Administraţiile publice locale vor putea contracta „împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei, pentru asigurarea prefinanţării şi/sau cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile din perioada 2014-2020”, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă aflat pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului de joi.
Din aceste împrumuturi se vor putea finanţa „inclusiv cheltuielile neeligibile asociate proiectelor“.
Costul creditelor va fi sub nivelul pieţei. La media ratei interbancare ROBOR, acum în medie de 0,84%, se va adăuga o marjă de 3,50 puncte procentuale. Rara dobânzii va rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului.
Cele mai recente date indică o medie a ratei dobânzii la creditelor în lei de circa 5,2%.
Împrumuturile vor putea fi contractate în limita sumei de 500.000 mii lei, indiferent de gradul de îndatorare, definit în document ca „limită de îndatorare”.
Administraţiile locale se vor putea angaja la o sarcină a datoriei pe termen lung, de până la 20 ani.
Chiar dacă li se oferă „posibilitatea rambursării anticipate, parţial sau integral”, măsura ar putea bloca proiectele viitoare și limita alte programe dedicate cetățenilor, dacă veniturile nu vor crește suficient de mult în viitor, pentru a le acoperi.
Vor putea fi finanțate inclusiv cheltuielile spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, dar și:
- „unităţile / subdiviziunile administrativ-teritoriale, fie semnatare ale contractelor de finanţare nerambursabile, fie obligate la cofinanţarea proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, în baza prevederilor contractelor de finanţare, sau a acordurilor de parteneriat şi a instituţiilor publice finanţate integral din bugetul local”;
- instituţiile publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii din bugetul local;
- asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.
Este prevăzută și o dobândă penalizatoare pentru neplata la termen a ratelor scadente şi a dobânzilor de plătit, la același nivel cu cel pentru restanțele fiscale,prevăzut în Codul de procedură fiscală.
Mecanismele de înlocuire a bugetelor de investiții
Noua reglementare face parte din măsurile prevăzute de guvern pentru a acoperi deficitul de resurse pentru finanţarea investiţiilor, în condiţiile adoptării unor pachete de majorări salariale şi de relaxare fiscală, care depășesc ritmul de creștere a veniturilor bugetare anticipat, potrivit Consiliului Fiscal și analiștilor independenți.
Pe de o parte, Guvernul recunoaşte că „mai multe proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile” ale administrației publice locale „înregistrează întârzieri sau chiar se află în blocaj, ca urmare a lipsei de resurse pentru a asigura cota de 2% cofinanțare proprie sau pentru a asigura cheltuielile neeligibile.
De asemenea, „nefinalizarea proiectelor poate conduce la restituirea către Comisia Europeană a sumelor deja decontate în cadrul proiectelor în perioada de eligibilitate a programului”.
Pe de altă parte, Guvernul a cerut companiilor de cu capital majoritar de stat să plătească dividende de cel puțin 90% din profitul net.
În plus, alocările pentru dividende vor fi alimentate și din profiturile reportate și din câștigurile nerepartizate în anii anteriori, potrivit unui alt proiect de ordonanță aflat pe ordinea de zi a ședinței Guvernului de joi.