Secretarul de stat Andreea Moldovan a trimis la guvern un document clasificat „confidențial” în care îl anunța pe premierul Florin Cîțu de formarea unui grup de experți ce anchetează posibile diferențe de raportare a cazurilor de Covid-19 și decese provocate de noul coronavirus, conform unui document publicat de G4Media.
Actul îl contrazice pe premier, care infirma duminică declarațiile fostului ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, cel care anunțase după demiterea sa că a fost demarată o astfel de analiză.
Luni, polemica a continuat, cu explicații din partea guvernanților. Un comunicat al Ministerului Sănătății, condus interimar de Florin Cîțu, precizează că documentul nu a respectat tehnica de emitere și transmitere a unor astfel de acte, dar nu lămurește dacă cele două pagini au ajuns sau nu la premier, sau în ce birou din Palatul Victoria au ajuns și s-au oprit.
Același comunicat anunță că premierul a dispus și verificarea tuturor actelor care au fost emise de fostul ministrul al Sănătății, precum și de secretarii de stat in ultimele patru luni.
Un alt comunicat transmis luni dimineața, de către Guvern, avertizează că:
A susține că respectiva corespondență reprezintă documente înregistrate oficial, denotă lipsa cunoașterii rigorii corespondenței instituționale și a procedurilor administrative.
La nivelul aparatului de lucru al Guvernului vor continua verificările si, daca se va dovedi că atribuirea caracterului oficial al documentului este falsă, cu siguranță organele competente se vor autosesiza.
Documentul publicat în exclusivitate de G4Media:
Declarația făcută de premier duminică, după şedinţa Centrului Naţional de Conducere şi Coordonare a Intervenţiei de la Ciolpani:
I-am cerut ieri secretarului de stat Andrei Baciu, în urma informațiilor apărute în presă, să îmi spună dacă există la nivelul Ministerului Sănătății un grup de lucru care se ocupă de așa ceva.
Azi avem confirmarea că acest grup de lucru nu există. Deci nu am cum să vă dau vreo informație.
Vom face un grup de lucru care să investigheze și vom urmări toata procedura – grup de lucru care să vină cu niște concluzii, concluzii care trebuie să fie prezentate în guvern și după aceea putem să le prezentăm și public.
Prezentăm integral comunicatul de luni al MS:
În acest moment nu există un grup de lucru legal constituit la nivelul Ministerului Sănătății.
În data de 17 aprilie 2021, premierul Florin Cîțu, ministrul interimar al sănătății, a solicitat secretarilor de stat și secretarului general al ministerului documentul de constituire al acestui grup de lucru și un raport al activității desfășurate.
Atât secretarii de stat cât și secretarul general au comunicat în scris că nu dețin vreun document de constituire al acestui grup de lucru.
Singurele elemente concrete menționate în aceste răspunsuri scrise cu privire la eventualitatea existenței acestui grup de lucru sunt reprezentate de o intenție de constituire și o mențiune despre organizarea unui astfel de grup. În același timp este evocată și o eventuală întâlnire despre care se menționează că nu a avut loc.
Declarațiile susținute de fostul ministru Vlad Vasile Voiculescu cu privire la acest subiect dovedesc faptul că domnia sa nu cunoaște legislația, atribuțiile ce revin funcției de ministru și procedurile administrative.
În conformitate cu legislația în vigoare, în exercitarea atribuțiilor ce îi revin, ministrul emite ordine şi instrucțiuni cu caracter normativ sau individual. Nu decizii.
Ministerul Sănătății solicită fostului ministrul Vlad Vasile Voiculescu să înceteze diseminarea informațiilor false în spațiul public și emiterea unor ipoteze lipsite de fundament.
Concret, decizia emisă de doamna Andreea Moldovan, fost secretar de stat în Ministerul Sănătății, privind constituirea acestui grup de lucru nu reprezintă un act administrativ cu caracter normativ. Totuși, deși acestea sunt prevederile legislației in vigoare, domnia sa emite un astfel de document.
De asemenea, nu există temei pentru ca un astfel de grup de lucru sa fie încadrat în categoria documentelor cu caracter confidențial, ipoteză acreditată în spațiul public, în condițiile în care o astfel de abordare este în contradicție cu principiile transparenței și comunicării instituționale susținute de Ministerul Sănătății.
Suplimentar, Premierul Florin Cîțu a dispus și verificarea tuturor actelor care au fost emise de fostul ministrul al Sănătății, precum și de secretarii de stat in ultimele patru luni.
În concluzie, întrucât în acest moment nu există un grup de lucru legal constituit la nivelul Ministerului Sănătății, astfel ca in cursul zilei de astăzi va fi constituit un grup de lucru în conformitatea cu legislația in vigoare.
