În scandalul trucării emisiilor la motoare diesel, Volkswagen se confruntă cu o importantă amenințare din partea consumatorilor europeni, care s-au organizat în cel mai mare grup de proprietari de automobile VW care se pregătesc să declanșeze un proces companiei.
Potrivit Financial Times, grupul este constituit de 180.000 de proprietari de modele VW care sunt echipate cu motoare cu probleme, toți cerând rambursarea totală a banilor plătiți pentru achiziția automobilelor.
Valoarea totală de returnat este de 4,5 miliarde euro, potrivit Patrick Haas of AKD, una dintre firmele de avocatură din Rotterdam care s-a angajat să reprezinte clienții hotărâți să meargă în instanță împotriva VW.
Volkswagen a recunoscut, în septembrie 2915, că a echipat peste jumătate de milion de automobile destinate pieței americane cu un software care modifică nivelul real al emisiilor poluante.
Întreg scandalul din Statele Unite a costat până în prezent compania aproximativ 24 miliarde dolari, în compensații acordate proprietarilor și oferte buy-back.
În Europa, acolo unde se pare că 9 milioane de automobile au probleme similare, VW a negat că ar fi încălcat legile și a refuzat să acorde compensații similare consumatorilor europeni.
În decembrie 2916, ministrul german al Transporturilor a aprobat o schemă de ”reparare” a automobilelor VW vândute pe întreg continentul, afirmând că, după o scurtă procedură tehnică aplicată de specialiștii VW, toate automobilele ”vor respecta toate standardele din domeniul emisiilor”.
Stuart Pearson, analist al Exane BNP Paribas, afirmă pentru FT că un eventual proces colectiv declanșat în Europa împotriva VW are puține șanse de reușită.
Grupul consumatorilor nemulțumiți de calitatea produselor VW, cel care vrea să inițieze acțiunea colectivă, a fost înființat în Olanda în octombrie 2015 și se numește ”Stichting Volkswagen Car Claim Foundation”.
Reprezentanții grupului spun că au încercat anterior, fără succes, să ajungă la o înțelegere cu reprezentanții VW.
Printre firmele de avocatură care doresc să reprezinte grupul în instanță împotriva VW se numără și Harcus Sinclair, din Marea Britanie.
Volkswagen a transmis FT un email în care anunță: ”Nu vedem nicio bază legală pentru un proces al consumatorilor- toate vehicolele afectate sunt și vor fi sigure din punct de vedere tehnic și din punct de vedere al siguranței rutiere. Ele pot fi conduse pe drumurile publice fără nicio limitare și pot fi vândute fără pierderi în ceea ce privește valoarea reziduală”.