fbpx Modifica setari cookieuri

Evenimentul

Starea de urgență: măsuri cu efect imediat, măsuri în pregătire, măsuri eventuale

Administrația Prezidențială a publicat luni decretul prin care se instituie în România, pentru o perioadă de 30 de zile (cu posibilitate de prelungire) starea de… Mai mult

16.03.2020

La obiect

T4 2019 – creşterea reală a pensiilor a fost de 11,3%, peste cea a salariilor

În ultimul trimestru al anului trecut, pensia medie lunară a fost de 1.412 de lei, cu 15,5% mai mare decât în trimestrul precedent. Creșterea anuală… Mai mult

16.03.2020

La obiect

Ianuarie 2020 – excedent pe contul curent, dar creștere cu peste 4 miliarde de euro a datoriei externe pe termen mediu și lung

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat prima lună a anului în curs cu un excedent (sezonier) de 149 milioane euro, adică -55% din… Mai mult

16.03.2020

La obiect

CIM – simulări: Cele trei evoluții posibile ale Covid-19 în România. Scenariul critic – de Paște

În scenariul optimist, vârful epidemiei de coronavirus ar putea fi atins în România în perioada 1 – 20 mai 2020, conform simulărilor realizate de Centrul… Mai mult

16.03.2020

Impactul suprataxei pe carburanți: Miză contabilă, influență asupra creșterii, comparație cu taxarea în alte țări, soluția germană

de Marin Pana 23.3.2014

Majorarea prețurilor la carburanți, pe calea accizei suplimentare, și la gaze, potrivit calendarului de apropiere de nivelurile practicate în Occident, va alimenta inflația și va afecta competivitatea produselor românești. Vă prezentăm miza bugetară, efectele asupra indicelui prețurilor de consum și pe indicele prețurilor produselor industriale și situația la pompă.

Miza contabilă

De la 1 aprilie, acciza pentru benzină va crește de la 0,36 euro/litru la 0,43 euro/litru, iar acciza la motorină se va majora și ea de la 0,33 euro/litru până la 0,40 euro/litru. Practic, valorile oficiale sunt date în euro pe tonă și cu virgulă dar am simplificat calculele pentru a prezenta simplu ce se va întâmpla de luna viitoare.

Procentual, accizele la benzina se vor majora cu 19,5%, iar cele pentru motorina vor fi mai mari cu circa 21%. În urma accizei suplimentare de șapte cenți, al cărei efect este amplificat la pompă de aplicarea în cascadă a TVA, Guvernul contează pe strângerea suplimentară la buget a unei sume de 810 milioane lei din benzină și 1.867 milioane lei din motorină, în total aproape 2,7 miliarde lei.

Raportat la PIB-ul estimat de Comisia Națională de Prognoză în acest an la 664,4 miliarde lei, asta înseamnă 0,12% din PIB la benzină și 0,28% din PIB la motorină. Adică 0,4% din PIB în total sau un spor de 1,2% din încasările totale ale bugetului general consolidat. Aceasta este miza contabilă a unei măsuri luate pentru creșterea veniturilor statului.

Influența statistică, directă și indirectă

Din pură coincidență, majorarea prețurilor la carburanți va avea un efect statistic direct exprimat tot prin 0,4% în plus, dar aplicat la indicele prețurilor de consum pentru populație. Asta la o pondere de circa 5,5% a carburanților în coșul de consum (diferența până la ponderea de 8,29% a combustibililor o constituie lemnele de foc, gazul petrolier etc.) și la un plus estimat în primă instanță de circa 40 de bani pe litru.

Pe lângă efectele directe, se vor vedea și efectele indirecte în prețul tuturor produselor care trebuie transportate către consumator ( după ponderea cheltuielilor de distribuție pentru fiecare) și în tariful aplicat pentru serviciile de transport, unde combustibilul constituie o parte importantă din cheltuielile curente.

O comparație destul de sugestivă ar fi un efect exact pe dos și cel puțin de aceeași amplitudine față de scăderea TVA la pâine, produs cu pondere similară în coșul de cosum, care a produs un efect total estimat la circa -0,6% pe inflația generală consemnată oficial. Din păcate, tot de la 1 aprilie se va aplica și majorarea prețurilor la gaze cu 2% pentru consumatorii casnici și 5% pentru cei industriali.

Respectiv alte 0,07% în plus efect direct la inflația pentru populație ( pentru care gazele naturale ocupă 3,35% din coșul de consum) și undeva la nivel de procente pentru inflația măsurată prin indicele prețurilor producției industriale. Ceea ce va anula performanța din ultimul trimestru al anului trecut, când reducerea acestui indice a amplificat rezultatele industriei până la +12,6% în termeni reali.

