IMM-urile ar putea primi fonduri nerambursabile de până la 200.000 de euro, în cadrul unei noi scheme de ajutor de stat, cu un buget de 400 milioane de lei (aproape 100 milioane euro), potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
Numărul estimat de IMM-uri beneficiare de ajutor de minimis prin noua schema este 1.000.
‘Prin noua schemă de ajutor de minimis se intenţionează susţinerea în continuare a IMM-urilor în vederea realizării de investiţii şi încurajării participării active a acestora la redresarea economiei româneşti prin crearea de noi locuri de muncă. Perioada de derulare a schemei pentru emiterea de acorduri pentru finanţare este 2013-2014, cu posibilitatea prelungirii. Plata ajutorului de minimis se efectuează în perioada 2014-2016, în limita bugetului anual alocat schemei’, precizează nota de fundamentare a proiectului de act normativ, citată de Agerpres.
Ajutoarele de minimis se acordă IMM-urilor sub formă de sume nerambursabile în procent de 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanţare, în limita valorii maxime de 200.000 euro, echivalent în lei, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier.
(Descarcă de AICI proiectul de hotărâre și nota de fundamentare)
Prin noua schemă de ajutor de minimis se introduce condiţia de a crea până la finalizarea investiţiei şi de a menţine pe o perioadă de minimum 3 ani de la finalizarea investiţiei: – cinci locuri de muncă, din care cel puţin două locuri de muncă pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni, în cazul unui ajutor de minimis de până la 100.000 euro, inclusiv; – şapte locuri de muncă, din care cel puţin trei locuri de muncă pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni, în cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro până la 200.000 euro, inclusiv.
Ajutorul de minimis se plăteşte după efectuarea cheltuielilor eligibile aprobate prin acordurile pentru finanţare şi verificarea la faţa locului de către reprezentanţii MFP a cheltuielilor eligibile efectuate de întreprinderi. În cazul construcţiilor cu scop industrial, valoarea maximă a cheltuielilor eligibile se determină pe baza unor standarde de cost în scopul evitării decontării unor cheltuieli supraevaluate şi eliminării subiectivismului în evaluarea proiectelor de investiţii.
Ministerul Finanţelor Publice a derulat, pe parcursul anilor 2007-2012, Programul Ajutoare de stat pentru finanţarea proiectelor de investiţii din fonduri alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni Generale, sub formă de granturi. Acest program are ca obiectiv dezvoltarea regională prin stimularea realizării de investiţii, creării de noi locuri
de muncă, precum şi modernizarea sau dezvoltarea IMM-urilor. În acest scop au fost instituite 5 scheme de ajutor de stat.
În vederea susţinerii modernizării sau dezvoltării IMMurilor, în perioada de criză economică, s-a derulat schema de ajutor de stat în baza H.G. nr. 1164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Bugetul schemei a fost de 100 milioane euro, echivalent în lei, pe perioada 2007-2011. Ajutorul de minimis a fost acordat sub formă de sume nerambursabile în procent de 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanţare, în limita
plafonului maxim de 200.000 euro/beneficiar, respectiv de 100.000 euro/beneficiar în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier.
În perioada 2008-2010 au fost aprobate spre finanţare un număr de 905 proiecte de investiţii în valoare totală de aproximativ 100 milioane euro, echivalent în lei. Bugetul alocat schemei a fost angajat în totalitate, schema fiind declarată închisă la data de 7 iunie 2010. Din cele 905 proiecte de investiţii aprobate spre finanţare s-au realizat 821 de investiţii; 84 de proiecte de investiţii nu s-au realizat din cauza lipsei sursei de finanţare sau a renunţării la proiectul de investiţii.
Pentru cele 821 de proiecte de investiţii realizate în perioada 2008-2011 s-a plătit un ajutor de minimis în sumă de 371,29 milioane lei, faţă de 397,17 milioane lei ajutor de minimis aprobat, rezultând un grad de implementare de 93,5%.
Un răspuns
1.Guvernul Ponta a preluat si duce mai departe cu amatorism (stiintific) economic si naivitate politica, surogatele economice, ale guvernelor postdecembriste, privind formula:”bani, contra locuri de munca”.
Fara a porni la constructia unor „tehnici de dezvoltare”, de la fundamentele stiintifice ale dezvoltarii, amatorii in domeniul dezvoltarii economice, incearca sa dezvolte un domeniu economic – cel al IMM-urilor – reluind vechile surogate economice, respectiv 20 de mii de Euro ajutor financiar, cind costul infiintarii unui loc de munca, incepe de la 50-60 de mii de Euro.
In al doilea rind, IMM-urile sint intreprinderi cu potential economic redus, profilate pe servicii si productia unor piese sau ansambluri.
Ele lucreaza comenzile primite de la marile intreprinderi,care incorporeaza in masini si utilaje, produsele si serviciile IMM-urilor.Din pacate, soarta grava a IMM-urilor este determinata de disparitia intreprinderilor industriale mari din Romania.
In al treilea rind, mediul economic de o competitivitate-functionalitate economica dezastruoasa, aflat la unul din cei mai scazuti indici din lume(respectiv 77,fiind depasit doar de Botswana)sufoca in special intreprinderile mici si mijlocii.
La toate acestea, sa adauga cel mai inalt grad de taxare-impozitare a afacerilor dn UE, care pur si simplu, face ca investind 100 de lei, sa cistigi…98 de lei, daca nu faci „economie la neagru”!
2.Lipsa cronica de bani la Buget, insotita de amenintarile asupra angajatilor de la ANAF cu destituirea, in cazul neincasarii pragului de impozite planificat, face ca acestia sa ia si pielea de pe IMM-uri.Asa s-a ajuns, ca nimic nu le mai poate intoarce la rentabilitate si functionalitate.
In sfirsit, coruptia si afacerile la negru, sint sustinute tot de IMM-uri, care platesc la buget tot ceeace nu plateste niciodata „economia neagra”.
In aceasta situatie, masurile punctuale, corecte sau surogatele de tipul 20 de mii de Euro pentru un loc de munca, sint actiuni economice si bugetare de imagine, asumate de un guvern incapabil sa construiasca o viziune si un program national „integrat” de dezvoltare economica,pentru intreaga economie.
Un program de dezvoltare economica, trebuie sa sustina deopotriva crearea de noi intreprinderi mari ,medii si mici si o retea densa de PFA-uri, toate articulate cu marile intreprinderi industriale, prin programul national de reindustrializare.
Esecul guvernului este deja devoalat de insistenta cu care, lipsa „cresterii economice” care sa produca locuri de munca si impozite pentru Buget, este suplinita prin majorarea taxelor si impozitelor, mult peste limita sustenabila pentru intreprinderi si populatie.
Visul frumos care era USL, respectiv „CRESTEREA ECONOMICA de 3-4 la suta pe an” si crearea unui MILION de noi locuri de munca” din 2012, s-a transformat in cosmarul intreprinderilor si populatiei din 2013, care in fiecare dimineata se trezesc, ca peste noapte s-a inventat o noua „dare”…pe saracia intreprinderilor si popultiei!