joi

28 martie, 2024

1 septembrie, 2022

Noul an școlar începe luni, 5 septembrie, cu o structură modificată radical față de anii anteriori și cu schimbări fundamentale de concept: tezele sunt înlocuite cu ”evaluări” – organizate la început și la final de an școlar, elevii primesc o singură medie pe tot parcursul anului (efect al faptului că trimestrele au fost înlocuite cu 5 module de învățare), elevii nu vor mai primi note la Educație fizică, Muzică și Educație plastică, ci calificative.

Pentru școala românească urmează însă și alte modificări – guvernul urmează să aprobe noile proiecte de legi ale educației, care au fost în consultare publică pentru 35 de zile, între 13 iulie și 17 august. E drept, modificărie, și acestea ample, nu se vor aplica începând cu acest an școlar.

Acest an școlar, însă, va aduce următoarele noutăți:

O nouă structură a anului școlar


Noua structură de învățare a anului școlar 2022 – 2023 arată astfel:

  • Primul modul de învățare începe în 5 septembrie
  • Vacanță între 24-30 octombrie
  • Modulul 2 de învățare începe la 1 noiembrie
  • Vacanță între 23 decembrie – 8 ianuarie
  • Modul 3 de învățare: din 9 ianuarie, până în februarie
  • A treia vacanță, o săptămână în februarie, săptămâna exactă fiind decisă de inspectoratul școlar
  • Al patrulea modul de învățare până pe 7 aprilie
  • Vacanță în perioada 8-23 aprilie
  • Ultimul modul de învățare: din 24 aprilie, până pe 16 iunie
  • Vacanță de vară până în prima zi de luni din septembrie

Pe lângă săptămâna denumită ”Școala altfel”, în structura anului școlar va fi introdusă și ”Săptămâna verde”. Aceasta ar urma să fie organizată în modulele 4 și 5 de învățare, perioadele urmând să fie stabilite de fiecare școală.

Modificări în sistemul de evaluare a elevului

Regulamentul de funcționare și organizare a școlilor, aprobat în luna iulie de către Ministerul Educației, conține și alte modificări importante:

  • Tezele sunt înlocuite de evaluări standardizate
  • La fiecare disciplină de studiu, elevilor le va fi încheiată o singură medie pe tot parcursul anului școlar.
  • Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic
  • Numărul de calificative/note va fi corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învăţământ – de regulă, o notă la un număr de 25 de ore.
  • Numărul minim de calificative/ note acordate elevului la un modul este de două
  • Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin un calificativ/o notă în plus faţă de ceilalți elevi, ultimul calificativ/ultima notă fiind acordat/ă, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar

Modul de evaluare se stabilește în funcţie de vârstă şi de specificul fiecărei discipline. Tipuri de evaluare acceptate:

  • evaluări orale
  • teste, lucrări scrise
  • experimente şi activități practice
  • referate
  • proiecte
  • probe practice
  • alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei /inspectoratele şcolare

Planuri individuale de învățare, fără exmatriculare

Același Regulament de funcționare și organizare a școlilor prevede că elevii vor beneficia pe parcursul anului școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare.


Aceste planuri individuale se realizează în urma evaluărilor și după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic. Planul trebuie folosit, în funcție de elev, pentru învățare remedială, pentru consolidarea cunoștințelor și pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare.

Din regulament au fost eliminate dispozițiile referitoare la exmatricularea elevilor. Măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal (care nu are caracter obligatoriu).

În învăţământul primar o clasă va cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22. În situații excepționale, grupele de la grădiniță și clasele de elevi de la școală “pot funcționa peste efectivul maxim, cu cel mult 2 preșcolari/elevi peste numărul maxim”.

Cea mai modificată lege din România

Modificări suplimentare la legea învățământului preuniversitar urmează să fie adoptate în toamnă, după ce guvernul va adopta iar Parlamentul va aproba legile de implementare a proiectului prezidențial ”România educată”.

Legea educației (nr.1 din 5 ianuarie 2011) este cel mai modificat act normativ dintre toate cele existente în repertoriul legislativ. Consiliul Legislativ a contabilizat 112 modificări operate asupra acestei legi pe parcursul a 12 ani.

Cele mai multe modificări – 19 – au fost operate îm anul 2020, cele mai puține – 2 – au fost operate chiar în anul în care Legea educației a intrat în vigoare (2011).

Anul acesta au fost operate deja 6 modificări la Legea educației.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: