duminică

21 aprilie, 2024

7 ianuarie, 2016

declaratiiCompaniile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA vor fi nevoite să depună formularul 088, în care să fie detaliate informații despre acționari și administratori, date precum studiile lor, veniturile obținute în ultimul an indiferent care e sursa acestor venituri, dacă au fost la conducerea unor firme cu datorii la stat – reiese dintr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), publicat miercuri, 6 ianuarie, în Monitorul Oficial.

Prevederile privind formularul 088, valabile și anul trecut, fac, de  această dată, obiectul detalierii cazurilor în care formularul se reface în cazul oricărei modificări ce ține de la înregistrarea în scopuri de TVA și până la cazul schimbării sediului social sau a structurii acționariatului.

(Citiți și: ”Bomba de sub ANAF: Mari companii sunt înștiințate că pierd, ”din oficiu”, codul de TVA. Criteriile netransparente și ”secretul celor 4” au băgat ministerele în ședință”)

Ordinul transpune, în accepțiunea și detaliile specifice ANAF, norme din Noul Cod de Procedură Fiscală, după ce anul trecut mai existase o formă, specifică vechiului Cod, dar care nu apucase să fie pusă în aplicare la toate nivelurile, întrucât în economia reală crease numai probleme.

Când trebuie depuse informațiile privind administratorii și acționarii și ce detalii cere Fiscul


Formularul 088 „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” va trebui completat în patru situații:

  • – în momentul în care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA;
  • – atunci când este depășit plafonul de 220.000 de lei și persoana impozabilă este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA;
  • – în momentul în care se schimbă sediul social – chiar dacă firma este deja înregistrată în scopuri de TVA
  • – atunci când se schimbă administratorii și/sau a asociații – chiar dacă firma este deja înregistrată în scopuri de TVA

Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA trebuie să comunice o serie de informații, dar și să pună la dispoziția ANAF documentele care atestă respectivele informații.

Informații solicitate de ANAF se referă inclusiv la studiile administratorilor și a asociaților, dar și la istoricul lor ”antreprenorial” – spre exemplu dacă au deținut calități similare la companii care au intrat în insolvență sau care au datorii la stat. 

Toate informațiile declarate trebuie însoțite de documente care să le ateste veridicitatea: diplome de studii, cazierul fiscal, adeverințe de venit, contracte de muncă etc. 

Formularul 088. Printre informațiile cerute de ANAF se numără :

  • La câte persoane impozabile deţin sau au deţinut calitatea de asociat şi/sau administrator, în ultimii 5 ani anteriori depunerii prezentei declaraţii, administratorii şi asociaţii persoanei impozabile care solicită înregistrarea.
  • În situaţia deţinerii calităţii de asociat şi/sau administrator, în ultimii 5 ani anteriori depunerii prezentei declaraţii, conform pct. 18, la persoane impozabile şi în situaţia creditării acestor persoane impozabile de către asociaţi şi/sau administratori, companiile trebuie să precizeze soldul sumei cu care a fost creditată fiecare persoană impozabilă în parte.
  • Veniturile brute realizate de asociați și administratori persoane fizice în ultimele 12 luni.
  • Ce studii/profesii au administratorii persoane fizice şi ce ocupaţii au avut în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declaraţia.
  • Indicatorii realizați de asociații și administratorii persoane juridice în ultimul an fiscal (cifra de afaceri).
  • Spațiul cu destinație de sediu fiscal și dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.
  • Dacă există spații cu destinații de sedii secundare.
  • Dacă acționarii sau administratorii dețin sau au deținut calități similare la companii lichidate, în insolvență sau inactive, se mai cere în formularul 088.
  • Dacă acționarii sau administratorii dețin sau au avut în ultimii 5 ani calități similare la companii care înregistrează datorii la buget. Dacă da, formularul prevede completarea acestor firme și a obligațiilor fiscale restante.
  • Informații din cazierul fiscal al administratorilor și al asociaților (fapte de natură contravențională).
  • Informații despre cetățenii străini acționari sau administratori (dacă au viză).
  • Conturile bancare din străinătate ale companiei.
  • Date despre contabilii societăților (CNP, data începerii și încheierii contractului de muncă).
  • Datele de identificare a persoanelor care depun declaraţii fiscale în numele companiei.
  • Numărul contractelor individuale de muncă încheiate pentru realizarea obiectului de activitate.

Formularul 088 a fost introdus la începutul anului trecut și completat în vara lui 2015 când au fost introduse prevederile legate de completarea sa în momentul în care se schimbă sediul social sau structura administratorilor/acționarilor.

