joi

28 martie, 2024

20 octombrie, 2015

Andrea Schaechter (FMI)
Andrea Schaechter (FMI)

Programul de asistenţă financiară încheiat de Guvernul României cu FMI a expirat în septembrie 2015, iar oficialii Fondului consideră, potrivit comunicatului emis de Administraţia Prezidenţaială în urma întâlnirii de marţi a preşedintelui Iohannis cu delegaţia condusă de Andrea Schaechter, că “există serioase rezerve că România îndeplinește condițiile necesare pentru a beneficia de un acord de tip Flexible credit Line.”

În condiţiile în care premierul Ponta şi ministrul de Finanţe Teodorovici au dat semnale în ultima perioadă că ar dori continuarea relaţiei cu FMI “într-un cadru flexibil, după modelul Poloniei”, după acest comunicat guvernul îşi vede spulberate iluziile că ar putea beneficia de un asemenea tip de acord.

Principiile liniei flexibile de credit

Interesul guvernului pentru acest tip de relaţie contractuală cu FMI este uşor de stabilit dacă citim principiile Flexible credit Line:

  • Ţările care se califică pentru acest tip de acord au posibilitatea să tragă oricând tranşe din linia de credit acordată sau să trateze acordul ca unul de tip preventiv
  • Statele calificate au acces semnificativ şi imediat la resursele FMI fără condiţii de acordare
  • Acordul funcţionează ca linie de credit care se poate reînnoi, iar tranşele accesate se pot rambursa în cel mult 5 ani
  • Nu există o limită maximă de acces la resursele FMI, nevoile urmând să fie judecate de la solicitare la solicitare

Suplimentar, condiţiile financiare sunt similare celor ale acordurilor Stand-By sau preventive.

Condițiile încheierii un acord flexibil cu FMI

Potrivit documentelor Fondului, criteriile de calificare pentru acest tip de acord sunt foarte stricte şi servesc pentru a arăta încrederea FMI în politicile economice ale statului partener şi în abilitatea acestuia să adopte măsuri corective în caz de necesitate.

Descărcaţi AICI condiţiile FMI pentru încheierea unui acord flexibil

Cele trei fundamente pe care se aşează acest tip de relaţie sunt :

  • Statul are un fundament economic şi un cadru instituţional puternic
  • Statul implementează- şi are un istoric substanţial de implementare – politici corecte şi puternice
  • Statul rămâne angajat pe viitor în promovarea acestor politici

De menţionat: FMI are în prezent acest tip de relaţie contracuală cu doar 3 state: Polonia, Mexic şi Columbia.


Criteriile de calificare pentru o relaţie de tip Flexible credit Line sunt :

  • Poziţie externă sustenabilă
  • Conturi de capital dominate de fluxurile private
  • Un istoric al accesului pe pieţele internaţionale de capital
  • Finanţe publice sănătoase, inclusiv o datorie publică sustenabilă
  • Inflaţie redusă şi stabilă
  • Sistem fiscal consolidat şi absenţa problemelor de solvabilitate care ar putea afecta stabilitatea sistemică
  • Sistem de supraveghere eficientă a sectorului financiar
  • Integritatea şi transparenţa datelor

Efuziunile de la București cărora FMI le-a pus capăt marți

În mai 2015, ministrul Teodorovici declara: „Primul pas este să-l închidem pe acesta (acordul aflat la vremea respectivă în derulare –n.red.) în bune condiţii, pentru că altfel orice discuţie pe un nou acord nu poate să înceapă. Dacă se întâmplă acest lucru în toamnă, putem să vedem exact dacă România are nevoie de un nou acord, dar nu în aceleaşi condiţii, ci poate pe modelul polonez, unde este mult mai flexibil şi cu un alt impact. Este o discuţie care se va purta dacă acest acord în derulare se va încheia cu succes”.

Afirmaţiile lui Eurgen Orlando Teodorovici continuă linia deschisă de premier, în ianuarie 2015.

„În primul rând, vrem să încheiem cu bine acordul actual. În al doilea rând, opinia noastră, bazată pe datele şi pe situaţia României în acest moment, este că nu avem nevoie de un nou acord similar. Există două variante: ori să nu mai avem deloc acord cu Fondul Monetar Internaţional, să rămânem doar în obligaţiile pe care le avem în baza Pactului fiscal, sau să negociem un acord de tipul pe care îl are în continuare Polonia, o linie flexibilă. Sunt lucruri pe care le putem discuta în primul rând când terminăm acordul actual”, spunea Victor Ponta.

Ambele declaraţii au fost făcute mai mult pentru „uz intern”: guvernul, care a interpretat în ultimii 2 ani cifrele în interes politic pentru a-şi evidenţia performanţele economice, încerca să impună FMI o linie de negocieri.

Problema de astăzi a guvernului în relaţia cu FMI este că, indiferent cum a încercat să nege evidenţa, vechiul acord nu s-a finalizat „în bune condiţii”, după cum spera ministrul Teodorovici.

Pentru situaţia de faţă a contat în principal lipsa reformelor structurale, or un acord de tip Flexible credit Line se poate încheia, printre alte condiţii, numai cu state care au implementat şi în legătură cu care există garanţia că vor implementa în viitor reforme structurale.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Daca avem o crestere economica de 3% ,atunci daca vor fi controlate firmele si vor fi obligate la plata impozitelor catre stat ,vom avea o crestere dubla ,adica 6% .Nu va fi nici un deficit economic .

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Daca avem o crestere economica de 3% ,atunci daca vor fi controlate firmele si vor fi obligate la plata impozitelor catre stat ,vom avea o crestere dubla ,adica 6% .Nu va fi nici un deficit economic .

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: