Transformarea OPCOM într-un operator de administrare unic a piețelor centralizate angro de gaze naturale și energie electrică, așa cum își dorește majoritatea parlamentară actuală, ar fi o greșeală, fără legătură cu bunele practici europene și fără a ține cont de interesele directe ale buzunarelor românilor – scrie INACO, într-o analiză dată publicității printr-un comunicat luni seară.
O modificare importantă de lege este pe turnantă la votul parlamentarilor, având în vedere termenul de 15 septembrie 2017 al raportului final (după retrimiterea sa din plen către Comisia de industrii la sfârșitul sesiunii parlamentare anterioare, http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=16158).
Este vorba despre proiectul de lege Plx 110/2017 pentru adoptarea OUG nr. 64/2016 care completează Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Ordonanța era necesară din cauza unui infringement al UE pe care România îl avea de gestionat în urma legislației defectuos croită.
Potrivit Andrei Paul, președinta INACO, problema este că în legea de adoptare a acestei ordonanțe s-au strecurat intenționat amendamente periculoase care își propun deformarea pieței gazului în România, în sensul construcției unui monopol ușor politizabil și care va distruge actuala concurență.
”Ceea ce mă uimește este că nimeni nu a semnalat public minciunile din argumentarea celui mai periculos amendament din cele 20 de amendamente admise la proiectul de lege Plx 110/2017, care ar duce la legiferarea primei monopolizări a unui domeniu de activitate din România care este în prezent deschis concurenței – în prezent cu doi operatori licențiați de către ANRE: BRM – Bursa Română de Mărfuri, cu capital majoritar privat și OPCOM – Transelectrica, cu capital majoritar de stat.” – spune Andreea Paul. Așadar, amendamentul cu pricina spune:
”La articolul 119 punctul 3, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«e) administrare a piețelor centralizate angro – se realizează de către Operatorul Pieței de Energie Electrică și Gaze Naturale „OPCOM” – S.A., denumit în continuare „OPCOM”, în calitate de operator al pieţelor centralizate angro de gaze naturale, conform reglementărilor ANRE.”
În cazul în care care se votează acest amendament, tranzacțiile derulate la BRM (67% din totalul pieței de gaze naturale) vor fi de fapt naționalizate.
În argumentarea acestui amendament, inițiatorul legii susține în raportul oficial adresat către Biroul Camerei Deputaților din data de 20 iunie 2017 că ”situații identice cu burse unice se pot întâlni în Germania, Marea Britanie, Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Olanda, Polonia, Ungaria etc. privind operatorul unic pentru bursă – sursa http://www.efet.org/EnergyMarkets/VTP_assessment”.
În realitate, dincolo de faptul că linkul indicat de legiuitor nu deschide niciun fond (încercați și dumneavoastră!), în țările invocate funcționează simultan și nu li s-a interzis să existe mai mulți operatori de piețe.
Din contră, majoritatea covârșitoare a țărilor europene au mai mulți operatori de piață, unele având mai multe puncte virtuale de tranzacționare (PVT-uri – două sau trei). Concret, Franța are 7 Operatori de Piață, din care 3 PVT-uri. Germania are 7 Operatori de Piață, din care 2 PVT-uri. Anglia are 7 Operatori de Piață din care 1 PVT. Spania are 5 Operatori de Piață din care 2 PVT. Olanda are 5 Operatori de Piață din care 1 PVT, etc.
Think-tank-ul INACO – Inițiativa pentru Competitivitate solicită public stoparea dezinformării în comisiile de specialitate parlamentară, studii profesionist făcute de oportunitate și de fezabilitate la orice modificare legislativă, fundamentarea lor justă, în acord cu interesele românilor și cu buna practică dovedită europeană. Favorizarea capitalului de stat împotriva celui privat este necompetitivă și anti-concurențială, în contradicție cu practica europeană.
Experiența ne mai arată că statul este bine să-și păstreze rolul de arbitru și să nu se implice dirijist în funcționarea pieței. Dacă o face politicianist, eșecul este garantat. Competiția pentru prețurile cele mai mici, favorabile consumatorului industrial pe o piață a gazului azi liberalizată, nu trebuie închisă.
Activitatea de operator de piață nu este în nicio țară dezvoltată și democrată administrată de o societate deținută, direct sau indirect, de către stat și în nicio țară europeană nu este introdus un monopol prin lege prin atribuirea acestei activități unui singur operator de piață. Ar fi bine să nu o facă nici Parlamentul României. Dimpotrivă, aceasta este o activitate comercială derulată liber de agenți economici care au expertiză în domeniu și respectă condițiile de licențiere ale statului/arbitrului.