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Cine oprește delirul de la Finanțe? 5 întrebări oficiale pentru președintele ANAF”)

Formularul 088. Reacții din piață

Companiile contactate de cursdeguvernare.ro  (demn de menționat fiind faptul că toate au solicitat anonimatul privind declarațiile făcute ziarului) susțin că, în ceea ce privește formularul 088, actuala variantă este impracticabilă, ba chiar cu probleme de constituționalitate, din următoarele motive:

– un reprezentant legal al firmei trebuie să solicite și să semneze pentru veridicitatea unor informații  care, în mod normal, ar trebui depuse individual de fiecare administrator sau acționar în parte, pe proprie răspundere. 

– unele din aceste informații sunt de natură personală , fapt care ar putea fi invocat atât de administratori cât și de acționari/asociați. Acestia pot considera, de exemplu, sursele  de venituri altele decât cele din companie, drept o imixtiune a companiei în viața lor personală

– e greu de prevăzut cum se poate proceda în mod realist în cazul unui investitor străin persoană fizică, obligat de fiscul român să-și declare, în compania din România, celelalte surse de venituri din ultimele 12 luni, indiferent care ar fi acestea

– pare lipsit de respect față de persoana privată – administrator sau acționar – extinderea formularului privind informașii personale și pentru cazurile de schimbare a sediului social sau de modificare a structurii acționariatului.

Dacă nu se vor conforma noilor prevederi, companiile riscă să își piardă statutul de societate înregistrată în scopuri de TVA.

Înainte de introducerea acestui formular, firmele aveau de completat un document mult simplificat. Formularul anterior nu prevedea necesitatea completării datelor detaliate despre acționari.

Formularul 088 se completează cu ajutorul programului informatic de asistenţă pus la dispoziţie de ANAF, însă varianta finală a documentului nu este încă disponibilă în format inteligent pe site-ul Agenției.

(Citiți și: ”Document – ANAF în real life / Caz școală pentru înregistrații la TVA: inspectorii cer planul de afaceri, pe lângă datele confidențiale ale asociaților/administratorilor, alături de date pe care Fiscul deja le are”)

De menționat și faptul că unele companii au primit solicitările din partea ANAF privind noile prevederi ale formularului 088 cu câteva zile înainte ca Ordinul să fie publicat în Monitorul Oficial.

NOTA REDACȚIEI:

Așa cum a procedat și în alte rânduri, cursdeguvernare.ro a solicitat ANAF un punct de vedere explicativ privind rațiunea detaliilor din formularul 088. La ora închiderii ediției, ANAF nu a formulat un răspuns oficial – lucru care s-a mai întâmplat și în celelalte rânduri.

Ca și în alte rânduri, este posibil ca ANAF să prefere exprimarea unui punct de vedere printr-o postare pe rețelele de socializare.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

5 răspunsuri

  1. Eu cred ca voi nu stiti ce vorbiti.
    Astea erau si pana acum. Nu vad ce s-a introdus nou in 2016.
    Am trecut deja prin aceasta procedura cu firma mea…
    Deci car este noutatea pe care o prezentati voi dragi jurnalisti?

    1. Vă rugăm să întrebați Dvs. la ANAF (nouă nu ne răspund la solicitările oficiale) : întrebați pur si simplu de ce s-a dat acest ordin (care conține, da, și lucrurile de anul trecut) care s-a publicat în Monitorul Oficial în 6 ianuarie 2016.

  2. Un abuz birocratic complet aiurea, o cretinatate jenanta.

    Ce treaba are schimbarea sediului cu codul TVA? Daca imi trebuie un birou mai mare (sau mai mic) pentru desfasurarea activitatii, de ce trebuie sa vina administratorul cu toate veniturile, studii si ce a mai facut de cand l-a intzarcat maica-sa?

    Mi-ar fi si rusine sa cer asa ceva de la administratorii englezi ai firmei – nu exista asa ceva in nicio tara cat de cat civilizata.

  3. Acasta declaratie este un abuz.
    Sa ceri ca documentele sa fie apostilate…si sa ceri veniturile unor cetateni…de la fiscul din tara unde locuiesc…plus de asta un cretin sa iti ceara cazier fiscal pentru acestia…Mi se par niste abuzuri…
    Pur si simplu sunt tratati ca niste delicvent.Nu stiu daca ati fost la ghiseu sa vedeti.
    Plus de asta s-a dat posibilitatea unor persoane total in afara subiectului sa iti ceara niste documente…care nu sunt specificate ca necesare in declaratie si te poarta si ameninta ca daca nu le duci iti ridica dreptul… te batjocoresc cum vor.RUSINE, RUSINE, RUSINE.