Or, pe lângă faptul că dă tonul în activitatea economică, industria a avut o pondere de 30% în PIB și a jucat un rol decisiv în rezultatul surpriză de 3,5% creștere consemnat cu titlu preliminar pentru anul 2013 de INS. Prețurile reduse nu au asigurat doar competitivitatea, îndeosebi la export, dar explică și discrepanța dintre valorile consemnate în volumul brut produs și rezultatul real.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Simetric, creșterea costurilor cu carburanții și gazele va crește costurile de producție, punând presiune pe prețul de livrare și pe competitivitatea ofertei. Efectele sunt greu de calculat, deoarece modificări relativ mici de prețuri pot transforma o o ofertă competitivă într-una care să nu mai fie preferată de clienți, mai ales într-un context internațional dificil.

Nu trebuie uitat nici faptul că majorarea prețurilor în industrie va acționa în sensul majorării indicelui cu care se vor ajusta rezultatele economice din 2014, așa-numitul deflator al PIB. Cu cât efectul va fi mai puternic, cu atât creșterea economică va fi mai redusă. Este și motivul pentru care introducerea de noi taxe trebuie bine cumpănită în balanța dintre protecția socială și cerințele de dezvoltare.

Efectul la pompă – comparație cu alte țări. Soluția Germaniei

Am păstrat pentru final considerațiile privind efectul la pompa de carburant. Pentru a ne poziționa în context european, am luat în calcul valorile consemnate pentru data de 21 martie 2014 de site-ul oficial al UE, energy.eu. Se poate observa că România avea deja cele mai mari prețuri la carburanți din regiune. Majorarea lor ne va plasa semnificativ peste nivelul regional.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

În aceste condiții, alimentarea cu carburant se va face ori de câte ori va fi posibil, din alte țări, ceea ce riscă să compromită rezultatul scontat pe încasările bugetare printr-o probabilă reducere a cantităților cumpărate din țară, îndeosebi în cazul transporturilor internaționale. Mai mult, motorina va deveni mai scumpă chiar decât în Germania sau Franța.

Iar asta în condițiile în care accizele percepute de aceste țări sunt cu mult mai mari decât la noi, fapt ce reclamă o analiză a compunerii prețului la carburant (vezi tabelul). Se poate observa că România și Bulgaria fac notă aparte prin adaosurile excesiv de mari în raport cu cele practicate în Ungaria, Polonia sau Cehia ( se vede ușor ”cartelarea” pe piața româno-bulgară, diferența de preț provenind aproape exclusiv din nivelul diferit al TVA).

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Totuși, tabelul ne dă și o rază de speranță. Cu majorarea de acciză de la 1 aprilie, România se va apropia de Ungaria ca nivel al accizelor. Teoretic, pentru a păstra prețurile neschimbate, sporul de șapte cenți s-ar putea compensa prin diminuarea adaosului spre nivelurile din Ungaria, Cehia, Polonia sau Franța. Sintetic, banii s-ar muta dinspre profiturile distribuitorilor (și ele taxate) spre bugetul statului.

De remarcat situația cu totul specială din Germania, care merge pe taxarea sporită a benzinei, utilizată mai mult de populație, dar unde adaosul practicat la motorină este extrem de scăzut, de aproape patru ori mai mic decât în Franța, de trei ori mai mic decât în Ungaria și de șase ori mai mic decât în România. România care, dacă ar semăna cu Polonia, ar trebui să vedem încasări mai mari la buget la un preț cu 40 de bani mai mic și nu 40 de bani mai mare. Chestiune la care merită să reflectăm.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.3.2014

5 comentarii

  1. tanase tatu
    24.3.2014, 11:17 am

    Numai la preturi si la accize sinteti in stare sa faceti comparatie cu alte state, respectiv cu Germania ? De ce nu faceti,in pararel,o comparatie si cu nivelul de trai si salariile care le au oamenii de rind, sau mai bine zis cu salariile minime pe economie, tot din aceleasi state, respectiv Germania ? Toti sintem buni la scumpiri si la majorari, la ce altceva e buna clasa politica de la noi din Romania ? Uitasem, a noastra clasa politica n-are nici un interes pentru poporul care i-a ales sa-i conduca si sa-l reprezinte peste tot in lume,se zbat doar pentru interesele lor si atit !!! De ce nu v-ati gindit sa mariti alocatiile copiilor, salariile, pensiile, sa creati noi locuri de munca platite decent, in acest fel sint multi mai multi bani care intra la buget prin diferite TAXE, NU !?! Ce ziceti de aceasta propunere ???

    • Oskar
      25.3.2014, 2:00 am

      Nu stiu ce te mira, e o epidemie de meningita morala in guvern. Eu sincer, i-as exila pe toti, de la primul pana la ultimul, oricum nu e nici macar unul dintre ei bun de ceva!

  2. camelia
    25.3.2014, 7:55 am

    Ca bine zice dl Tatu.Oricum banii se vor evapora pe tot felul de “smecherii” gen plecari in grup in diferite tari,majorari de saarii (TOT LA CEI CARE LE AU MARI ) la bugetari si pensii.La pensionarii care lucrau sezonier le-ati dat o gramada de bani si le tot mariti,de ce ??? Am o cunostinta care a lucrat 40 de ani si a facut naveta si are pnsie de 800 ron iar cei care au fost sezonieri au aproape 500 ron si au lucrat in cel mai bun caz 6 luni pe an si cat a trait Ceausescu ca dupa ce a murit s-au dus de rapa toate si nu au mai putut lucra la camp.CEI CARE LUCREAZA LA PATRON CE FAC ?LA BUGETARI LE TOT MARITI DAR PATRONII NU TIN PASUL CU SCUMPIRILE SI MAI ALES CU MARIRILE DE LA STAT .

    • estella
      25.3.2014, 5:37 pm

      stimata doamna, cum dumneata ai pretentii si noi pensionarii, avem aceleasi cerinte.am lucrat 33 de ani cu toate ca sunt mai multi,caci am avut si 4 copii dar am o pensie de rahat.asa ca nu mai spune mata ca pensionarii au bani multi.momentan sunt la pensie anticipata,avand varsta necesara,dar oricum nemultumirea este mare.fii mai putin dura cu pensionarii ,caci iti va veni si dumitale randul.CU RESPECT SI NU UITA TOTI VOM FI SCLAVII ORICARUI SISTEM.

  3. Marius
    31.3.2014, 8:15 pm

    Costurile de productie sunt egale in toate statele? De unde ati scos-o? Faceti altfel socoteala: In Germania un salariu mediu este egal cu 3 tone de carburant, in Romania cu 3 tone se platesc 3 salarii. Tot in Romania ai paradoxul industriei: 2 firme, cifre de afaceri comparabile, una profit jumatate de miliard, una pierderi jumatate de miliard. Amandoua exista de ani buni in piata.

Lăsați un comentariu


Europa

Comisia Europeană va propune un nou proiect de buget multianual pentru a răspunde crizei coronavirus

Iulian Soare

Comisia Europeană va propune un nou proiect de buget multianual al UE pentru a a face faţă consecinţelor economice ale pandemiei de coronavirus, a anunţat,… Mai mult

Europa

Cancelarul Angela Merkel le cere germanilor să fie răbdători întrucât această criză va dura

Vladimir Ionescu

Cancelarul german Angela Merkel le-a cerut sâmbătă concetăţenilor ei să manifeste răbdare faţă de măsurile restrictive impuse pentru a frâna răspândirea coronavirusului, ea recunoscând totodată… Mai mult

Stiri

Soluția USR pentru criza coronavirus: 830 de lei scutire de impozit și ajutor de urgență similar pentru șomeri

Vladimir Ionescu

USR consideră că statul ar trebui să se concentreze pe măsuri de transfer a resurselor către populație și propune în acest sens scutirea de impozit… Mai mult

Stiri

Ministrul Sănătății: Peste 200.000 de români au venit în țară și încă pe atât vor veni de Paște. Vârful crizei – a doua jumătate a lunii aprilie

Vladimir Ionescu

Autoritățile se pregătesc de scenariul 4, o ordonanță militară cu noi măsuri în acest sens urmând a fi publicată, a declarat ministrul Sănătății, Nelu Tătaru,… Mai mult

Stiri

VIDEO / Elisabeta Moraru: Nevoile de digitalizare ale companiilor și propunerile AMCHAM

Redacţia

Criza COVID-19 și provocările sale pentru companiile membre AMCHAM, în special nevoi de digitalizare sunt hot topics relevante pentru întreaga economie, despre care a vorbit… Mai mult

Stiri

VIDEO / Răzvan Enache, Google: Cum putem lucra online mai rapid, mai sigur și mai colaborativ

Redacţia

Cele mai multe companii și-au mutat activitatea online, ceea ce necesită numeroase soluții tehnice, precum cele oferite de Google. La video-conferința în direct: „Soluții pentru mutarea… Mai mult

Stiri

VIDEO / Bogdan Botezatu, Bitdefender: Securitatea datelor și a informațiilor în timpul lucrului de acasă

Redacţia

Mutarea activității companiilor în mare parte pe „lucrul de acasă” aduce cu sine provocări serioase în privința securității informațiilor și a datelor pe care le… Mai mult