănătate. Motiv pentru care foarte important să fie transportată, manipulată şi depozitată cu mai multă grijă decât s-ar părea la prima vedere.

Nu întâmplător, producătorii de top mondiali care au cumpărat şi licenţe de exploatare de apă minerală în România reuşesc, prin logistica ceva mai performantă, să ofere şi preţuri mai reduse la produsele pe care le oferă consumatorilor.

***

Potrivit definiţiei academice, logistica reprezintă procesul de gestionare strategică a achiziţionării, deplasării şi depozitării materialelor, semifabricatelor şi produselor finite ( alături de fluxurile informaţionale corespunzătoare acestor procese ) în interiorul firmei şi al canalelor de marketing, cu scopul satisfacerii comenzilor cu cele mai mici costuri pentru firmă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.3.2012

Un raspuns

  1. economity.com
    20.3.2012, 10:35 pm

    Inflaţia logistică: Cum se pierde în drumul spre raft ceea ce câştigăm la producţie » CursDeGuvernare.ro…

    Între fabrică şi raft, produsul nu se mută instant. El trebuie ambalat, condiţionat, încărcat, transportat, descărcat, păstrat, aşezat etc. Toate acestea costă, şi costă mai mult la noi decât în alte ţări. Ceea ce explică …

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministrul Finanțelor: Rezistență la reformă a apartului public, ea poate fi depășită doar de informatizare

Razvan Diaconu

Reformarea sectorului public este foarte dificil de făcut pentru că „acesta ştie foarte bine să folosească legislaţia pentru a se acoperi” și „informatizare este singurul… Mai mult

Stiri

ANRE a avizat 35 de proiecte depuse primării în Programul Termoficare

Adrian N Ionescu

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a emis, până în prezent, 35 de avize pentru proiecte depuse în cadrul Programului Termoficare, cu o… Mai mult

Stiri

Peste 8 milioane de bolnavi cronici, acces redus la medicația zilnică – Patronatul Producătorilor Români de Medicamente

Vladimir Ionescu

Pandemia Covid a generat o evoluție atipică a consumului de medicamente din România, cu achiziții de panică a unor produse, pe de o parte, și… Mai mult

Europa

Volkswagen, obligată să plătească compensații cetățenilor germani în scandalul Dieselgate

Iulian Soare

O curte federală a decis luni că Volkswagen trebuie să plătească compensații celor care au cumpărat autoturisme echipate cu motoare care manipulau emisiile de carbon.… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Din acest an, aranjamentele fiscale trebuie declarate la ANAF. Formularul de raportare, oficializat

AVOCATNET

Din iulie 2020, tranzacțiile prin care firmele își optimizează taxele trebuie raportate la Fisc. Obligația a fost introdusă prin OUG nr. 5/2020, cea care transpune,… Mai mult

Stiri

”La bal, sau la spital?” – Nu mai există cale de mijloc. CRONICILE Curs de Guvernare nr. 94 – Sumarul

Redacţia

Înaintea detaliilor privind conținutul numărului 94 al CRONICILOR, câteva caracteristici ale celei mai înalte publicații din România – cu un concept neobișnuit, cu o expertiză… Mai mult

Stiri

Conpet face un pas către producţia de electricitate ”verde”

Adrian N Ionescu

Transportatorul de ţiţei şi produse derivate prin conducte Conpet Ploieşti (COTE) îşi propune să investească 3 milioane de lei în construcţia de parcuri fotovoltaice pentru… Mai mult