5 octombrie, 2021

Guvernul a adoptat luni proiectul de ordonanţă privind implementarea, administrarea şi funcţionarea sistemului naţional de factură electronică, un proiect strategic pentru România, a declarat, luni seara, ministrul Finanţelor, Dan Vîlceanu.

Conform notei de fundamentare, urgența adoptării cadrului legal necesar implementării acestui sistem derivă din necesitatea combaterii ferme a fenomenului de fraudă fiscală și a decalajului la TVA, printr-o nouă abordare a conformării în materie de TVA, ținând cont de angajamentele asumate prin PNRR.

Obiectivele asumate prin PNRR:

  • creșterea ponderii veniturilor colectate cu 2,5 p.p. până la final de 2025 (față de valoarea de referință a indicatorului din 2019);
  • reducerea decalajului la TVA cu 5 p.p până în 2026 (fata de valoarea de referință a indicatorului din 2019).

„Este un proiect la care ţinem foarte tare, este un proiect strategic pentru România. Este un proiect care urmăreşte trei mari direcţii: pe de o parte oferă un serviciu public pentru derularea contractelor de achiziţii publice, pe de altă parte, coerenţă în realizarea politicilor fiscal-bugetare. Ne va permite să controlăm şi să verificăm mult mai uşor modul în care se realizează execuţia bugetară la diverse instituţii şi companii şi pe de altă parte creşterea eficienţei şi eficacităţii în reducerea evaziunii fiscale şi de asemenea o consolidare a gradului de colectare a TVA”, a declarat Dan Vilceanu (foto), la finalul şedinţei de Guvern.

El a precizat că prin intermediul acestei OUG se reglementează structura facturii electronice în strictă concordanţă cu standardul european pentru factura electronică şi, totodată, se creează specificaţiile tehnice de bază ale facturii electronice în România

(Descărcați AICI proiectul de OUG)

„Este pentru început funcţional numai în relaţia B2G (Business to government n.r.), adică companie – stat, dar reprezintă o bază pentru dezvoltări ulterioare către relaţia B2B (Business-to-business n.r.), adică de la companie la companie”, a adăugat Vilceanu.


România înregistrează în mod constant în ultimii ani un nivel ridicat al decalajului la TVA. În baza studiilor întreprinse, respectiv a analizelor de decalaj fiscal la TVA, reiese că sumele necolectate la acest nivel reprezentau în anul 2019 circa 4,3 miliarde de lei, însemnând 14% din decalajul fiscal. Ultimul raport publicat de Comisia Europeană arată un nivel al decalajului fiscal la TVA de 33,8% pentru anul 2018.

Tot în această şedinţă de guvern a fost modificată Ordonanţa 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere, pentru a preveni fraudele cu TVA.

„Ce înseamnă asta? Atunci când cineva aduce o maşină rulată în România, cel care achiziţionează maşina din străinătate este şi cel care o prezintă la RAR şi este necesar să facem acest lucru pentru a preveni eventuale fraude cu TVA, pentru că ştiţi foarte bine că cel care aduce un vehicul rulat beneficiază de această scutire pentru bunuri intracomunitare. Din verificările pe care le-am făcut până acum, impactul bugetar ar fi fost in ultimii 5 ani de 1,4 miliarde de lei. Şi atunci prin această prevedere vom realiza o prevenţie pentru ca asemenea fenomene să nu se mai întâmple”, a mai spus ministrul Finanţelor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: