EY explorează listarea publică sau vânzarea parțială a afacerii sale globale de consultanţă, mişcare ce ar reprezenta una dintre cele mai radicale transformări a unei firme Big Four din ultimele două decenii, potrivit unor surse citate de Financial Times.
O vânzare sau o listare de acțiuni s-ar putea traduce prin câștiguri extraordinare pentru partenerii existenți ai EY, care dețin și conduc firma, similar cu modul în care au evoluat lucrurile în cazul IPO-urilor Goldman Sachs în 1999 și Accenture în 2001.
Firma cu 312.000 de angajaţi la nivel global, care împreună cu Deloitte, KPMG și PwC domină industria contabilității, ia în considerare această spargere istorică a afacerii sale ca o soluție la conflictele de interese cu care s-a confruntat și care au atras controlul reglementărilor.
Afacerile de consultanță ale EY, care oferă consiliere fiscală și de afaceri, au generat venituri de 26 de miliarde de dolari anul trecut și angajează 166.000 de consilieri.
Afacerea de audit a EY, care a generat venituri de 14 miliarde de dolari anul trecut, ar continua să rămână un partener în urma spargerii liniilor de business.
Noua afacere independentă de consultanță ar avea opțiunea de a se încorpora ca companie, permițându-i să preia finanțare externă printr-o vânzare sau IPO. Investițiile noi i-ar permite să concureze cu companii de consultanță mai mari, cum ar fi Accenture, care a raportat venituri de 51 de miliarde de dolari anul trecut și este evaluată la aproximativ 200 de miliarde de dolari la Bursa de Valori din New York.
Spargerea liniilor de business le-ar permite, totodată, consultanţilor EY să consilieze companiile auditate în trecut, clienţi la care nu au acces în acest moment din cauza reglementărilor.
Vânzarea unei părți din afacere către acționari externi ar fi o abatere radicală de la modul în care funcţionat compania până acum. Un partener senior la o altă firmă a spus că vânzarea unor părți ale afacerii și predarea profitului extraordinar către parteneri ar modifica semnificativ structura existentă în care „intri gol și pleci gol”, cu alte cuvinte, în care capitalul social rămâne intact pentru următoarea generație.
Companiile Big Four sunt structurate ca rețele de firme membre naționale, separate din punct de vedere juridic, care plătesc o taxă anuală pentru branding, sisteme și tehnologie. Configurația le-a împiedicat să atragă investiții externe și a făcut dificilă implementarea unor schimbări radicale, care necesită un consens larg în întreaga afacere.
Cu toate acestea, EY este văzut de mulți contabili ca fiind cel mai bine plasat printre cei patru mari pentru a trece prin schimbări internaționale semnificative, deoarece șefii săi la nivel mondial au o influență mai mare decât în cazul concurenților.
O scindare a EY i-ar forța pe rivalii săi să decidă dacă vor urma exemplul. Vineri, PwC, Deloitte și KPMG şi-au reafirmat încrederea în beneficiile de a avea afacerile de audit și consultanță sub același acoperiș.
***