Guvernul încearcă să grăbească implementarea operațiunilor petroliere în regim offshore.
La SGG se află un proiect de lege ce asigură companiile care dețin concesiuni de țiței și gaze în Marea Neagră că vor avea pe toată durata contractului același regim de redevențe stabilit la data semnării acordurilor de concesiune a perimetrelor.
Suplimentar, proiectul conține și prevederea explicită potrivit căreia regimul de redevențe aplicabil titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de derulare la data intrării in vigoare a prezentei legi nu va deveni, indiferent sub ce formă, mai oneros față de cel stabilit în acordurile petroliere de concesiune.
(Descărcați AICI proiectul privind regimul acordurilor petroliere offshore)
Guvernul Tudose nu a privit cu aceeași înțelegere operațiunile onshore, pe 30 august fiind reintrodusă supraacciza pe combustibili, în 2 tranșe, dela 15 septembrie și 1 octombrie.
Decizia a fost precedată de avertismente ale premierului Tudose, care a avertizat că această supra-taxare nu ar trebui să se reflecte în prețul la pompă. Dacă totuși prețul carburanților se va mări, atunci, avertiza Mihai Tudose, guvernul va regândi nivelul redevențelor.
Companiile care dețin acorduri petroliere de concesiune pentru perimetre offshore sunt OMV Petrom, singură și în parteneriat cu ExxonMobil, consorțiul Lukoil-PanAtlantic Petroleum-Romgaz, Black Sea Oil&Gas și Petromar Resources.
Cel mai important acord petrolier offshore, semnat cu OMV Petrom și ExxonMobil pentru perimetrul Neptun Deep, este valabil până în 2030.
Proiectul mai stabilește că firmele care deţin concesiuni de ţiţei şi gaze offshore în România, în perimetre aflate în Marea Neagră, vor putea executa lucrări doar cu avizul Statului Major General al Armatei şi notificând în prealabil Direcţia hidrografică maritimă din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
Avizul SMG este obligatoriu pentru amplasarea de obiective noi, de tipul instalaţiilor necesare operațiunilor de explorare, producţie, tratare, preluarea si predarea petrolului, a conductelor, a platformelor marine sau infrastructurilor de comunicaţii.
Acelaşi aviz va fi necesar pentru săparea, testarea, echiparea pentru producţie, punerea în siguranţă, conservarea, abandonarea, demontarea şi dezafectarea sondelor, precum şi pentru foraje geotehnice executate offshore.
Fondul problemei redevențelor
Un tratament preferențial acordat companiilor cu operațiuni petroliere offshore este o decizie strategică, mai puțin una de natură economică: prezența gigantul american Exxon în Marea Neagră fiind o garanție suplimentară în domeniul Apărării.
În ceea ce privește exploatările onshore, România are o problemă cu formarea prețurilor la pompă, din analizele cursdeguvernare.ro reieșind că România conduce detașat în topul prețurilor regionale la carburanți, dar nu pentru că taxele sunt prea mari, ci pentru că adaosul comercial este exagerat.
(Citiți și: Analiză/ Carburanții – fondul problemei: de ce România întrece Germania la preț și e în coada UE la încasări bugetare)
Țara cu economia proximă față de România ca dimensiune, structură și nivel de dezvoltare, Polonia, a ales să egalizeze prețurile practicate la pompă pentru benzină și motorină, în condițiile în care percepe o acciză cu aproape 20% mai mare decât România la benzină și cu 2% mai mică la motorină.
Iar asta în condițiile în care prețurile sunt la ambele tipuri de carburanți cu circa 10% mai mici decât în România.