******
Detalii juridice suplimentare sunt prezentate mai jos:
Referitor la DECIZIA NR 578/12.04.2021 EMISĂ DE CĂTRE D-NA ANDREEA-ANAMARIA MOLDOVAN
TEMEI INVOCAT ÎN DECIZIE:ART 57 ALIN. 1 DIN OUG 57/2019 –COD ADMINISTRATIV
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, ministrul emite ordine şi instrucţiuni cu caracter normativ sau individual.
ART 59 ALIN. (1) ȘI (3) DIN OUG 57/2019
(1) În activitatea de conducere a ministerului, ministrul este ajutat de unul sau mai mulţi secretari de stat, potrivit actului normativ de înfiinţare, respectiv de organizare şi funcţionare a ministerului, după caz.
(3) Secretarii de stat şi subsecretarii de stat exercită atribuţiile stabilite prin actul normativ prevăzut la alin. (1), precum şi alte atribuţii delegate prin ordin al ministrului.
ART. 11 DIN HG NR. 144/2010 PRIVIND ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA MS
ART. 11 (1) În exercitarea atribuţiilor sale, ministrul sănătăţii poate constitui organisme consultative după cum urmează: comisiile de specialitate şi Comitetul naţional de vaccinologie.
(2) Componenţa, atribuţiile, modul de organizare şi funcţionare ale comisiilor consultative se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii.
Decizia emisă de dna Andreea-Anamaria Moldovan, în calitatea sa de secretar de stat este un document intern și NU un ordin sau instrucţiune, act administrativ cu caracter normativ sau individual.
În exercitarea atribuțiilor delegate de ministru, în limitele expres menționate prin ordinul de delegare, secretarii de stat pot semna în numele și pentru ministru actele prevăzute la art. 7 alin. (4) din HG nr. 144/2010.
Pe cale de consecință, emiterea decizei ca act administrativ depășeste limitele de competență, stabilite potrivit legii, pentru secretarii de stat, caz în care acest document nu poate fi asimilat unui act administrativ.
Față de aceste aspecte emiterea deciziei nu își găsește temeiul juridic în articolele de lege invocate în preambul ci reprezintă așa cum am menționat, un act de stabilire a unor masuri organizatorice de către un secretar de stat din cadrul Ministerului Sănătății.
Întrucât decizia nu este un act administrativ aceasta nu are forță juridică, și pe cale de consecință este un document care nu produce efectele juridice de natura actelor ce pot emise de către miniștri.
În concluzie, apreciem că înființarea grupurilor de lucru la nivelul ministerului reprezintă atributul exclusiv al ministrului, componenţa, atribuţiile și modul de organizare ale acestora fiind stabilite prin ordin, conform legislației in vigoare.
Prezentăm integral comunicatul Guvernului:
Informațiile apărute în presă cu privire la existența unui document transmis în atenția premierului Florin Cîțu, referitor la constituirea unui grup de lucru în cadrul Ministerului Sănătății privind verificarea raportărilor zilnice privind evoluția pandemiei COVID-19 sunt false și lipsite de fundament.
La cabinetul prim-ministrului, la Registratura Generală și la Secretariatul General al Guvernului nu a fost înregistrat niciun document care să facă referire la înființarea sau activitatea unui asemenea grup de lucru. Așa zisele documente apărute în spațiul public nu au nicio legătură cu Guvernul sau cu aparatul de lucru al prim-ministrului sau Guvernului.
Concret, numărul de înregistrare primit de un document preluat la Cabinetul prim-ministrului, Registratura Generală sau Secretariatul General al Guvernului este format din patru cifre, precedat de un număr specific cabinetului la care este înregistrat: 5/xxxx în cazul cabinetului prim-ministrului, 17/xxxx în cazul Registraturii Generale și 20/xxxx în cazul Secretariatului General al Guvernului.
Subliniem, de asemenea, că la preluarea unui document oficial, persoana care preia documentul semnează menționând numele în clar, pentru a putea fi identificată.
Dacă documentul este transmis în plic închis, plicul se deschide, iar numărul de înregistrare este menționat pe documentul oficial.
Facem aceste precizări tehnice pentru a dovedi faptul că ceea ce a fost publicat în spațiul public nu reprezintă un document oficial înregistrat la cabinetul prim-ministrului sau Secretariatului General al Guvernului.
Corespondența apărută în spațiul public nu poartă însemnele corecte unor documente oficiale înregistrate la Cabinetul prim-ministrului, Registraturii Generale sau Secretariatului General al Guvernului.
A susține că respectiva corespondență reprezintă documente înregistrate oficial, denotă lipsa cunoașterii rigorii corespondenței instituționale și a procedurilor administrative. La nivelul aparatului de lucru al Guvernului vor continua verificările și, dacă se va dovedi că atribuirea caracterului oficial al documentului este falsă, cu siguranță organele competente se vor autosesiza.