Standardele de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice au fost abrogate printr-o Ordonanță de Urgență aprobată de guvern în ședința din 13 septembrie, publicată joi în Monitorul Oficial.
Măsura apare la scurt timp după ce guvernul a prezentat o listă de proiecte prioritare de realizat în PPP pe care se află și autostrăzi.
Standardele de cost datează din anul 2010 și reglementau prețul de realizare a unei autostrăzi, cel al lucrărilor de artă de pe acestea, de reparație a șoselelor sau a căii ferate, pornind de la situații medii, probabile, în funcție de relieful zonei- șes, deal sau munte.
Ordonatorii principali de credite vor trebui, scrie Arena Construcțiilor, să actualizeze și să aprobe pe propria răspundere valoarea actualizată a fiecărui proiect de investiţii, precum şi a lucrărilor de intervenţii, aflate în curs de execuție, în funcţie de evoluţia indicilor de preţuri, spune acum Guvernul.
Guvernul justifică abrogarea standadelor de cost prin aceea că acestea ar fi fost perimate. Standardele nu ar fi luat în calcul așa zise soluții moderne de realizare a lucrărilor, calitatea acestor lucrări, condițiile diferite de teren, etc. De pe lista motivelor, nu lipsește nici grija față de cetățeni: Guvernul are obligația de a asigura securitatea acestora în caz de seism, iar standardele vechi nu ar fi luat în calcul revizuirea periodică a normativelor de proiectare anti-seism, pretinde Guvernul.
(Descărcați AICI ordonanța emisă de guvern)
Ordonanța va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României.
În această perioadă autoritățile de management responsabile pentru managementul și implementarea asistenței financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeană în perioada de programare 2014-2020 vor proceda la revizuirea ghidurilor solicitantului aferente fondurilor europene structurale și de investiții gestionate, dacă este cazul, cu indicarea detaliată a impactului aplicării prevederilor asupra beneficiarilor proiectelor finanțate din fonduri europene, în funcție de stadiul accesării fondurilor europene.
Abrogarea vine in contextul in care oricum standardele de cost oricum nu mai sunt respectate: de exemplu, pentru 17 kilometri de autostradă pe Centura București Sud, firma Spedition UMB, deținută de Dorinel Umbrărescu, a cerut 882 milioane lei, fără TVA, adică 11,2 milioane euro pe kilometru.
costul mediu pe kilometru de autostradă este de 3,1 milioane de euro în Bulgaria, în Serbia – 5,5 milioane de euro, în România – 6,3 milioane de euro, iar în Grecia puțin peste 10 milioane de euro. Sunt cifre prezentate, potrivit Digi 24, de către ministrul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice din Bulgaria, Nikolay Nankov, într-o audiere din Parlament.