Cele 3 legi fără de care digitalizarea României rămâne în improvizație

Entuziasmul digitalizării manifestat în debutul pandemiei pare că s-a domolit – se aude tot mai rar de ”oportunitatea digitalizării creată de coronavirus”, iar marile proiecte… Mai mult›
12.01.2021
McKinsey: „Noua normalitate” și tendințele economice care o vor defini, începând chiar cu 2021

Începând din chiar acest an, va fi accelerată dezvoltarea unor domenii precum biotehnologia, managementul riscului privind lanțurile de aprovizionare, sau forța de muncă. Reguli vechi… Mai mult›
12.01.2021
România, peste media UE la taxele de mediu colectate, dar cu încasări mai mici raportate la PIB. Observații

România s-a situat în anul 2019 pe locul 10 între statele UE în ceea ce privește ponderea taxelor de mediu încasate în totalul taxelor și… Mai mult›
12.01.2021
Venitul mediu lunar al unui român a crescut în T3 cu 10% față de T3 din 2019. Modificările aduse de pandemie în alocarea cheltuielilor

Datele publicate de INS pentru trimestrul III 2020 arată că veniturile medii ale românilor au ajuns la nivelul de 2.068 lei lunar pe persoană și… Mai mult›
11.01.2021
Giganții IT americani vor putea fi sancționați dacă defavorizează companiile din România – proiect OUG
de Vladimir Ionescu , 4.12.2020
Google, Facebook, Amazon, Instagram sau Airbnb vor putea fi sancționate de Consiliul Concurenței în situația în care nu au comportament echitabil și transparent față de comercianții din România care folosesc serviciile acestor platforme sau se promovează prin intermediul lor, potrivit unei Ordonanțe de Urgență discutat în primă lectură în cadrul ședinței de guvern de vineri.
Ordonanța prevede posibilitatea de sancționare a serviciilor de intermediere online și a motoarelor de căutare online pe care comercianții își promovează afacerile. Proiectul de OUG transpune Regulamentul UE 1150 din 2019.
Regulamentul obligă platformele online să aibă un comportament echitabil și transparent față de toți comercianții, respectiv să nu privilegieze prin intermediul algoritmilor propriile servicii și produse în detrimentul celor ce aparțin comercianților locali.
”Platformele online, fie ele servicii de intermediere sau motoare de căutare, reprezintă modele de afaceri inovative și au un rol important în crearea de noi oportunități de piață, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (denumite în continuare „IMM”). Acestea sporesc gama opțiunilor oferite consumatorilor la un nivel de preț competitiv, contribuind astfel la bunăstarea consumatorilor. În același timp, există unele preocupări legate de practicile comerciale potențial dăunătoare existente la nivelul relației dintre aceste platforme și utilizatorii lor profesioniști”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
De asemenea, motoarele de căutare online pot fi surse importante de trafic de internet pentru întreprinderile care oferă bunuri și servicii consumatorilor prin intermediul site-urilor, așadar pot afecta în mod substanțial succesul comercial al acestora. Chiar și în absența unei relații contractuale cu utilizatorii profesionali de site-uri, furnizorii de servicii specifice motoarelor de căutare online pot să se comporte în mod unilateral și într-o manieră care poate fi inechitabilă, putând aduce prejudicii intereselor legitime ale utilizatorilor profesionali de site-uri, argumentează autoritățile.
Amenzile cuprinse între 0,1% și 1% din cifra de afaceri pot fi aplicate platformelor online și dacă nu respectă cerințe specifice privind procedurile și termenele de modificare a termenilor și condițiilor încheiate de platforma online cu comercianții.
Consiliul Concurenței va fi instituția care va analiza modul în care platformele online de vânzări/ promovare respectă noile reguli și tot Consiliul Concurenței va da eventualele sancțiuni.