Guvernul a decis marţi că la prima rectificare bugetară va diminua cu 15,9 miliarde de lei creditele de angajament pentru Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, program pus la punct şi susţinut de ministerul Dezvoltării în timpul guvernului Emil Boc.
Tăierea va avea efect asupra creditelor bugetare până în anul 2020.
Guvernul restrânge PNDI în condiţiile reducerii bugetelor, pentru respectarea angajamentelor asumate de Guvernul României cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială.
Unde se fac tăieri:
- Nu vor mai putea fi încheiate contracte cu executanţii de lucrări, prestatorii de servicii şi furnizorii. Excepţie vor face pachetele de lucrări sau servicii pentru care rezultatul procedurii de achiziţie publică a fost comunicat anterior datei de intrare în vigoare a măsurii de reducere a sumelor destinate creditelor de angajament prin PNDI.
- Pentru proiectul prioritar 10.000 kilometri drumuri judeţene şi de interes local, gestionat de Ministerul Dezvoltării în cadrul PNDI, au fost încheiate, până în prezent, patru contracte de lucrări în valoare de 2,939 miliarde lei (inclusiv TVA), pentru judeţele Arad, Bihor, Prahova, Ilfov, Giurgiu, Maramureş, Bistriţa Năsăud, Buzău şi Vrancea.
- Au mai fost atribuite, urmând să fie semnate, alte patru contracte de lucrări în valoare 1,27 miliarde lei (inclusiv TVA), pentru judeţele Argeş, Braşov, Dâmboviţa şi Teleorman.
FMI a cerut Guvernului să oprească PNDI-ul
În cel mai recent raport al delegaţiei Fondului Monetar Internaţional în acordul cu România, experţii FMI cer Guvernului să opreacă PNDI, pentru că este lipsit de transparenţă în cheltuirea banilor de la bugetul de stat, permiţând decontări dubioase.
FMI a mai considerat atunci că PNDI face şi concurenţă proiectelor pe fonduri eropene, împiedicând astfel absorbţia banilor de la UE, în condiâiile în care mai ales autorităţile locale vor opta pentru accesarea de proiecte în cadrul programului pe bani de la buget, mult mai puţin verificat decât proiectele eurpene.
”Recentele acţiuni ale Guvernului în proiecte de capital în afara bugetului, cum ar fi PNDI, merg în direcţia greşită în ceea ce priveşte îmbunătăţirea transparenţei şi controlului resurselor publice şi ar trebui să fie oprite”, se arată în documentul FMI din 19 martie.
Răspunsul Guvernului la solicitările FMI pare mai degrabă lipsit de fermitate împotriva PNDI, căruia îi programează cheltuieli anuale de 1 miliard de lei pentru lucrări recepţionate şi nerecepţionate.
În Programul de convergenţă 2012-2015, aprobat de guvern în aprilie, se prevede că prioritizarea investiţiilor va fi făcută în perioada menţionată şi prin ”monitorizarea proiectelor finanţate prin PNDI”.
”În perioada 2012 – 2015, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi Ministerul Mediului şi Pădurilor pot dispune de execuţia de lucrări atât recepţionate cât şi nerecepţionate în cuantum de 1 miliard lei pentru fiecare an din perioada menţionată” – precizează Guvernul.
Tot în Programul de convergenţă, Guvernul menţionează că PNDI se va derula în perioada 2011 – 2015 iar plata lucrărilor se va face până în 2020.
Drumuri judeţene de miliarde de lei
Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii – derulat integral pe bani de la bugetul de stat – a fost pus în discuţie şi la întocmirea bugetului de stat pe anul 2012. Atunci, specialiştii din Finanţe se plângeau că programul promovat de Elena Udrea ar creşte ţinta de deficit de la 1,9% la 2,1%. În cele din urmă, în urma negocierilor cu FMI, Guvernul s-a angajat la un deficit de 1,9% din PIB, însă în discuţiile din coaliţie a rămas în calcul adăugarea a încă 0,2 puncte procentuale la deficit pentru desfăşurarea PNDI.
În programul de investiţii publice al Guvernului, pe anul 2012, PNDI figurează cu proiecte aflate în derulare din anul 2011 de 2,253 miliarde de lei.
Aceste lucrări fac parte din secţiunea PNDI prin care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului îşi propune să realizeze 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local.
De asemenea, tot în anul 2011 MDRT a organizat licitaţii cu valori estimate de 88 de milioane de lei pentru construcţia de creşe în patru judeţe.
PNDI a fost înfiinţat în noiembrie 2010, printr-o ordonanţă de urgenţă a Guvernului Emil Boc, la iniţiativa Elenei Udrea, ministrul de atunci al Dezvoltării Regionale şi Turismului.
Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii este compus din 6 subprograme gestionate de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (primele 4) şi Ministerul Mediului şi Pădurilor (următoarele 2):
- 10.000 km drumuri judeţene şi de interes local
- Modernizarea satului romanesc
- Sistem de canalizare şi epurare a apelor uzate
- Alimentare cu apă a localităţilor
- Programe multianuale de mediu şi gospodărire a apelor
- Infrastructura în domeniul gospodăririi apelor, lucrări hidrotehnice de apărare împotriva inundaţiilor, mărirea gradului şi/sau de siguranţă a barajelor şi reabilitarea şi protecţia zonei costiere.