  4. Cel mai revoltator nu este ca ti se cere sa declari toate cele ci ca ti se cer si copii du documentele respective (diplome de studii, contracte cu clienti/furnizori,venituri din alte surse in afara de cele care au legatura cu firma, specimenul de semnatura de la banca, etc.). Cine ne garanteaza confidentialitatea datelor furnizate? Si ca sa fie tacamul complet ti se mai cere si un numar de 3 persoane (cu buletin si adresa) care pot sa dea informatii despre tine. Daca nici acesta nu este stat politienesc atunci care este????

    Anglia s-a dus la UE pentru a negocia CONDITII SPECIALE, mai relaxate, pentru micile sale firme. La noi este exact pe dos. Cine are interesul sa inchida firmele mici si mijlocii? La ordinul cui se face o baza de date cu investitori, afacerile lor, preturile la care vand, etc. ? Cine va intoarce intr-o zi toate aceste date impotriva noastra?

    Cand oamenii isi pierd increderea in sanatatea mintala a statului devin golani! Pentru ca nimic nu este mai distructiv pentru o societate decat sentimentul colectiv ca suntem condusi de niste nebuni iresponsabili care, arbitrar, pot sa ne anuleze asa, de chichi, rezultatele muncii de o viata!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

5 răspunsuri

  1. Eu cred ca voi nu stiti ce vorbiti.
    Astea erau si pana acum. Nu vad ce s-a introdus nou in 2016.
    Am trecut deja prin aceasta procedura cu firma mea…
    Deci car este noutatea pe care o prezentati voi dragi jurnalisti?

    1. Vă rugăm să întrebați Dvs. la ANAF (nouă nu ne răspund la solicitările oficiale) : întrebați pur si simplu de ce s-a dat acest ordin (care conține, da, și lucrurile de anul trecut) care s-a publicat în Monitorul Oficial în 6 ianuarie 2016.

  2. Un abuz birocratic complet aiurea, o cretinatate jenanta.

    Ce treaba are schimbarea sediului cu codul TVA? Daca imi trebuie un birou mai mare (sau mai mic) pentru desfasurarea activitatii, de ce trebuie sa vina administratorul cu toate veniturile, studii si ce a mai facut de cand l-a intzarcat maica-sa?

    Mi-ar fi si rusine sa cer asa ceva de la administratorii englezi ai firmei – nu exista asa ceva in nicio tara cat de cat civilizata.

  3. Acasta declaratie este un abuz.
    Sa ceri ca documentele sa fie apostilate…si sa ceri veniturile unor cetateni…de la fiscul din tara unde locuiesc…plus de asta un cretin sa iti ceara cazier fiscal pentru acestia…Mi se par niste abuzuri…
    Pur si simplu sunt tratati ca niste delicvent.Nu stiu daca ati fost la ghiseu sa vedeti.
    Plus de asta s-a dat posibilitatea unor persoane total in afara subiectului sa iti ceara niste documente…care nu sunt specificate ca necesare in declaratie si te poarta si ameninta ca daca nu le duci iti ridica dreptul… te batjocoresc cum vor.RUSINE, RUSINE, RUSINE.

  4. Cel mai revoltator nu este ca ti se cere sa declari toate cele ci ca ti se cer si copii du documentele respective (diplome de studii, contracte cu clienti/furnizori,venituri din alte surse in afara de cele care au legatura cu firma, specimenul de semnatura de la banca, etc.). Cine ne garanteaza confidentialitatea datelor furnizate? Si ca sa fie tacamul complet ti se mai cere si un numar de 3 persoane (cu buletin si adresa) care pot sa dea informatii despre tine. Daca nici acesta nu este stat politienesc atunci care este????

    Anglia s-a dus la UE pentru a negocia CONDITII SPECIALE, mai relaxate, pentru micile sale firme. La noi este exact pe dos. Cine are interesul sa inchida firmele mici si mijlocii? La ordinul cui se face o baza de date cu investitori, afacerile lor, preturile la care vand, etc. ? Cine va intoarce intr-o zi toate aceste date impotriva noastra?

    Cand oamenii isi pierd increderea in sanatatea mintala a statului devin golani! Pentru ca nimic nu este mai distructiv pentru o societate decat sentimentul colectiv ca suntem condusi de niste nebuni iresponsabili care, arbitrar, pot sa ne anuleze asa, de chichi, rezultatele muncii de o viata!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: