joi

18 iulie, 2024

8 iunie, 2023

Guvernul a modificat joi Legea societăților comerciale pentru a transpune în legislația națională Directiva UE privind transformările, fuziunile și divizările transfrontaliere.

Guvernul consideră că modificările ”vor reduce costurile și sarcinile administrative” prin crearea unei proceduri comune noi și raționalizate, iar soluțiile propuse pentru protecția asociaților și a creditorilor și normele privind informarea acestora și a angajaților ”vor consolida securitatea juridică și previzibilitatea”.

Ce prevederi europene au fost preluate

Expunerea de motive a deciziei de joi precizeză că au fost preluate integral dispozițiile obligatorii din Directiva Mobilitate, ”însă în mod adaptat cadrului legal existent în materia fuziunilor și divizărilor interne și regulilor generale privind procesul decizional la nivelul societăților pe acțiuni, în comandită pe acțiuni și al societăților cu răspundere limitată”.


În proiectul de Lege sunt prevăzute expres:

  • informațiile ce trebuie cuprinse în proiectul operațiunii,
  • dispoziții privind obligația întocmirii raportului destinat asociaților și angajaților, privind conținutul raportului elaborat de către expertul independent – evaluator autorizat,
  • efectuarea formalităților de publicitate,
  • cerințele legate de aprobarea proiectului de către adunarea generală a asociaților,
  • standardele de protecție a asociaților și a creditorilor,
  • dispoziții referitoare la informarea, consultarea și participarea angajaților,
  • reguli privind controlul prealabil, exercitat ca stat membru de plecare, pentru situația în care societatea care se transformă sau care face obiectul divizării ori al fuziunii transfrontaliere este persoană juridică română, și controlul exercitat ca stat membru de destinație, pentru situația constituirii, ca efect al transformării sau divizării a uneia/mai multor persoane juridice române sau pentru cazul în care
    societatea absorbantă este persoană juridică română.

Prevederi facultative preluate în legislația națională

Dintre prevederile facultative din Directiva Mobilitate, au fost preluate cele privind:

  • exceptarea societăților cu răspundere limitată cu asociat unic implicate într-o operațiune transfrontalieră de la necesitatea evaluării proiectului operațiunii de către un expert independent – soluție justificată de specificul structurii de acționariat, în considerarea căreia pot fi reduse cheltuielile aferente măsurilor de protecție a asociaților minoritari;
  • posibilitatea de afișare pe pagina de internet a societății a documentelor a căror publicitate este necesară (cu respectarea unui anumit termen și a unor condiții specifice) – soluție aplicată deja fuziunilor și divizărilor interne;
  • necesitatea notificării intenției de către asociatul care dorește să își exercite dreptul de retragere, cel mai târziu în cadrul adunării generale, pentru a putea fi informați creditorii, în vederea luării unor decizii în
    consecință privind posibilitatea de a solicita garanții adecvate, în cazul în care consideră că nu va exista suficient disponibil în societate pentru a le fi satisfăcute creanțele – soluția fiind de natură a asigura informarea adecvată a creditorilor, pentru ca aceștia să evalueze și să decidă asupra caracterului adecvat al garanțiilor acordate de societate prin proiectul operațiunii transfrontaliere;
  • termenul maximal (2 luni de la data la care operațiunea produce efecte) în care poate fi plătit prețul acțiunilor/părților sociale ale asociatului care își exercită dreptul de retragere, cu posibilitatea însă ca, în proiectul operațiunii, să fie prevăzut un termen mai scurt sau ca un astfel de termen să fie agreat de părți – pentru flexibilitatea de opțiuni la dispoziția societății, astfel încât, în funcție de disponibilul bănesc, să poată decide plata prețului acțiunilor/părților sociale într-un termen mai scurt decât cel maximal, prevăzut de Directivă;
  • informațiile solicitate de registrator de la alte autorități în vederea efectuării controlului prealabil
  • în cadrul controlului prealabil, posibilitatea de acordare de către registrator a unui termen în care societatea să depună documentația completă sau să finalizeze procedurile și formalitățile necesare – este o facilitate acordată societății, în vederea “regularizării” cererii.

Totodată, proiectul de lege corelează dispozițiilor Legii societăților nr.31/1990 referitoare la formalitățile legate de lichidarea unei societăți cu cele ale Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, în ceea ce privește obligația de calculare, reținere și plată a impozitului pe venit din lichidarea societății, în sensul prevederii exprese a necesității prezentării, ca anexă la cererea de radiere a societății, a dovezii îndeplinirii acestei obligații.

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: