2 august, 2023

Costul vieţii şi evoluţia economiei îi îngrijorează pe românii din generaţiile Millennials şi Z şi îi determină să-şi amâne sau chiar să anuleze planul de a-şi întemeia o familie sau de a cumpăra o locuință, conform studiului Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2023, realizat în 44 de ţări, inclusiv România.

Principalele motive de îngrijorare ale românilor din generaţiile Millennials şi Z:

  • costul tot mai ridicat al vieţii de zi cu zi (pentru 44% dintre Millennials şi 33% dintre reprezentanţii Generaţiei Z)
  • evoluţia economiei (pentru 27% dintre Millennials şi 22% dintre reprezentanţii Generaţiei Z).

La nivel global, prima îngrijorare este legată tot de costul vieții, (pentru 42% dintre Millennials şi 35% dintre reprezentanţii Generaţiei Z), însă aceasta este urmată de:

  • schimbările climatice (23% dintre Millennials şi 21% dintre respondenţii Generaţiei Z)
  • rata şomajului (20% dintre Millennials şi 22% dintre respondenţii Generaţiei Z).

„În acest context, tinerii din ţara noastră îşi amână sau anulează planurile legate de viaţa personală, precum achiziţionarea unei noi locuinţe (63% dintre Millennials şi 60% dintre exponenţii Generaţiei Z) şi întemeierea unei familii (33% dintre Millennials şi 48% dintre exponenţii Generaţiei Z), cât şi pe cele legate de viaţa profesională, precum solicitarea unei creşteri salariale sau a unei promovări (48% dintre Millennials şi 47% dintre exponenţii Generaţiei Z) ori schimbarea locului de muncă (47% dintre Millennials şi 46% dintre exponenţii Generaţiei Z). Topul preocupărilor tinerilor români este completat de educaţie şi dezvoltarea abilităţilor personale şi profesionale (pentru 20% dintre Millennials şi 35% dintre reprezentanţii Generaţiei Z)”, constată autorii studiului.

38% din exponenții Generației Z își asigură cheltuielile lunare printr-un al doilea job

58% dintre Millennials şi 38% dintre membrii Generaţiei Z din România afirmă că trăiesc de la un salariu la altul şi sunt îngrijoraţi că nu îşi vor mai putea susţine cheltuielile lunare.

Din acest motiv, mulți dintre ei își asigură sursa suplimentară de venituri printr-un al doilea loc de muncă:

  • cu fracţiune de normă sau cu normă întreagă (33% dintre Millennials şi 38% dintre Generaţia Z)
  • pentru a-şi asigura o sursă suplimentară de venit (43% dintre Millennials şi 31% dintre Generaţia Z).

(Citește și: „Studiu Deloitte: Motivele de îngrijorare pentru românii din Generațiile Millennials și Z – educația, nivelul de corupție și protecția mediului„)

Tinerii din Generația Z, mai stresați decât Millennials

„Studiul relevă că preocupările tinerilor s-au schimbat uşor faţă de anul trecut. Sunt în continuare îngrijoraţi de costul traiului zilnic, însă au devenit preocupaţi şi de oportunităţile de dezvoltare, ceea ce subliniază atât dorinţa de a evolua şi de a se menţine adecvaţi pieţei muncii, dar şi de a-şi securiza opţiuni extinse pentru un loc de muncă şi de a obţine venituri suplimentare în contextul economic actual. Răspunsul la acest tip de presiune profesională şi financiară atrage, însă, epuizare. Acest fapt se confirmă şi în studiu, numărul celor care se simt extenuaţi (burnout) din cauza volumului şi a presiunilor de la locul de muncă crescând în ultimul an, de la 42% la 50% în rândurile Millennials şi de la 42% la 59% în rândurile Generaţiei Z din România. Suplimentar, angajaţii români din generaţiile Millennials şi Z manifestă în continuare un interes crescut pentru iniţiativele legate de sănătatea mintală. Prin urmare, temele concrete pentru strategiile de recrutare şi retenţie nu ar trebui să se schimbe semnificativ, angajatorii fiind mai degrabă chemaţi să le decline în forma optimă pentru perioada pe care o traversăm”, a declarat Raluca Bontaş, Partener, Deloitte România.


Conform studiului, proporţia românilor care sunt stresaţi sau anxioşi în cea mai mare parte a timpului este mai redusă în rândul Millennials (35% dintre români versus 39% la nivel global) şi mai ridicată în cazul Generaţiei Z (52% dintre români versus 46% la nivel global).

În acest context, reprezentanţii celor două generaţii au în vedere politicile şi iniţiativele referitoare la sănătatea mintală atunci când iau în considerare un potenţial angajator (83% dintre respondenţii din România şi cei la nivel global).

Studiul Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2023, ajuns la ediţia a 12-a, a fost efectuat în rândul a peste 8.300 de exponenţi ai Generaţiei Millennials (născuţi între ianuarie 1983 şi decembrie 1994) şi a aproximativ 14.500 de exponenţi ai Generaţiei Z (născuţi între ianuarie 1995 şi decembrie 2003) din 44 de ţări din întreaga lume.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: